PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 414 Konsumpcja jako forma komunikacji społecznej. Nowe paradygmaty i konteksty badawcze | 112--125
Tytuł artykułu

Znaki sprawiedliwego handlu jako istotny element opakowania w komunikacji z konsumentem

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Fair Trade Marks as aan Important Element of Package in the Communication with Customers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rosnące dysproporcje między światem bogatym i biednym stają się tematem promocji i edukacji prowadzonych przez organizacje pozarządowe na całym świecie. Jedną z koncepcji nurtu etycznego jest koncepcja Fair Trade - sprawiedliwego handlu. Celem artykułu jest prezentacja idei Fair Trade jako formy komunikacji z klientem. Ponadto w opracowaniu zaprezentowanie będą typy znaków sprawiedliwego handlu, a także możliwości ich wykorzystania do komunikacji z konsumentem. Artykuł porusza problematykę opakowania jako elementu różnicującego produkt, który z funkcji ochronnej przekształca się w funkcję promocyjno-informacyjną. Znaczenie opakowania i treści na nim zamieszczonych jest kluczowe dla różnych branż. Obserwując zmiany zachodzące na polskim rynku, można przewidywać, że będzie następowało upowszechnienie zarówno idei sprawiedliwego handlu, jak i znaku graficznego Fair Trade wśród polskich konsumentów.(abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the main and most populat fair trade marks. They can be used as a tool of communication between a company and customers. The article shows the role of package and label in the process of communication. It also depicts that a package could be also important not only because of transport and safety features, but also as a promotion area.(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bartkowiak P., Sojkin B., 2015, Wyznaczniki decyzji zakupowych towarów konsumpcyjnych mieszkańców Poznania i Wielkopolski, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, R. LXXVII, zeszyt 1.
  • Bezençon V., Blili S., 2009, Fair Trade managerial practices: Strategy, organization, and engagement, Journal of Business Ethics, no. 90.
  • Ciechomski W., 2008, Opakowanie jako instrument promocji, LogForum, vol. 4, iss. 4, http://www.logforum.net.
  • Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., 2014, Zachowania zakupowe Polaków w świetle badań własnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 825, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, nr 36.
  • Dejnaka A., 2011, Opakowanie jako narzędzie wpływania na wybory konsumentów, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, nr 23.
  • Fairtrade, http://www.fairtrade.net/fairtrade-mark.html (14.08.2015).
  • Fair Trade International. What is Fair Trade?, http://www. fairtrade.net/what_is_fairtrade.html (14.08.2015).
  • Fryzel B., 2014, CSR i emocjonalność konsumenta - czy społecznie wrażliwi konsumenci racjonalizują swoje wybory ekonomiczne?, Studia Ekonomiczne, nr 180.
  • http://fairtradefurniture.co.uk/ (14.08.2015).
  • http://konsumenci.org/sh/index.php/jak-mozesh-pomoc/znaki-sprawiedliwego-handlu (14.08.2015).
  • Jak kupuje nowe pokolenie, Shopping Show 2013, Warszawa.
  • Jerzyk E., 2014, Design opakowania i jego elementy w procesie podejmowania decyzji zakupowych, Marketing i Rynek, nr 4.
  • Koniorczyk G., 2014, Smart shopping a zachowania zakupowe polskich konsumentów, Handel Wewnętrzny, nr 3.
  • Korzeniowski A., Skrzypek M., Szyszka G., 2001, Opakowania w systemach logistycznych, Wyd. Instytutu Logistyki i Magazynowania, Poznań.
  • Krasnowska G., Salejda A., 2011, Ocena wiedzy konsumentów na temat znakowania żywności, Żywność, Nauka, Technologia, Jakość, nr 1(74).
  • Krzepicka A., 2011, Opakowanie jako wartość dla polskiego klienta, Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, nr 52.
  • Lipowski M., Angowski M., 2014, Zachowania rynkowe nabywców produktów żywnościowych w sklepach dyskontowych, Handel Wewnętrzny, nr 2.
  • Lofgren M., Witell L., 2012, Kano's theory of attractive quality and packaging, The Quality Management Journal.
  • McDaniel C., Baker R., 1977, Convenience food packaging and the perception of product quality, Journal of Marketing.
  • Michałowska M., 2013, Zachowania konsumentów na rynkach artykułów żywnościowych i nieżywnościowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 594, Ekonomiczne Problemy Usług, nr 54.
  • Mohan A.M., 2012, Resealability most important package attribute, says consumer survey, http://www.packworld.com/package-feature/reclosability/resealability-most-important-package-attribute-says-consumer-survey.
  • Nicholls A., 2010, Fair Trade: Towards an economics of virtue, Journal of Business Ethics, no. 92.
  • Rios K., Finkelstein S., Landa J.,. 2015, There a 'fair' in fair-trade? Social dominance orientation influences perceptions of and preferences for fair-trade products, Journal of Business Ethics, vol. 130, iss. 1.
  • Sprawiedliwy Handel (a), http://www.sprawiedliwyhandel.pl (31.07.2015).
  • Sprawiedliwy Handel (b), http://www.sprawiedliwyhandel.pl/web/guest/o-znakach-sprawiedliwego- handlu/-/asset_publisher/tT3C/content/znaki-certyfikacyjne-sprawiedliwego-handlu (14.08.2015).
  • Sprawiedliwy Handel (c), http://www.sprawiedliwyhandel.pl/web/guest/o-znakach-sprawiedliwego-handlu/-/asset_publisher/tT3C/content/znaki-certyfikacyjne-sprawiedliwego-handlu;jsessionid=DCCEBF7C8081FA00DEA25A72744972A2 (14.08.2015).
  • Sprawiedliwy Handel w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju, 2010, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Warszawa.
  • Staniewska K., Panfil-Kuncewicz H., Staniewski B., Mieczkowska M., 2010, Postrzeganie informacji żywieniowej przekazywanej za pomocą różnych form przekazów komercyjnych, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 86.
  • Stanley S., Elrod C., 2014, Assessing perceived quality through package design: an eye tracking study, Issues in Information Systems, vol. 15.
  • The Fairtrade Foundation, 2008, www.fairtrade.org.uk.
  • The Fairtrade Foundation, 2009, www.fairtrade.org.uk.
  • Wąsowska-Grzesznik I., 2012, Obowiązek znakowania żywności, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica 270.
  • Wildowicz-Giegiel A., Giegiel A., 2013, Wzrost zapotrzebowania na produkty Fair Trade jako przejaw społecznej odpowiedzialności konsumentów w Polsce, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 9.
  • Witek L., 2011, Wpływ ekologicznych funkcji opakowań na zachowania konsumentów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 662, Ekonomiczne Problemy Usług, nr 74.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171434450

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.