PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo

---

1--17
Tytuł artykułu

Ekranolatki między mediami. W stronę nowej psychologii mediów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Screenagers and Media. Towards New Psychology of Media
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest ukazanie roli i wpływu nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych na funkcjonowanie dzieci i młodzieży. Problematyka wpływu i oddziaływania społecznego należy do kluczowych zagadnień psychologii społecznej, obecnie - wraz z rozwojem nowych mediów audiowizualnych - jest również wykorzystywana w badaniach dotyczących relacji między mediami a ich użytkownikiem (prosumentem). Dynamiczny rozwój tychże technologii jest poważnym wyzwaniem dla psychologów, także z uwagi na specyfikę samej psychologii mediów, która jest subdyscypliną hybrydalną. Bazuje bowiem ona na badaniach, teoriach i modelach z zakresu psychologii oraz medioznawstwa, filmoznawstwa czy kulturoznawstwa. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to present the role and influence of new Information and Communication Technologies (ICR) on children and teenagers. Influence and social impact is one of the key issues of social psychology and currently - together with the development of new audiovisual media - it is applied in the research on the relations between media and their prosumers. A dynamic development of these technologies is a serious challenge to psychologists. That is also due to the specific features of media psychology itself, which is a hybride subdiscipline based on the research, theories and models investigated by psychology, media, film and cultural studies. (original abstract)
Czasopismo
---
Strony
1--17
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
Bibliografia
  • [1.] S. Brenton, R. Cohen, 2004, Polowanie na ludzi, tł. L. Stawowy, Warszawa
  • [2.] Człowiek-Technologia-Media: konteksty kulturowe i psychologiczne, pod red. A.Ogonowskiej, G. Ptaszka, Kraków
  • [3.] P. Francuz, 2012, Neuropoznawcze podstawy komunikacji wizualnej [w:] Tenże, red., Komunikacja wizualna, Warszawa
  • [4.] P. Francuz, J. Pisarek, 2015, Wpływ sposobów korzystania z mediów na poznawcze i emocjonalne funkcjonowanie dzieci i młodzieży. "Cyfrowi tubylcy" z psychologicznej perspektywy [w:] O potrzebie edukacji medialnej w Polsce, pod red., M. Fedorowicza, S. Ratajskiego, Warszawa
  • [5.] M. Golka, 2002, Ekrany w dorzeczach komunikowania [w:] A. Gwóźdź, P. Zawojski, red., Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, Kraków
  • [6.] Gwóźdź, 2002, Mała ekranologia [w:] A. Gwóźdź, P. Zawojski, red., Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, Kraków
  • [7.] Gwóźdź, P. Zawojski, red., Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, Kraków
  • [8.] L. Kirwin, 2012, Czy kontakt z przemocą na ekranie pozostawia traumatyczne doświadczenia?[w:] H. Grzegołowska-Klarkowska, red., Agresja. Socjalizacja. Edukacja. Refleksje i inspiracje, Warszawa
  • [9.] Kołodziejczyk, 2003, Dziecięca koncepcja fikcji, czyli co jest na niby w telewizji, Kraków
  • [10.] Kołodziejczyk, 2013, Media w życiu rodziny [w:] A. Ogonowska, G. Ptaszek, red., Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, Kraków
  • [11.] D. Kubicka, A. Kołodziejczyk, 2007, Psychologia wpływu mediów: wybrane teorie, metody, badania, Kraków
  • [12.] M. Lisowska-Magdziarz, 2012, Feniksy. Łabędzie. Motyle. Kultura transformacji, Kraków
  • [13.] L. Manovich, 2006, Warszawa
  • [14.] L. Manovich, 2001, Ku archeologii ekranu komputerowego [w:] A. Gwóźdź, red., Widzieć. Myśleć. Być. Technologie mediów, Kraków
  • [15.] Z. Melosik, 2006, Pedagogika kultury popularnej [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki pod red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa, t.2
  • [16.] A.Ogonowska, 2015, Komunikacja i porozumienie, Kraków
  • [17.] Ogonowska, 2004, Przemoc ikoniczna. Zarys wykładu, Kraków
  • [18.] A.Ogonowska, 2014, Uzależnienia medialne czyli o patologicznym korzystaniu z mediów, Kraków
  • [19.] Ogonowska, 2006, Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza, Kraków
  • [20.] Ogonowska, 2013, Współczesna edukacja medialna: obraz i rzeczywistość, Kraków
  • [21.] R.Patzlaff, 2008, Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka, tł. B. Kowalewska, Kraków
  • [22.] D. Rushkoff, 1996, Playing the Future. How Kid's Culture Can Teach Us to Thrive in an Age of Chaos, New York
  • [23.] Słownik Wyrazów Obcych, pod red. naukową prof. dr. J. Tokarskiego, Warszawa, 1980
  • [24.] P. Virilio, 1994, Światło pośrednie [w:] A. Gwóźdź, red., Po kinie?...Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Kraków
  • [25.] Współczesna psychologia mediów: nowe problemy i perspektywy badawcze, 2013, pod red. A. Ogonowskiej, G. Ptaszka, Kraków
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171433962

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.