PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 4 | 37--50
Tytuł artykułu

Indywidualne cechy pracowników a satysfakcja ze świadczeń pozapłacowych

Warianty tytułu
Individual Characteristics of Employees and their Satisfaction from Benefits
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem prezentowanej pracy jest odpowiedź na pytanie, jak z satysfakcją z świadczeń pozapłacowych wiążą się indywidualne charakterystyki pracowników oraz otrzymywanie przez pracowników konkretnych świadczeń. Przeprowadzone wśród pracowników przedsiębiorstw różnej wielkości i własności kapitału badania kwestionariuszowe (N=1043) ujawniły, iż pozytywnymi predyktorami satysfakcji z świadczeń pozapłacowych są: poziom autonomii w wyborze świadczeń pozapłacowych oraz wysokość otrzymywanego wynagrodzenia, negatywnym predyktorem jest całkowity staż pracy. Zajmowane stanowisko oraz płeć nie wykazywały istotnego związku z poziomem satysfakcji z świadczeń pozapłacowych. Wykazano także, iż z satysfakcją z świadczeń pozapłacowych wiąże się otrzymywanie: specjalistycznej opieki medycznej, szkoleń rozwijających kompetencje zawodowe, możliwości uczestnictwa w zajęciach sportowych, możliwości pracy z domu, ubezpieczenia na życie, dofinansowania wypoczynku. Predyktorami satysfakcji z świadczeń pozapłacowych nie było otrzymywanie: telefonu służbowego do użytku prywatnego, komputera służbowego do użytku prywatnego, szkoleń językowych, elastycznego czasu pracy i podstawowej opieki medycznej. Uzyskane wyniki wskazują, że systemy świadczeń pozapłacowych powinny być dostosowane do stażu pracy i wynagrodzenia pracowników oraz umożliwiać samodzielny wybór pożądanych świadczeń.(abstrakt oryginalny)
EN
The main aim of this study is to answer the question of how the individual characteristics of employees and specific benefits are related to benefits satisfaction. The conducted research study (N=1043) have revealed that positive predictors of benefits satisfaction are: the level of autonomy in choosing benefits and the salary level, a negative predictor of benefits satisfaction is a total tenure. Position and sex show no significant relationship with benefits satisfaction. Among specific benefits, predictors of satisfaction are: specialized medical care, professional skills trainings, opportunities to participate in sports activities, work from home, life insurance, financing vacation. Benefits such as: business phone for personal use, business computer for personal use, language training, flexible working hours and basic medical care have shown no relationship with benefits satisfaction. The results suggest that the benefits systems should be adapted to the employees' tenure and pay level, and give them the autonomy in selection of the desired benefits.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
37--50
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Banerjee, D., Perrucci, C., 2012, Employee Benefits and Policies: Do They Make a Difference for Work / Family Conflict? Journal of Sociology and Social Welfare, 39, 3, s. 131-147.
  • 2. Blau, G., Merriman, K., Surges Tatum, D., Rudmann, S., 2001, Antecedents and consequences of basic versus career enrichment benefit satisfaction, Journal of Organizational Behavior, 22, s. 669-688
  • 3. Dencker, J., Joshi, A., Martocchio, J., 2007, Employee benefits as context for intergenerational conflict, Human Resource Management Review, 17, 2, s. 208-220.
  • 4. Dulebohn, J., Molloy, J., Pichler, S., Murray, В., 2009, Employee benefits: Literature review and emerging issues, Human Resource Management Review, 19, 2, s. 86-103.
  • 5. Dolbier C., Webster J., McCalister K., Mallon M., Steinhardt M., 2005, Reliability and validity of a single-item measure of job satisfaction. American J Health Promot. 19, 3, s.194-8.
  • 6. Glatzer, W., Gulyas, J., 2014), Cantril Self-Anchoring Striving Scale, w. AC. Michatos (red), Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research (s.509-511).
  • 7. Harris, M., Fink, L., 1994, Employee benefit programs and attitudinal and behavioral outcomes: a preliminary model, Human Resource Management Review, 4, 2, s. 117-129.
  • 8. Kahneman D., 2003, Maps of Bounded Rationality: Psychology for Behavioral Economics, The American Economic Review, 93, 5, s. 1449-1475.
  • 9. Lengnick-Hall, M., Bereman, N., 1994, A conceptual framework for the study of employee benefits, Human Resource Management Review, 4, 2, s. 101-115.
  • 10. Lin, Z., Yao, X., Zhao, Z., 2014, The direct and indirect impact of employee benefits on firm performance in China, Asia Pacific Journal of Human Resources, 52, 4, s. 476-495.
  • 11. Muse, L., Wadsworth, L., 2012, An examination of traditional versus non-traditional benefits, Journal of Managerial Psychology, 27, 2, s. 112-131.
  • 12. PWN, 2008, Poradnia Językowa PWN- Benefit, http://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/benefit;9136.html
  • 13. Ryan, R., Deci, E., 2006, Self-Regulation and the Problem of Human Autonomy: Does Psychology Need Choice, Self-Determination, and Will? Journal of Personality, 74, 6, s. 1557-1586.
  • 14. Sedlak & Sedlak, 2015, Podsumowanie Raportu Świadczenia Dodatkowe w Oczach Pracowników w 2015, http://wynagrodzenia.pl/artykul.php/wpis.3170
  • 15. Thompson, C., Beauvais, L., Lyness, K., 1999, When work-family benefits are not enough: The influence of work-family culture on benefit utilization, organizational attachment, and work-family conflict, Journal of Vocational Behavior, 54, s. 392-415.
  • 16. Tocher, N., Feild, H., Giles, W., 2006, Valuations of compensation and benefit items by new entrants into the professional workforce: do men and women differ? Journal of Employment Counseling, 43, 2, s. 84-96.
  • 17. Tremblay, M., Sire, В., Balkin, D., 2000, The role of organizational justice in pay and employee benefits satisfaction, and its effects on work attitudes, Group and Organization Management, 25, 3, s. 269-290.
  • 18 Weathington, В., Tetrick, L., 2000, Compensation or right: An analysis of employee fringe benefit perception, Employee Responsibilities and Rights Journal, 12, 3, s. 142-162.
  • 19. Williams, M., 1995, Antecedents of employee benefit satisfaction: A test of a model, Journal of Management, 21, s. 1097-1128.
  • 20. Williams, M., Malos, S., Palmer, D., 2002, Benefit system and benefit level satisfaction: An expanded model of antecedents and consequences, Journal of Management, 28, 2, 195-215.
  • 21. World at Work, 2015, What is Total Rewards, https://www.worldatwork.org/aboutus/html/aboutus-whatis.jsp
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171435118

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.