PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1994 | 28 | 209--226
Tytuł artykułu

The Strategy of Complex Quality Management in the Conditions of the Competitive Market

Warianty tytułu
Strategia kompleksowego zarządzania jakością w warunkach konkurencyjnego rynku
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W artykule przedstawiono strategie zarządzania jakością, ich istotę, rolę i znaczenie. Wskazano na konieczność zarządzania jakością w warunkach konkurencyjnego rynku, uzasadniono potrzebę realizowania w przedsiębiorstwach systemów zarządzania jakością. Przedstawiono istotę amerykańskiego, europejskiego i japońskiego stylu zarządzania jakością. Wskazano, że system zapewnienia jakości powinien być wiarygodnym narzędziem planu strategicznego przedsiębiorstwa. Pokazano istotę, cechy i znaczenie systemu jakości budowanego na bazie norm ISO 9000. Przedstawiono rolę, znaczenie i przydatność tych norm w praktycznych przedsięwzięciach służących zaprojektowaniu, opracowaniu i wdrożeniu systemów zapewnienia jakości w przedsiębiorstwach. Podkreślono ważną rolę innych, oprócz norm ISO 9000, narzędzi zapewnienia jakości. Przedstawiono ponadto istotę i znaczenie strategii zarządzania przez jakość, określanej jako Total Quality Management (TQM). Wskazano na etapy, elementy (części składowe) oraz znaczenie TQM. Przedstawiono konkretne korzyści, jakie przedsiębiorstwa uzyskały wskutek wprowadzenia komplek- swego zarządzania jakością. Wskazano także powiązania występujące między systemami jakości budowanymi na podstawie norm ISO 9000 oraz TQM podkreślając, że systemy jakości stanowią ważne narzędzie realizowania strategii TQM. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
28
Strony
209--226
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
Bibliografia
  • H. I. Ansoff: Zarządzanie strategiczne, PWE, Warsaw 1985, p. 236.
  • P. F. Drucker: Skuteczne zarządzanie, PWE, Warsaw 1977, p. 93.
  • H. R. Hausen: The House of Quality Unconditional, A Harvard Business Review Paperback 1991, pp. 65-72.
  • W. Schuler: Das grosse Was-Wie-Spiel, "Qualität und Zuverlässigkeit" 1992, no. 12, 1993, no. 12, 1993, no. 1.
  • H. Scholen: Quality Function Deployment, VDI, H. 11, 1990, pp. 49-51.
  • J. M. Juran, F. M. Gryna: Jakość, projektowanie, analiza, WNT, Warsaw 1974.
  • E. Skrzypek: Systemy zapewnienia jakości, PTE Lublin, 1992, parts I, II, 1993, part III.
  • I. Jensen: Materiały szkoleniowe; Danish Technological Institute, Copenhagen 1992.
  • J. S. Oakland: Total Quality Management, Butterworth-Heinemann Ltd., Oxford 1992.
  • L. Wawilewski: Modele strategii jakości firm przemysłowych, IOiZ "ORGMASZ", Warsaw 1994, pp. 37-51.
  • E. Kindlarski: Jakość wyrobów, PWN, Warsaw 1988, p. 108.
  • Jakość paszportem eksportu, CBJW, AFNOR, Warsaw 1993, p. 4.
  • E. Skrzypek: Systemy zapewnienia jakości - doświadczenia przedsiębiorstw, UMCS, Lublin 1993.
  • E. Skrzypek: Zarządzanie przez jakość, PTE, Lublin 1993.
  • E. W. Deming: Quality, Productivity and Competitive Position, MIT Center Advanced Engineering Study, Cambridge, Massachusetts 1982.
  • E. Skrzypek: Systemy zapewnienia jakości - doświadczenia przedsiębiorstw, PTE, Lublin 1993; pp. 76-157.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171434744

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.