PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 87 | nr 143 | 117--128
Tytuł artykułu

Teoria interesariuszy a informacja sprawozdawcza na przykładzie pryzmatu dokonań

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Stakeholder Theory and Reporting Information : the Case of Performance Prism
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest objaśnienie teorii interesariuszy w kontekście pomiaru dokonań przedsiębiorstwa w nurcie sprawozdawczości zintegrowanej. Podstawowe metody badawcze zastosowane w artykule obejmują metody wnioskowania logicznego, krytycznej analizy literatury oraz metodę obserwacji. Zasadnicze wyniki prowadzonych rozważań sprowadzają się do stwierdzenia, że teoria interesariuszy na gruncie rachunkowości znajduje odzwierciedlenie w nurcie tzw. sprawozdawczości zintegrowanej, a spośród wielu metod pomiaru dokonań, takich jak balanced scorecard i innych, jedynie koncepcję performance prism można uznać za metodę, która w pełni uwzględnia oczekiwania szerokiego kręgu interesariuszy. Na tle przeprowadzonej analizy można wnioskować, że rozwój rachunkowości uwzględnia cele organizacji w kontekście tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu oraz raportowanie dokonań zorientowane na komunikowanie się organizacji z otoczeniem i różnymi grupami interesariuszy. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper is to explain the stakeholder theory in the context of performance measurement in integrated reporting. Main research methods used in the article include logical reasoning, critical analysis of academic literature, and observation. The principal result of the discussion is included in the statement that the stakeholder theory in the field of accounting is reflected in the so-called integrated reporting. Moreover, among the large variety of performance measurement methods, such as balanced scorecard and others, the concept of performance prism can be considered as the only method that fully takes into account the wide range of stakeholders. The analysis performed leads to the conclusion that development in accounting research takes into account the objectives of an organization in the context of the so-called corporate social responsibility as well as performance reporting oriented towards the communication of the company with its environment and the various stakeholder groups. (original abstract)
Rocznik
Tom
87
Numer
Strony
117--128
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Andriof J., Waddock S. (2002), Unfolding stakeholder engagement, [in:] J. Andriof, S. Waddock, B. Husted, S.S. Rahma (eds), Unfolding Stakeholder Thinking, Greenleaf Publishing.
  • Bek-Gaik B., Rymkiewicz B. (2015), Raport społeczny jako współczesne narzędzie komunikowania się spółek z interesariuszami w świetle koncepcji zintegrowanego raportowania, [w:] E. Walińska, B. Bek- -Gaik, J. Gad, B. Rymkiewicz, Sprawozdawczość przedsiębiorstwa jako narzędzie komunikacji z otoczeniem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Black A., Wright P., Bachman J.E. (2000), W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy. Kształtowanie wyników działalności spółek, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  • Chiapello E., Lebas M. (1996), The Tableau de Bord, a French Approach to Management Information, European Accounting Association Conference, Bergen.
  • Edvinsson L., Malone M.S. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Epstein M.J., Manzoni J.F. (1997), The Balanced Scorecard and Tableau de Bord: translating strategy into action, "Management Accounting", 79 (2).
  • Freeman R.E., Reed D.L. (1983), Stockholders and stakeholders: a new perspective on corporate governance, "California Management Review", 25 (3).
  • Freeman R.E. (1984), Strategic Management. A Stakeholder Approach, Pitman Publishing, Marshfield.
  • Institute of Management Accountants (1998), Statement on Management Accounting: Tools and Techniques for Implementing Integrated Performance Management Systems, Montvale, New Jersey.
  • International Integrated Reporting Council (2013), The International Framework.
  • Introducing Excellence (1999), European Foundation for Quality Management, Brussels.
  • Lebas M. (1994), Managerial accounting in France: overview of past tradition and current practice, "The European Accounting Review", 3 (3).
  • Lebas M., Euske K. (2006), A conceptual and operational delineation of performance, [in:] A. Neely (ed.), Business Performance Measurement. Theory and Practice, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Marcinkowska M. (2001), Tworzenie wartości przedsiębiorstwa dla interesariuszy, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", 638, "Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", 37.
  • Mitchell R.K., Agle B.R., Wood D.J. (1997), Toward a theory of stakeholder identification and salience: defining the principle of who and what really counts, "The Academy of Management Review", 22 (4).
  • Neely A., Adams C. (2002), Prism reform, "Financial Management", May.
  • Neely A., Adams C. (2000), Perspectives on Performance: the Performance Prism, Centre for Business Performance, Cranfield.
  • Neely A., Adams C., Kennerley M. (2002), The Performance Prism: the scorecard for measuring and managing business success, Financial Times/Prentice Hall, London.
  • Nita B. (2007), Metody wyceny i kształtowania wartości przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Otley D. (1999), Performance management: a framework for management control systems research, "Management Accounting Research", 10 (4).
  • Powell S. (2004), The challenges of performance measurement, "Management Decision", 42 (7-8).
  • Sunder S. (1997), Theory of Accounting and Control, South-Western College Publishing, Cincinnati, Ohio.
  • Walińska E.M. (2015), Zintegrowany raport - początek końca sprawozdania finansowego?, "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", 82 (138), SKwP, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171435594

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.