PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 7 (CD) | 646--658
Tytuł artykułu

Dojrzałość procesowa polskich przedsiębiorstw w wybranych obszarach działalności

Warianty tytułu
Business Process Maturity of Polish Enterprises in Selected Activity Areas
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie to podejście zarządcze koncentrujące się na optymalizacji sposobów realizacji procesów biznesowych. Dojrzałość procesowa organizacji jest jednym z istotnych czynników sukcesu. Stąd podmioty gospodarcze powinny dążyć do stałego pogłębiania poziomu dojrzałości procesowej we wszystkich obszarach działalności, chcąc umocnić pozycję konkurencyjną na rynku. Znaczenie zarządzania procesowego w organizacji podkreśla rolę badań naukowych w tym obszarze. Głównym celem artykułu jest identyfikacja i analiza dojrzałości procesowej w wybranych obszarach działalności małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce, a także znalezienie obszarów, wymagających intensyfikacji zarządzania procesowego. Wnioski w niniejszym artykule opierają się na wynikach badań własnych, przyprowadzonych wśród 138 polskich przedsiębiorstw zatrudniających ponad 9 pracowników. Badania miały formę ankiety bezpośredniej, przeprowadzonej w 2015 r. (abstrakt oryginalny)
EN
Business process management in an enterprise is a management approach concentrating on optimizing the ways business processes in organization's run. The business process maturity of the organization is one of the relevant success factors. Therefore, organizations should strive to the constant advancing the process maturity level in all activity areas, if they want to strengthen the competitive position on the market. The importance of business process maturity in organization underlines the significance of the scientific researches in this area. The main aim of this article is the identification and analysis of business process maturity in selected activity areas of small, medium-sized and large enterprises in Poland, as well as finding the areas that require the intensification of process managements. Conclusions in the article are based on the author's own research in 138 Polish enterprises employing over 9 employees. The research was in form of the direct survey conducted in 2015. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
646--658
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
  • VŠB - Technical University of Ostrava
  • VŠB - Technical University of Ostrava
Bibliografia
  • 1. Betakova, J., Dvorsky, J. i Haviernikova, K. (2014). Social capital and safety perception as aspect of improving regional competitiveness of territory, Referat wygłoszony na: 2nd International Conference on Management Innovation and Business Innovation (ICMIBI 2014), Bangkok, Thailand.
  • 2. Bititci, U., Ackermann, F., Ates, A., Davies, J.D., Gibb, S. i Macbryde, J. (2011). Managerial processes: an operations management perspective towards dynamic capabilities. Production Planning & Control, nr 22/2, 157-173.
  • 3. Bitkowska, A. (2013). Zarządzanie procesowe we współczesnych organizacjach, Warszawa: Difin.
  • 4. Elzinga, D.J., Horak, T., Lee, C.Y. i Bruner, C. (1995). Business process management: Survey and methodology. IEEE Transactions on Engineering Management, nr 24(2), 119-129.
  • 5. Floyd, D. i McManus, J. (2005). The role of SMEs in improving the competitive position of the European Union, European Business Review, nr 17/2, 144-150.
  • 6. Hammer M. i Champy J. (2000). Reengineering - radikální proměna firmy: manifest revoluce v podnikání, Praha: Management Press.
  • 7. Hammer, M. (2010). What is business process management? W: vom Brocke, J., Rosemann, M. (red.). Handbook on Business Process Management: Introduction, Methods and Information Systems, Berlin: Springer.
  • 8. Harter, D. E., Krishnan, M. S. i Slaughter S. (2000). Effects of process maturity on quality, cycle time, and effort in software product development, Management Science, 46/4, 451-466.
  • 9. Hrůza T. (2007). Jak poznat vyspělé procesy, IT Systems, nr 11/2007, http://www.systemonline.cz/sprava-it/cmmi-model-hodnoceni-vyspelosti-procesu-1.htm (29.03.2016).
  • 10. Ibbs C. W., Kwak Y. H. (2000). Assessing project management maturity, Project Management Journal, nr 31/1, 32-43.
  • 11. Juřica P. (2014). Hodnocení úrovně procesního řízení v produkčních systémech, Brno: Vysoké učení technické.
  • 12. Kalina, J., Smutný, Z. i Řezníček, V. (2013). Business process maturity as a case of managerial cybernetics and effective information management, Proceedings of the European Conference on Information Management & Evaluation, 215-221.
  • 13. Lee J., Lee D. i Kang S. (2007). An Overview of the Business Process Maturity Model, W: Advances in Web and Network Technologies, and Information Management. APWeb/WAIM 2007 International Workshops. Huang Shan, China, 384-395.
  • 14. Lee, R. i Dale, B. (1998). Business process management: A review and evaluation, Business Process Management Journal, nr 4/3, 214-225.
  • 15. Lemańska-Majdzik, A. i Okręglicka, M. (2015). Business Process Management in an Enterprise - Determinants of the Implementation and Expected Advantages W: Kocourek, A. (red.), Liberec Economic Forum 2015. Proceedings of the 12th International Conference. Liberec: Technical University of Liberec, pp. 305-314.
  • 16. Łobaziewicz, M. (2013). Effectiveness of business process management in B2B model, Polish Journal of Management Studies, nr 8, 179-191.
  • 17. Looy A.V., De Backer M. i Poels G. (2011). Defining business process maturity. A journey towards excellence, Total Quality Management, nr 22/11, 1119-1137.
  • 18. Looy A.V., De Backer M., Poels G. i Snoeck M. (2013). Choosing the right business process maturity model, Information & Management, nr 50, 466-488.
  • 19. McCormack, K., Willems, J., van der Bergh, J., Deschoolmeester, D., Stemberger, M.I., Skrinjar, R., Trkman, P., Ladeira, M.B., de Oliveira, M.P.V., Vuksic, V.B. i Vlahovic, N. (2009). A global investigation of key business turning points in business process maturity, Business Process Management Journal, nr 15/5, 792-815.
  • 20. Object Management Group, 2008, http://www.omg.org/spec/BPMM/1.0/PDF, (19.08.2015).
  • 21. Ogrean, C., Herciu, M. i Belascu, L. (2009). Searching for sustainable competitive advantage - from tangibles to intangibles, Journal of US-China Public Administration, nr 6(4), 1-9.
  • 22. Okręglicka, M., Mynarzová, M. i Kaňa, R. (2015a). Business Process Maturity in Small and Medium Sized Enterprises, Polish Journal of Management Studies, 2015, nr 12/1, 121-131.
  • 23. Okręglicka, M., Mynarzová, M. i Kaňa, R. (2015b). Business Process Maturity a jeho aplikace v malých a středních podnicích v Evropské unii, Conference Proceedings of the International Masaryk Conference for Ph.D. Students and Young Researchers, 467-476.
  • 24. Paunescu C. i Acatrinei C. (2011). Managing maturity in process-based improvement organizations: A perspective of the Romanian companies. Journal of Business Economics and Management, nr 13/2, 223-241.
  • 25. Schulte, S., Janiesch, C., Venugopal, S., Weber, I. i Hoenisch, P. (2015). Elastic business process management: State of the art and open challenges for BPM in the cloud. Future Generation Computer Systems, nr 46, 36-50.
  • 26. Singh, P.K. (2012). Management of business processes can help an organization achieve competitive advantage. International Management Review, nr 8(2), 19-26.
  • 27. Šmída, F. (2007). Zavádění a rozvoj procesního řízení ve firmě, Praha: Grada.
  • 28. Smith, H. i Fingar, P. (2003). Business Process Management: The Third Wave. Meghan-Kiffer Press.
  • 29. Trkman, P. (2010). The critical success factors of business process management. International Journal of Information Management, nr 30/2, 125-134.
  • 30. Zairi, M. (1997). Business process management: A boundaryless approach to modern competitiveness. Business Process Management Journal, nr 3(1), 64-80.
  • 31. Zimmerer T.W. i Scarborough N.M. (2005). Essentials of Entrepreneurship and Small Business Management: the Foundations of Entrepreneurship, The United States of America: Pearson Education.
  • 32. Ziółkowska, B. (2013). Zarządzanie procesami tworzenia wartości w przedsiębiorstwie. Perspektywa wirtualizacji, Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.
  • 33. Zur Muehlen, M. i Indulska, M. (2010). Modeling languages for business processes and business rules: A representational analysis, Information Systems, nr 35, 379-390.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171436634

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.