PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 114 | 33--44
Tytuł artykułu

Konsumencka gotowość do realizacji zrównoważonego wzorca spożycia żywności

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Consumers' Willingness to Implement Sustainable Food Consumption Pattern
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu była ocena zachowań konsumentów deklarujących znajomość terminu zrównoważona konsumpcja żywności oraz określenie, czy odpowiadają one wyróżnikom tego sposobu żywienia. Wykorzystano dane pierwotne zebrane metodą CATI wśród 212 mieszkańców największych miast woj. mazowieckiego. Wykazano, że najważniejszymi czynnikami wyboru żywności były: smak, jakość, zdrowe żywienie i bezpieczeństwo żywności. Należy odnotować, że badani nad cenę przedkładali lokalne pochodzenie produktów, ochronę środowiska oraz etyczne i społeczne standardy w produkcji. W większości reprezentowali prośrodowiskowe zachowania w kwestii opakowań żywności oraz gospodarowania żywnością w domach. Mimo to gotowość zmiany żywienia na zrównoważone oznaczała dla badanej grupy wzrost spożycia wartościowych dla zdrowia produktów roślinnych, ale nie kosztem jaj i mleka oraz mięsa. Wykazane prośrodowiskowe na ogół zachowania i opinie konsumentów stają się siłą sprawczą innowacyjnych rozwiązań i produktów na rynku żywności, na razie nie w głównym nurcie, ale można mieć nadzieję, że z czasem prośrodowiskowa świadomość będzie oznaczać taki wzór konsumpcji. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the research was to examine consumers' behavior of those who know the term sustainable food consumption and determine whether it corresponds to sustainable food consumption pattern. Data were collected using CATI method among the 212 residents of the largest cities of Mazovia Region. It has been shown that taste, quality, healthy nutrition and food safety were the most important factors of food choice. It should be noted that consumers ranked some determinants over price, namely: local origin of products, environment protection as well as ethical and social standards in food production. Most of them represented pro-environmental behavior in food packaging and household food management issues. Despite these declarations the willingness to change food consumption pattern towards more sustainable meant for them the increase of consumption of good for health plant origin food products, but not at the expense of eggs, milk, and meat consumption. The generally pro-environmental respondents' behavior and opinions on food begin to be a driving force for innovative solutions and products on the food market, but so far not in the mainstream. However, it could be assumed that the rising pro-environmental consumer awareness will imply the same food consumption pattern. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • ABELIOTIS K., KONIARI C., SARDIANOU E., 2010: The profile of the green consumer in Greece. International Journal of Consumer Studies 34, 153-160.
  • DAGEVOS H., VOORDOUW J., 2013: Sustainability and meat consumption. Is reduction realistic? Sustainability: Science, Practice & Policy 9, 60-69.
  • EIPRO, 2006: Environmental Impact of Products (EIPRO). Analysis of the life cycle environmental impacts related to the final consumption of the EU-25. Main Report. Technical report EUR 22284 EN. European Commission Join Research Centre (DG JRC).
  • FAO, 2010: International Scientific Symposium. Biodiversity and sustainable diets - united against hunger. Rome, Italy: FAO headquarters, 2010.
  • JANSSON J., MARELL A., NORDLUND A., 2010: Green consumer behavior. Determinants of curtailment and eco-innovation adoption. Journal of Consumer Marketing 27, 358-370.
  • MACDIARMID J., KYLE J., HORGAN G., LOE J., FYFE C., JOHNSTONE A., MCNEILL G., 2011: Livewell: a balance of healthy and sustainable food choices. WWF, Rowett Institute of Nutrition and Health, University of Aberdeen, London.
  • MEULENBERG M., 2003. Consument en burger, betekenis voor de markt vanlandbouwproducten en voedingsmiddelen. (Consumer and citizen, meaning for the market and agricultural products and food products). Tijdschrift voor Sociaal Wetenschappelijk onderzoek van de landbouw 18 (1), 43-56.
  • ROTHGERBER H., 2014: A comparison of attitudes toward meat and animals among strict and semi-vegetarians. Appetite 72, 98-105.
  • SUSTAIN, 2007: Eat well and save the planet! A guide for consumers on how to eat greener, healthier and more ethical food. Sustain: The alliance for better food and farming. London.
  • WHO, 2015. Obesity. http://www.euro.who.int/en/health-topics/noncommunicable-diseases/ obesity, dostęp: 20.04.2016.
  • WWF-UK, 2011: LIVEWELL: HEALTHY PEOPLE, HEALTHY PLANET. pobrane 10 września 2014 z: http://assets.wwf.org.uk/downloads/livewell_healthy_people _ healthy_planet. pdf?_ga=1.50698538.2092383477.1416932597
  • ZAKOWSKA-BIEMANS S., 2011: Polish consumer food choices and beliefs about organic food. British Food Journal 113, 122-137.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171436226

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.