PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 7 Starzenie się populacji : wyniki badania "Share: 50+ w Europie" | 22--27
Tytuł artykułu

Zróżnicowanie umiejętności poznawczych osób starszych i jego społeczno-demograficzne uwarunkowania

Warianty tytułu
Differences in Cognitive Functioning in Later Life and Their Socio-Demographic Determinants
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z aspektów procesu starzenia się jest pogarszanie się umiejętności poznawczych. Artykuł zawiera przegląd wyników prac badawczych, których przedmiotem jest analiza czynników wpływających na funkcjonowanie poznawcze i jego zmiany związane z procesem starzenia się. Analizy te wykorzystują międzynarodowe dane panelowe SHARE - badania osób po 50. roku życia. Wyniki wskazują, że na funkcjonowanie poznawcze osób starszych mają wpływ różnice w warunkach rozwoju na etapie wczesnego dzieciństwa, edukacja w młodości, czy sytuacja gospodarcza zarówno w młodości, jaki i w wieku średnim. Analizy pokazują także, że aktywność umysłowa, a więc również praca zawodowa, pomaga zahamować spadek umiejętności poznawczych. (abstrakt oryginalny)
EN
Cognitive decline is one of the aspects of aging. The article reviews research papers on determinants of cognitive abilities and factors preventing age-related decline of cognitive function. The reviewed studies use the data from the SHARE survey - a cross-national panel survey with the target population of individuals aged 50 and over. The studies show that early life health and circumstances, education or macro-economic conditions impact the cognitive abilities at older ages. Moreover, there is evidence that being cognitively active, especially postponing retirement, helps slowing the process of cognitive decline. (original abstract)
Twórcy
  • Instytut Badań Edukacyjnych
autor
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Adam S., Bonsang E., Germain S., Perelman S. (2007), Retirement and cognitive reserve: a stochastic frontier approach applied to survey data, "CREPP working papers", No. 2007/04.
  • Adam S., Bonsang E., Grotz C., Perelman S. (2013), Occupational activity and cognitive reserve: implications in terms of prevention of cognitive aging and Alzheimer's disease, "Clinical Interventions in Aging", Vol. 8, s. 377-390.
  • Aichberger M.C., Busch M.A., Reischies F.M., Ströhle A., Heinz A., Rapp M.A. (2010), Effect of Physical Inactivity on Cognitive Performance after 2.5 Years of Follow-Up, "GeroPsych: The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry", Vol. 23, Issue 1, s. 7-15.
  • Banks J., Mazzonna F. (2012), The effect of education on old age cognitive abilities: evidence from a regression discontinuity design, "The Economic Journal", Vol. 122, Issue 560, s. 418-448.
  • Bonsang E., Adam S., Perelman S. (2012), Does retirement affect cognitive functioning?, "Journal of Health Economics", Vol. 31, Issue 3, s. 490-501.
  • Bordone V., Weber D. (2012), Number of children and cognitive abilities in later life, "Vienna Yearbook of Population Research", Vol. 10, s. 95-126.
  • Brunello G., Fort M., Weber G. (2009), Changes in Compulsory Schooling, Education and the Distribution of Wages in Europe, "The Economic Journal", Vol. 119, Issue 536, s. 516-539.
  • Case A., Paxson C. (2008), Height, Health, and Cognitive Function at Older Ages, "The American Economic Review", Vol. 98, Issue 2, s. 463-467.
  • Case A., Paxson C. (2009), Early Life Health and Cognitive Function in Old Age, "The American Economic Review", Vol. 99, Issue 2, s. 104-109.
  • Case A., Paxson C. (2010), Causes and consequences of early-life health, "Demography", Vol. 47, Issue 1, s. 65-85.
  • Crespo L., López-Noval B., Mira P. (2014), Compulsory schooling, education, depression and memory: New evidence from SHARELIFE, "Economics of Education Review", Vol. 43, s. 36-46.
  • Doblhammer G., van den Berg G.J., Fritze T. (2013), Economic Conditions at the Time of Birth and Cognitive Abilities Late in Life: Evidence from Ten European Countries, "PLoS ONE", Vol. 8, Issue 9, s. 1-12.
  • Engelhardt H., Buber I., Skirbekk V., Prskawetz A. (2010), Social involvement, behavioural risks and cognitive functioning among older people, "Ageing and Society", Vol. 30, Issue 05, s. 779-809.
  • Glymour M.M., Kawachi I., Jencks C.S., Berkman L.F. (2008), Does childhood schooling affect old age memory or mental status? Using state schooling laws as natural experiments, "Journal of Epidemiology and Community Health", Vol. 62, Issue 6, s. 532-537.
  • Gupta N.D., Kristensen N., Pozzoli D. (2010), External validation of the use of vignettes in cross-country health studies, "Economic Modelling", Vol. 27, Issue 4, s. 854-865.
  • Hank K. (2011), How "Successful" Do Older Europeans Age? Findings From SHARE, "The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences", Vol. 66B, Issue 2, p. 230-236.
  • Leist A. K., Hessel P., Avendano M. (2013), Do economic recessions during early and mid-adulthood influence cognitive function in older age?, "Journal of Epidemiology and Community Health", jech-2013-202843.
  • Mazzonna F. (2014), The long lasting effects of education on old age health: Evidence of gender differences, "Social Science & Medicine", Vol. 101, s. 129-138.
  • Mazzonna F., Peracchi F. (2013), Pattern of cognitive ageing, w: Börsch-Supan A., Brandt M., Litwin H., Weber G. (eds.), Active ageing and solidarity between generations in Europe. First results from SHARE after the economic crisis, De Gruyter, Berlin, Boston, s. 199-208.
  • Mazzonna F., Peracchi F. (2012), Ageing, cognitive abilities and retirement, "European Economic Review", Vol. 56, Issue 4, s. 691-710.
  • McLaughlin S.J., Connell C.M., Heeringa S.G., Li L.W., Roberts J.S. (2010), Successful Aging in the United States: Prevalence Estimates From a National Sample of Older Adults, "The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences", Vol. 65B, Issue 2, s. 216-226.
  • Muszyńska M.M., Rau R. (2012), The Old-Age Healthy Dependency Ratio in Europe, "Journal of Population Ageing", Vol. 5, Issue 3, s. 151-162.
  • Ofstedal M. B., Fisher G. G., Herzog A. R. (2005), Documentation of cognitive functioning measures in the Health and Retirement Study, MI University of Michigan, Ann Arbor.
  • Oreopoulos P. (2006), Estimating average and local average treatment effects of education when compulsory schooling laws really matter, "The American Economic Review", Vol. 96, Issue 1, p. 152-175.
  • Rohwedder S., Willis R.J. (2010), Mental Retirement, "Journal of Economic Perspectives", Vol. 24, Issue 1, p. 119-38.
  • Rowe J. W., Kahn R. L. (1997), Successful Aging, "The Gerontologist", Vol. 37, Issue 4, s. 433-440.
  • Rynko M., Palczyńska M. (2016), Przegląd badań panelowych procesu starzenia się na świecie, opracowanie niepublikowane, dostępne w Repozytorium Centrum Otwartej Nauki, https://depot.ceon.pl/.
  • Schneeweis N., Skirbekk V., Winter-Ebmer R. (2014), Does education improve cognitive performance four decades after school completion?, "Demography", Vol. 51, Issue 2, s. 619-643.
  • Skirbekk V., Bordone V., Weber D. (2014), A cross-country comparison of math achievement at teen age and cognitive performance 40 years later, "Demographic Research", Vol. 31, Issue 4, s. 105-118.
  • Skirbekk V., Loichinger E., Weber D. (2012), Variation in cognitive functioning as a refined approach to comparing aging across countries, "Proceedings of the National Academy of Sciences", Vol. 109, Issue 3, s. 770-774.
  • Van den Berg G.J., Deeg D.J.H., Lindeboom M., Portrait F. (2010), The Role of Early-Life Conditions in the Cognitive Decline due to Adverse Events Later in Life, "The Economic Journal", Vol. 120, Issue 548, s. F411-F428.
  • Weber D., Skirbekk V., Freund I., Herlitz A. (2014), The changing face of cognitive gender differences in Europe, "Proceedings of the National Academy of Sciences", Vol. 111, Issue 32, s. 11673-11678.
  • Zając-Lamparska L. (2012), Psychologiczne koncepcje pomyślnego starzenia się człowieka, "Rocznik Andragogiczny", s. 89-105.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171436516

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.