PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 8 | 19--24
Tytuł artykułu

Charakterystyka rynku e-commerce w Polsce w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw e-commerce

Warianty tytułu
Characteristics of Polish E-commerce Market in the Context of Internationalization of E-commerce Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie charakterystyki rynku e-commerce w Polsce w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw działających na tym rynku. Na podstawie danych wtórnych scharakteryzowano światowy i polski rynek e-commerce. Dane pierwotne zgromadzone w badaniu kwestionariuszowym na próbie 259 przedsiębiorstw e-commerce dostarczyły ponadto informacji na temat podstawowych cech polskich firm e-commerce, najpopularniejszych kategorii branżowych, rodzaju obsługiwanych klientów, kanałów sprzedaży oraz form internacjonalizacji. Wykazano ograniczenie form ekspansji zagranicznej do działań importowych i eksportowych oraz ograniczenie zakresu geograficznego ekspansji do rynków europejskich. Zbadano wpływ czynnika reaktywnego, jakim jest niewywołane zamówienie z zagranicy, na internacjonalizację firm e-commerce. Wskazano ograniczenia przeprowadzonego badania oraz kierunki dalszych badań. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper aims to present the characteristics of Polish e-commerce market in the context of internationalization of firms existing on that market. On the basis of secondary data, the global and Polish markets are described. Primary data collected in the questionnaire on the sample of 259 e-commerce firms enables to identify basic features of Polish e commerce enterprises, the most popular trade categories, types of targeted customers, sales channels and forms of the internationalization. Forms limited to import and export are indicated, as well as limited geographic scope of the foreign expansion to European markets. The reactive factor of internationalization, i.e. unsolicited order from the foreign customers, is examined in the context of export behaviour of a company. Limitations of the conducted research and implications for further research are indicated. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
19--24
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bilkey, W.J. i Tesar, G. (1977). The Export Behavior of Smaller Sized Wisconsin Manufacturing Firms. Journal of International Business Studies, 8 (1), 93-98.
  • Ecommerce Foundation (2014). Global B2C e-commerce Report 2014. Pozyskano z: https://www.ecommercefoundation.org/report-info/16/Global-B2C-E-commerce-LIGHT-Report-2014.
  • InternetSTANDARD (2015). Raport E-commerce Standard 2015. Pozyskano z: http://www.internetstandard.pl/whitepaper/2709-E.commerce.Standard.2015.html.
  • Izba Gospodarki Elektronicznej e-Commerce Polska (2015). E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska. Pozyskano z: https://www.gemius.pl/files/reports/E-commerce-w-Polsce-2015.pdf.
  • Johanson, J. i Vahlne, J.-E. (1977). The Internationalization Process of the Firm - a Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. Journal of International Business Studies, 8 (1), 23 015032.
  • MSP (2013). Forecasts for Polish e-commerce market in 2013 - the market's value may grow by over 20% y/y to PLN 26 bin. Ministerstwo Skarbu Państwa. Pozyskano z: https://www.msp.gov.pl/en/polish-economy/economic-news/4005,Forecasts-for-Polish-e-commerce-market-in-2013-the-markets-value-may-grow-by-ove.html.
  • MSP (2015). Foreign expansion: a chance for Polish e-commerce. Ministerstwo Skarbu Państwa. Pozyskano z: https://www.msp.gov.pl/en/polish-economy/economicnews/6145,Foreign-expansion-a-chance-for-Polish-e-commerce.html?search=356889.
  • Reid, S.D. (1981). The Decision Maker and Export Entry and Expansion. Journal of International Business Studies, 12 (2), 101-112.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171435096

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.