PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | Modelowanie preferencji a ryzyko '98 | 189--203
Tytuł artykułu

O zagadnieniu interaktywnej oceny pracowników

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Różnice w jakości usług na rynku pracy są podstawową kwestią przy analizie różnic w poziomie stawki płac. Można przyjąć, że stawka płac wzrasta wraz z poziomem wykształcenia podmiotu. Ekonomiści analizują czynniki kształtujące decyzje o przedłużaniu kształcenia lub jego zaprzestaniu na rzecz pracy zarobkowej. Podstawowe rozróżnienie na kapitał i pracę, obecne już u Smitha, Richarda i Quesnay'a, odzwierciedla funkcja Cobba-Douglasa, zależna od kapitału i pracy. Rozwój ekonomii dowodzi ogromnego zainteresowania kapitałem. O kształtowaniu się jego wielkości w czasie przesądza deprecjacja (zużycie kapitału przejawiające się w spadku jego wartości) oraz inwestycje (nakłady w celu powiększenie wartości kapitału). Inwestycje w celu odtworzenia pierwotnej wartości kapitału rzeczowego to amortyzacja. Koszt alternatywny to koszt związany z utraceniem możliwości przy zaangażowaniu środków w określone przedsięwzięcie. W ekonomii pracę definiujemy jako strumień usług świadczonych przez człowieka. Ich jakość zależy od nabytego zasobu wiedzy i doświadczenia. Każdy człowiek na rynku pracy prezentuje inny zasób wiedzy, zdrowia czy inicjatywy - inną wartość - dla potencjalnego pracodawcy. Wartość wiedzy można pojmować jako koszt jej uzyskania lub jako potencjalne przychody, które mogą zostać wygenerowane przez ten zasób. Słabe zdrowie, przerwy w pracy spowodowane chorobami mają ujemny wpływ na wartość pracownika. Zasób wiedzy, zdrowie, inicjatywa to kapitał, który ma wartość i może przynosić wartość dodatkową. Wartości te spieniężają się poprzez stawkę płac jaką otrzymuje podmiot. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Amstrong M. (1996). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
  • Begg D., Fisher S., Dornbusch R. (1993). Ekonomia. PWE, Warszawa.
  • Domański S.R. (1993). Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy. PWN, Warszawa.
  • Griffin R. W. (1996). Podstawy zarządzania organizacjami. PWN, Warszawa.
  • Hendler A. (1998). Grade'y, punkty, udziały. Businessman Magazine, nr 4.
  • Hendler A. (1998). Ocena wycenie nierówna. Businessman Magazine, nr 4.
  • Kostera M. (1996). Zarządzanie personelem. PWE, Warszawa.
  • Lanz K. (1994). Zatrudnienie i zarządzanie personelem. PWN, Warszawa.
  • Listwan T. (1994). Zarządzanie kadrami. Akademia Ekonomiczna im. Oskara Lange, Wrocław.
  • Louart P. (1995). Kierowanie personelem w przedsiębiorstwie. Poltex, Warszawa.
  • McKenna E., Beech N. (1997). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Gebethner & Ska, Warszawa.
  • Pocztowski A. (1996). Zarządzanie zasobami ludzkimi. ZNiO, Wrocław.
  • Romański W. (1998). Babka z zakalcem. Businessman Magazine, nr 4.
  • Satty T.L. (1990). Decision Making for Leaders. Eta Services Ltd., Beccles, Suffolk.
  • Satty T.L. (1990). The Analytic Hierarchy Process. Eta Services Ltd., Beccles, Suffolk.
  • Sajkiewicz A. (1997). Zarządzanie potencjałem pracy. SGH, Warszawa.
  • Smith A. (1993). Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów. PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171436188

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.