PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 437 Finanse na rzecz zrównoważonego rozwoju Gospodarka - etyka - środowisko | 280--287
Tytuł artykułu

Znaczenie edukacji dla wzrostu gospodarczego - przegląd badań

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Importance of Education for Economic Growth - a Review of Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z najbardziej nurtujących pytań, którym zajmują się współcześnie ekonomiści na całym świecie, są zagadnienia dotyczące czynników determinujących trwałość i tempo wzrostu gospodarczego w dłuższej perspektywie. Od lat 60. analizowane modele wzrostu gospodarczego przypisują ważną rolę kapitałowi ludzkiemu, a w szczególności dużej roli edukacji finansowanej przez sektor publiczny. Artykuł zawiera przegląd badań na temat znaczenia edukacji dla wzrostu gospodarczego, a analiza ta została oparta na trzech kryteriach. Po pierwsze, dokonano zestawienia badań uwzględniających liczbę lat nauki i ich wpływu na wzrost gospodarczy. Po drugie, dokonano przeglądu badań, które analizowały związek między wzrostem gospodarczym a jakością edukacji. I po trzecie, analizowano badania wykazujące znaczenie edukacji i wzrostu technologii dla wzrostu gospodarczego. Celem artykułu jest próba określenia, który z czynników jest najważniejszy i ma największy wpływ na wzrost gospodarczy.(abstrakt oryginalny)
EN
One of the most important questions asked by economists are issues concerning the determinants of economic growth. Since the 60s analyzed models of economic growth has been assigning a major role to human capital and in particular the important role of education, which is financed by the public sector. The article contains a review of research on the importance of education for economic growth and the analysis was based on three criteria. First, it summarizes the research taking into account the amount of years of schooling and their impact on the economic growth. Second, it reviews studies that examined the relation between the economic growth and the quality of education. Third, it analyses studies which demonstrate the importance of education and the rise of technology for the economic growth. The objective of this article is to attempt to identify which factor is most important, and has the greatest impact on the economic growth.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Zielonogórski
Bibliografia
  • Aghion P., Alesina A., Trebbi F., 2007, Democracy, Technology and Growth, [w:] Helpman E. (red.), Institutions and Economic Performance, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Arndt H., 1987, Economic development: the history of an idea, University of Chicago Press, Chicago, rozdz. 3.
  • Barro R.J., 1991, Economic Growth in a Cross Section of Countries, The Quarterly Journal of Economics, no. 106 (2), s. 407-443.
  • Barro R.J., 1997, Myopia and Inconsistency in the Neoclassical Growth Model, NBER Working Papers 6317, National Bureau of Economic Research.
  • Barro R.J., 1999, Inequality, Growth, and Investment, NBER Working Papers 7038, National Bureau of Economic Research, Benhabib.
  • Barro R.J., 2001, Human Capital and Growth, American Economic Review, no. 91, s. 12-17.
  • Barro R.J., Lee J.W., 1993, International Comparisons of Educational Attainment, Journal of Monetary Economics, no. 32, s. 363-394.
  • Barro R., Lee J.W., 2001, International Data on Educational Attainment: Updates and Implications, Oxford Economic Papers, no. 53 (3).
  • Barro R.J., Sala-i-Martin X., 1995, Economic Growth, http://down.cenet.org.cn/upfile/8/20075117 1644184.pdf (12.09.2015).
  • Benhabib J., Spiegel M., 1994, The role of human capital in economic development: Evidence from aggregate cross-country data, Journal of Monetary Economics, no. 34 (2), s. 143-174.
  • Bils M., Klenow P., 2000, Does Schooling Cause Growth?, American Economic Review, no. 90, s. 1160-1183.
  • Bowman P., 2010, Total Quality Management: An introductory Text, Prentice Hall, London.
  • Cunha F., Heckman J., 2009, The Economics and Psychology of Inequality and Human Development, Journal of the European Economic Association, no. 7 (2-3), s. 320-364.
  • David P.A., Foray D., 2002, Economic Fundamentals of Knowledge Society, Policy Futures in Education e-Journal, no. 1 (1).
  • De la Fuente A., 2003, El impacto de los Fondos Estructurales: Convergencia real y cohesión interna, Hacienda Pública Española, IEF, vol. 165 (2), s. 122-129.
  • Denison E.F., 2008, Sources of Economic Growth in the United States and alternative Before US, The Penguin Press, New York.
  • Education at a Glance, 2010, OECD.
  • Gomułka S., 2009, Mechanizm i źródła wzrostu gospodarczego w świecie, [w:] Rapacki R. (red.), Wzrost gospodarczy w krajach transformacji. Konwergencja czy dywergencja?, PWE, Warszawa.
  • Hanushek E., 2013, Economic Growth in Developing Countries: The Role of Human Capital, Stanford University.
  • Hanushek E., Kimko D., 2000, Schooling, Labor-Force Quality, and the Growth of Nations, American Economic Review, no. 90 (5), s. 1184-1208.
  • Hanushek Eric A., Woessmann L., 2012, Schooling, educational achievement, and the Latin American growth puzzle, Journal of Development Economics, Elsevier, vol. 99 (2), s. 497-512.
  • Hodgson G., 1999, Economics and Utopia: Why the Learning Economy is Not the End of History, London, s. 181-184.
  • Lee C., 2010, Education and Economic Growth: Further Empirical Evidence European, Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences.
  • Levine R., Renelt D., 1992, A Sensitivity Analysis of Cross-Country Growth Regressions, American Economics Review, no. 82 (4), s. 942-63.
  • Lubimow-Burzyńska I., 2014, Proces tworzenia innowacji społecznych, [w:] Wyrwa J. (red.), Innowacje społeczne w teorii i praktyce, PWE, Warszawa, s. 72-88.
  • Lucas R., 1988, On the mechanics of economic development, Journal of Monetary Economics, no. 22 (7), s. 3-42.
  • Mankiw G., Romer D., Weil D., 1992, A Contribution to the Empirics of Economic Growth, Quarterly Journal of Economics, no. 107 (2/5), s. 407-437.
  • Moretti E., 2004, Estimating the Social Return to Higher Education: Evidence from Longitudinal and Repeated Cross-Sectional Data, Journal of Econometrics, no. 121, s. 175-212.
  • Nicoletti G., Scarpetta S., 2003, Regulation, productivity and growth: OECD evidence, Economic Policy, CEPR, CES, MSH, vol. 18 (36), s. 9-72.
  • Ozturk S.K., 2011, Investment in human capital, American Economic Review, no. 51 (1), 334-342.
  • Reich R., 1991, Work of Nations, Preparing Ourselves for 21st-Century Capitalism, Vintage Books, New York, 1991.
  • Roberts L., 2011, Mechanics of Economic development, Journal of Monetary Economics, no. 22 (1), s. 202-209.
  • Schütz G., Ursprung H., Wössmann L., 2008, Education Policy and Equality of Opportunity, Kyklos, Wiley Blackwell, vol. 61 (2), s. 279-308.
  • The Knowledge - Based Economy, 1996, Paris, OECD GD, no. 102, s. 7.
  • Vandenbussche H., Zanardi M., 2008, What explains the proliferation of antidumping laws?, Economic Policy, CEPR, CES, MSH, vol. 23, s. 93-138.
  • Veugelers R., Van der Ploeg F., 2008, Reforming European Universities: Scope for an Evidence-Based Process, CESifo Working Paper Series 2298, CESifo Group Munich.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171433868

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.