Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Irt and Rasch Models in Test Measurement
Języki publikacji
Abstrakty
Modele IRT należą do coraz bardziej rozwijających się modeli w badaniach psychologicznych, medycznych, marketingowych, czy społecznych. Jednym z modeli należącym do rodziny IRT (Item Response Theory), czyli modeli teorii odpowiedzi na pozycje testowe, jest model Rascha, w którym istnieją dwa parametry: jeden związany z cechami przedmiotu badania, drugi natomiast z cechami sytuacji, w której przeprowadzane jest badanie. W celu estymacji parametrów pozycji wykorzystuje się metodę największej wiarygodności. Modele te wykorzystywane są zazwyczaj w badaniach edukacyjnych czy psychologicznych. Celem artykułu jest prezentacja różnych rodzajów modeli IRT w zależności od liczby parametrów, a także szczegółowy opis modelu Rascha. Dodatkowo w artykule zaprezentowana zostanie analiza IRT dla danych binarnych z wykorzystaniem pakietu ltm oraz funkcji: rasch, ltm, tpm programu R(abstrakt oryginalny)
Item Response Theory (IRT) is an extension of Classical Test Theory (CCT) and focuses on how specific test items function in assessing construct. They are widely known models in psychological, medical, marketing and social sciences. One of the most popular IRT models is Rasch model used to separate the ability of test takers and the quality of the test. The main characteristic of IRT models, the Rasch model being the most prominent, concerns the separation of two kinds of parameters: one that describes qualities of subjects under investigation, the other relates to qualities of the situation under which the response of a subject is observed. Maximum likelihood estimation is used for parameter estimation. In this paper we present IRT analysis for binary data with the use of ltm package with rasch, ltm, tpm functions in R(original abstract)
Rocznik
Tom
Strony
49--57
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Andrich D., 2004, Controversy and the Rasch model: A characteristic of incompatible paradigms?, Medical Care, vol. 42, no. 1 (Supplement I-7), s. 1-16.
- Baker F.B., 1985, The basic of item response theory, College Park, MD: ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation.
- Bechtel G.G., 1985, Generalizing the Rasch model for consumer rating scales, Marketing Science, vol. 4, no. 1, s. 62-73.
- Birnbaum A., 1968, Some latent trait models and their use in inferring an examinee's ability, [w:] F.M. Lord, M.R. Novick (red.), Statistical Theories of Mental Test Scores, Addison-Wesley, Reading, s. 395-479.
- Bock R.D., 1972, Estimating item parameters and latent ability when response are scored in two or more nominal categories, Psychometrika, vol. 37, s. 29-51.
- Bock R., Lieberman M., 1970, Fitting a response model for n dichotomously scored items, Psychometrika, vol. 35, s. 179-197.
- Brzezińska J., 2015, Rasch models in eRm package in R, [w:] M. Papież, S. Śmiech (red.), The 9th Professor Aleksander Zeliaś International Conference on Modelling and Forecasting of Socio-Economic Phenomena. Conference Proceedings, http://pliki.konferencjazakopianska.pl/proceedings_2015/proceedings.html, s. 29-38.
- Christensen K.B., Kreiner S., Mesbah M., 2013, Rasch Models in Health, ISTE-Wiley, London- Hoboken.
- Kondratek B., Pokropek A., 2013, IRT i pomiar edukacyjny, Edukacja, nr 4 (124), s. 42-66.
- Lord F.M., 1980, Applications of Item Response Theory to Practical Testing Problems, Lawrence Erlbaum, Hillsdale.
- Lord F.M., Novick M.R., 1968, Statistical Theories of Mental Test Scores (with contributions by a.Birnbaum), Reading, MA: Addison-Wesley.
- Masters G.N., 1982, A Rasch model for partial credit scoring, Psychometrika, vol. 47, no. 2), s. 149-174.
- Rasch G., 1960, Probabilistic Models for some Intelligence and Attainment Tests, Danish Institute for Education Research, Copenhagen.
- Rasch G., 1966, An individualistic approach to item analysis, [w:] P.F. Lazarsfeld, N.W. Henry (eds.) Readings in mathematical social sciences, Cambridge: MIT Press, 89-107.
- Rasch G., 1977, On specific objectivity: An attempt at formalising the request for generality and validity of scientific statements, Danish Yearbook of Philosophy, vol. 14, s. 58-94.
- Samejima F., 1969, Calibration of latent ability using response pattern of graded score, Psychometrika Monograph Supplement, no. 17.
- Scheerens J., 2003, Educational Evaluation, Assessment, and Monitoring: A Systemic Approach, Swets & Zeitlinger, Lisse-Exton.
- Węziak D., 2006, Zastosowanie porządkowego skalowania Rascha do optymalizacji długości skali odpowiedzi, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, nr 71, Ilościowe i jakościowe metody badania rynku, s. 137-146.
- Wright B.D., 1992, IRT in the 1990s: Which models work best? 3PL or Rasch?, Rasch Measurement Transactions, vol. 6, no. 1, s. 196-200.
- Wright B.D., 1997, A history of social science measurement, Educational Measurement: Issues and Practice, vol. 16, no. 4, s. 33-45.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171435914