PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 414 Konsumpcja jako forma komunikacji społecznej. Nowe paradygmaty i konteksty badawcze | 250--258
Tytuł artykułu

Zmiany w postrzeganiu roli młodzieży we współczesnym społeczeństwie konsumpcyjnym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Changes in the Perception of the Youth Role in the Contemporary Consumer Society
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Fenomenem kultury konsumpcyjnej jest to, że każdy może zostać nabywcą i wypełniać swoje konsumenckie role. Jednak brak posiadania określonych dóbr konsumpcyjnych może być poważną przyczyną wykluczenia młodego człowieka z grupy odniesienia, z którą się identyfikuje. Internet i nowoczesne technologie stanowią dla pokolenia młodych funkcje komunikacyjne i informacyjne, stanowią nie tylko źródło informacji o otaczającym ich świecie, ale także styl życia i sposób funkcjonowania w społeczeństwie konsumpcyjnym. Badania własne potwierdziły analizy przeprowadzone wcześniej w literaturze, wskazując nadal na wrażliwość i podatność młodych konsumentów na nowe media. Bezkrytyczność ta może być wykorzystywana przez nadawców przekazów marketingowych. Z drugiej strony młodzi ludzie bardzo sprawnie i szybko poszukują potrzebnych informacji na forach internetowych, potrafią konfrontować przeczytane opinie z różnych źródeł i co ciekawe, są świadomi swojej podatności na reklamę, także w Internecie. Traktują reklamę jako rodzaj informacji, której nie da się uniknąć w ramach nowych technologii komunikacyjnych, a nie jako próbę sprzedaży produktów lub usług, które nie cieszą się zainteresowaniem innych konsumentów - takie podejście przypisywane jest starszym pokoleniom.(abstrakt oryginalny)
EN
The phenomenon of consumer culture is that everyone can be a buyer and fulfil their consumer roles. However, the lack of having certain consumer goods can be a major cause of exclusion of young people from the reference group. Internet and new technologies represent communication and information for the young generation and constitute a source of information about the world around them. The study confirmed an earlier analysis carried out in the literature, still indicating the sensitivity and vulnerability of young consumers in the new media. This gullibility can be used by broadcasters marketing messages. I think readers argue that the dynamic expansion of new communication technologies aimed at young people are still shaping the new generation to a large extent.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Cebula M., Perchla-Włosik A., 2014, Młodzi konsumenci wobec wyzwań współczesnej konsumpcji w perspektywie rynku mody i teorii socjokulturowych, Handel Wewnętrzny, nr 4.
  • Fatyga B., 2005, Pokolenie, [w:] Bokszański J. (red.), Encyklopedia socjologii: suplement, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Kamińska A., 2007, Kategoria pokolenia we współczesnych badaniach nad społeczeństwem i kulturą - przegląd problematyki, Kultura i Historia, nr 11.
  • Mannheim K., 1992, 1993, Problem pokoleń, tłum. A. Mizińska-Kleczkowska, Colloquia Communia, nr 1-12.
  • Mysior R., 2014, Nastolatki w cyberświecie. Dwa światy - Cyfrowi Tubylcy, Cyfrowi Imigranci, cz. I, Remedium, nr 9.
  • Nowa Encyklopedia Powszechna, 1996, PWN, Warszawa.
  • Olejniczuk-Merta A., 2009, Młodzi konsumenci w procesach transformacji rynkowej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Olechnicki K., Załęcki P., 2004, Słownik socjologii i nauk społecznych, Graffiti BC, Toruń.
  • Ostaszewska A., 2012, Popkulturowe ramy tożsamości. Media, kultura popularna, internet jako nowe środowiska kształtowania tożsamości, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  • Perchla-Włosik A., 2011, Rola reklamy i innych źródeł informacji w zamiarach zakupowych gospodarstw domowych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, nr 25/2011, Wydawnictwo WSB, Poznań.
  • Słownik badawczy, http://dobrebadania.pl/slownik-badawczy (15.07.2015).
  • Słownik języka polskiego, PWN, http://sjp.pwn.pl/sjp/pokolenie;2503544.html (15.07.2015).
  • Wardzała J., 2013, Młodzi konsumenci wobec nowych mediów - racjonalne zakupy czy fascynacja technologią?, Forum Socjologiczne, nr 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Whybrow P.C., 2006, American mania. Ciągle więcej, ale nigdy dość, tłum. F. Rybakowski, Poznań.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171434732

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.