PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 19 | nr 2 | 129--139
Tytuł artykułu

Kompetencje a zachowania edukacyjne dorosłych Polaków

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Competences and Educational Behaviours of Adult Poles
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zwiększanie uczestnictwa dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie jest jednym z ważnych celów edukacyjnych Unii Europejskiej. Według danych Eurostatu w 2014 r. Polska zajmowała w tym obszarze dwudziestą drugą lokatę wśród krajów Unii Europejskiej z odsetkiem osób w wieku 25-64 podejmujących kształcenie w ciągu czterech tygodni poprzedzających ankietę na poziomie 4%, podczas gdy średnia dla UE-28 wynosiła 10,7%. Najnowsze badania dotyczące tej problematyki wskazują, że na uczestnictwo dorosłych Polaków w kształceniu mają wpływ różne czynniki o charakterze demograficznym, społecznym i ekonomicznym, takie jak: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, posiadanie dzieci, stan zdrowia, status na rynku pracy, cechy miejsca pracy, czy dochody. Niniejszy artykuł przyjmuje inną perspektywę stanowiąc próbę oceny powiązań pomiędzy poziomem różnych kompetencji a zachowaniami edukacyjnymi. Zasadniczym celem artykułu jest identyfikacja współwystępowania badanych czynników-kompetencji oraz postaw i zachowań edukacyjnych. Postawiono cztery hipotezy badawcze: (1) H1: Istnieją zależności pomiędzy poziomem kompetencji a zachowaniami edukacyjnymi. (2) H2: Istnieją zestawy czynników-kompetencji, które są w znacznym stopniu powiązane z postawami edukacyjnymi. (3) H3: Osoby o niskim poziomie kompetencji są zainteresowane ich rozwijaniem, wobec czego decydują się na uczestnictwo w kształceniu. (4) H4: Osoby o wysokim poziomie kompetencji są świadome wartości, jakie niesie ich posiadanie, i dążą do dalszego ich podnoszenia. Cel artykułu jest realizowany z wykorzystaniem wybranych metod statystyczno-ekonometrycznych. Wyniki analiz prezentowane są z zastosowaniem technik wizualizacji danych, które w syntetyczny i przejrzysty sposób umożliwiają prezentację rezultatów. (fragment tekstu)
EN
Increasing activity in the field of lifelong learning is an important educational goal of the European Union. The rapidly changing environment creating new demands makes it necessary to take action in the field of continuous education. Labour market requirements in the process of evolving towards a knowledge-based society are changing, which is particularly important in the era of population ageing and raising the retirement age. All forms of education: formal, non-formal and informal should gain importance in response to the growing requirements. The situation in Poland is vary unfavourable when comparing the participation in activities related to life-long learning with other European Union countries. Research indicates various demographic, social and economic determinants of adult engagement in lifelong learning. This study attempts to assess the relationships between the level of competences in various areas and the educational behaviours of adult Poles. The analyses are based on individual data from a national survey on human capital. The crucial purpose, which is to identify interdependences among the considered factors, attitudes and behaviours, is accomplished by selected statistical and econometric methods supported by suitable data visualization techniques. (original abstract)
Rocznik
Tom
19
Numer
Strony
129--139
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wrocław University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Bilans kapitału ludzkiego w Polsce. Badania ludności, 2013, http://bkl.parp.gov.pl/system/fi-les/Downloads/20140527101857/BKL_ludnosc_2013.pdf?1401179482.
  • Dunteman G.H., Principal Components Analysis, Sage Publications, Newbury Park CA.
  • Gabriel K.R., The Biplot Graphic Display of Matrices with Application to Principal Compo-nent Analysis, "Biometrica" 1971, nr 58 (3), s. 453-467, doi: 10.1093/biom et/58.3.453.
  • Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki, Raport podsumowujący IV edycję ba-dań BKL z 2013 r., red. J. Górniak, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2014.
  • Górniak J., My i nasze pieniądze. Studium postaw wobec pieniądza, Wydawnictwo Aureus, Kraków 2000. Grześkowiak A., Statystyczna analiza aktywności edukacyjnej osób dorosłych w Polsce, "Ekonometria" 2013, 2 (40), s. 22-35.
  • Jolliffe I., Principal Component Analysis. Springer, New York 2002.
  • Kroonenberg P.M., Applied Multiway Data Analysis, John Wiley & Sons, Hoboken 2008.
  • La Grange A., N. Le Roux, S. Gardner-Lubbe, BiplotGUI: interactive biplots in R, "Journal of Statistical Software" 2009, 30(12), s. 1-37.
  • Uwarunkowania decyzji edukacyjnych, red. M. Rószkiewicz, K. Saczuk, Instytut Badań Edu-kacyjnych, Warszawa 2014.
  • Sagan A., Jeden obraz ukazuje więcej niż 10 liczb, czyli jak budować mapy zadowolenia klienta z wykorzystaniem programu STATISTICA, StatSoft, Kraków 2004.
  • Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny, StatSoft, Kraków 2007.
  • Strzelecki P., K. Saczuk, I. Grabowska, I.E. Kotowska, Rynek pracy [w:] Diagnoza Społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek, "Contemporary Economics" 2013, vol. 7, Special Issue.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171435160

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.