PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 1 | nr 1 Perspektywy rozwoju instrumentów wspomagających proces zarządzania | 50--58
Tytuł artykułu

Audyt wewnętrzny jako metoda usprawnienia działalności firmy

Autorzy
Warianty tytułu
Internal Audit as a Way to Improvement of Company Activity
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie istoty przeprowadzania regularnych audytów wewnętrznych w firmie. W artykule została opisana historia audytu oraz kolejne etapy rozwoju instytucji kontrolnych w Polsce i na świecie. Artykuł uwypukla różnice pomiędzy kontrolą wewnętrzną i audytem wewnętrznym, a także wskazuje na podstawowe zadania i funkcjonalności audytu wewnętrznego. Artykuł prezentuje także zasady etyczne pracy audytora oraz konkretne wymagania stawiane kandydatom na przyszłych audytorów wewnętrznych. Jego treść obejmuje także podział funkcjonalny na audyt finansowy oraz audyt operacyjny. Pod koniec przedstawiony został schematyczny przebieg audytu w przedsiębiorstwie, w którym zostały przedstawione najważniejsze z punktu widzenia organizacji etapy działalności audytorskiej. (abstrakt oryginalny)
EN
The objective of this article is to discuss the necessity of conducting regular audits of businesses. It presents a brief history of auditing and the successive stages of the development of audit institutions. The article emphasises the differences between internal audit and internal control and explains the basic aims and functions of internal audit. The article outlines the ethical rules of auditors' work and summarises the requirements that must be met by prospective auditors. A functional division into financial audit and operational audit is also discussed. Towards the end, the article presents a schematic description of an audit of a business, which contains the most important stages of the audit process in terms of organisation. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Arter, D. (2003). Quality Audits for Improved Performance. Milwaukee: ASQ Quality Press.
  • Czerwiński, K., Grocholski, H. (2003). Podstawy audytu wewnętrznego. Szczecin: Wydawnictwo LINK.
  • Kałużny, S. (2008). Kontrola wewnętrzna. Teoria i praktyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Knedler, K., Stasik, M. (2005). Audyt wewnętrzny w praktyce, Łódź: Polska Akademia Rachunkowości S.A.
  • Krzemień, R. Winiarska, K. (2004). Audyt Wewnętrzny w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Łagodzki, P. (2011). Audyt wewnętrzny. Wybrane Zagadnienia., W: Zeszyty naukowe Uniwersytety Szczecińskiego.
  • Łuczak, B. Kuklińska, D. (2001). Audi/yt i audi/ytowanie. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
  • Mizdrak-Pogodzińska, E. (2001). Audyt wewnętrzny i jego miejsce w zintegrowanym systemie kontroli jednostki, Kraków, W: Zeszyty naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Russel, J. (2007). The International Auditing Pocket Guide. Wisconsin: American Society For Quality.
  • Stępniewski, J. (2001). Audyt i diagnostyka firmy. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
  • The Institute of Internal Auditors, (2001), Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego
  • The Institute of Internal Auditors, (2009), Definicja Audytu Wewnętrznego, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe Standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego.
  • Winiarska, K. (red). (2010). Kontrola wewnętrzna w jednostkach gospodarczych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171434694

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.