PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 43 | nr 1 | 127--138
Tytuł artykułu

Wartości organizacyjne jako czynnik sukcesu przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Organizational Values as the Firm's Success Factor
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule przedstawiono zwięźle relację wartości organizacyjnych z sukcesem przedsiębiorstwa. Stanowi ona przedmiot dyskusji mniej więcej od 30 lat i prawdopodobnie rozpoczęto ją po opublikowaniu Modelu 7S opracowanego przez Petersa i Watermana. W artykule skupiono się m.in. na zgodności wartości personalnych z wartościami organizacyjnymi i wybranych koncepcjach zarządzania bazujących na wartościach. Zaprezentowano także przykłady wartości organizacyjnych, które deklarowane są przez największe polskie przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper demonstrates concisely the role of organizational values for firm success. The problem is discussed for about 30 years and probably this argument was started by publishing the 7S Framework developed by Peters and Waterman. The study is focused on compliance of firm values with personal values. There are also presented examples of organizational values declared by the largest polish companies. (original abstract)
Rocznik
Tom
43
Numer
Strony
127--138
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • Agle B.B., Caldwell C.B., (1999), Understanding research on values in business, "Business and Society", vol. 38, nr 3.
  • Argandona A., (2003), Fostering Values in Organizations, "Journal of Business Ethics", nr 45.
  • Avota S. , McFadzean E., Peiseniece L. (2015), Linking personal and organizational values and behaviour to corporate sustainability: a conceptual model, "Journal of B usiness Management", nr 10.
  • Barney J., (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management, vol. 17, nr 1.
  • Borkowska S., (2006), Motywacja i motywowanie, [w:] Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, red. H. Król, A. Ludwiczyński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Bugdol M., (2006), Wartości organizacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Ceglińska M., Cegliński P., (2014), Motives for consideration of CSR concept assumptions for building a business strategy, "Journal of Corporate Responsibility and Leadership", Volume 1, Issue 1.
  • Collins J., Porras J.I., (1994), Built to last: Successful habits of visionary companies, New York, NY : Harper Business.
  • Doyle P., (1994), Marketing, Management and Strategy, Printice Hall, Oxford.
  • Filipiak B., (2000), Zarządzanie strategiczne. Narzędzia, scenariusz, procesy, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Giddens A., (2008), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Grant R.M., (2011), Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Haffer R., (2003), Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Haffer R., (2011) Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Handy C., What's a Business For?, Harvard Business Review, December 2002.
  • Kodeks Etyki PGNiG, s. 9 i nast., http://www.pgnig.pl/reports/raportspoleczny2012/assets/content/PGN iG_KodeksEtyki_2013.pdf.
  • Liedtka J., (1991), Value contention: Organizational value contentions and managerial mindsets, "Journal of Business Ethics", nr 10.
  • Lista Forbes za 2014 rok; http://www.forbes.pl/100-najwiekszych-firm-w-polsce-2014,ranking,175066,1,1.html [11.1.2016].
  • Malbašić I., Rey C., Potočan V., (2015), Balanced Organizational Values: From Theory to Practice, Journal of B usiness Ethics, Volume 130, Issue 2.
  • Meglino B.M., Ravlin E.C., (1998), Individual values in organizations: Concepts, controversies, and research, "Journal of Management", Volume 24, Issue 3.
  • Natale S.M., Sora S.A., (2003), Values and their impact on the virtual co-operative, "International Journal of C o-operative Management", nr 1.
  • Obłój K., (2007), Strategia organizacji: w poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Paarlberg L.E., Perry J.L., (2007), Values Management. Aligning Employee Values and Organization Goals, "The American Review of Public Administration", Volume 37, Issue 4.
  • Powell T.C., (2001), Competitive advantage: logical and philosophical considerations, "Strategic Management Journal", Volume 22, Issue 9.
  • Prahalad C.K., Hamel G., (1990), The Core Competence of the Corporation, "Harvard Business Review".
  • Rokeach M., (1973) The nature of human values, NY : Free Press, Nowy Jork.
  • Strona internetowa Eurocash S.A., http://eurocash.pl/grupa-eurocash/misja-wizja-i-wartosci.html
  • Strona internetowa Grupy Kapitałowej PGE S.A., http://www.gkpge.pl/relacje-inwestorskie/grupa/kim-jestesmy [13.1.2016].
  • Strona internetowa KG HM S.A., http://kghm.com/pl/zrownowazony-rozwoj/strategia-odpowiedzialnego-biznesu/wartosci [15.1.2016].
  • Strona internetowa Lotos S.A., http://raportroczny.lotos.pl/pl/etyka-i-lad-korporacyjny/etyka/system-wartosci [15.1.2016].
  • Strona internetowa PZU S.A., https://www.pzu.pl/c/document_library/get_file?uuid=f430d2f3-0ffa-4b72-add8-c53f3668c66a&groupId=10172 [9.1.2016].
  • Strona internetowa Tauron S.A., http://www.tauron-dystrybucja.pl/o-spolce/kariera/Strony/nasze-wartosci.aspx [14.1.2016].
  • Wartości i zasady postępowania PKN Orlen, Wrzesień 2012.
  • Weiner Y., (1988), Forms of value systems: A Focus on organizational effectiveness and cultural change and maintenance, "Academy of Management Review", Volume 13, Issue 4.
  • Zastempowski M., Grego-Planer D., Popławski W., (2011), Niematerialne wartości źródłem ukrytej przewagi konkurencyjnej tajemniczych mistrzów polskiej gospodarki, Wydawnictwo Naukowe uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171435038

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.