Czasopismo
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
Pro-Health and Hedonistic Determinants of Consumers' Decisions on the Bread Market
Języki publikacji
Abstrakty
Celem badania było określenie znaczenia motywów zdrowotnych oraz hedonistycznych, w tym sensorycznych, w warunkowaniu chęci spożywania sześciu rodzajów pieczywa poddanych różnym modyfikacjom technologicznym. Badanie zrealizowano we wrześniu 2014 roku w grupie 1014 Polaków w wieku 21 lat i powyżej. Większe znaczenie przypisywane motywom hedonistycznym sprzyjało częstszej konsumpcji pieczywa jasnego, podczas gdy motywy zdrowotne były czynnikiem ograniczającym spożywanie tego pieczywa. Znaczenie obydwu motywów nie różnicowało istotnie deklarowanej chęci nabywania pieczywa o długim terminie przydatności do spożycia. W stosunku do pieczywa o cechach prozdrowotnych zarówno osoby deklarujące duże znaczenie motywów zdrowotnych, jak i hedonistycznych w warunkowaniu wyboru żywności wykazywały większą skłonność do jego spożywania w porównaniu z osobami, które określiły znaczenie tych motywów jako nieważne. Wybór nowych rodzajów pieczywa o zmodyfikowanych cechach w kierunku zwiększenia ich walorów zdrowotnych był warunkowany zarówno motywami zdrowotnymi, jak i hedonistycznymi. Oznacza to, że konsumenci doceniając walory zdrowotne takiej żywności, oczekiwali, że jej spożywanie będzie także źródłem pozytywnych emocji i doświadczeń w trakcie spożywania i po spożyciu. (abstrakt oryginalny)
The aim of the study was to determine the importance of healthy and hedonistic motives, including sensory aspects, in conditioning the willingness to consume six sorts of bread with various technological modifications. The research was conducted in September 2014 in a group of 1014 Poles aged 21 and above. A greater importance attributed to hedonistic motives favoured more frequent consumption of white bread, while the health motives were a factor limiting the consumption of this kind of bread. The importance of both motives did not diversify significantly declared willingness to eat bread with a long shelf life. Participants who declared greater importance of health and hedonistic motives demonstrated greater willingness to eat bread with healthy modifications compared with those who claimed that these motives were not important to them. The choice of bread with modifications aiming at increasing its health value was determined both by health and hedonistic motives. This means that consumers appreciated the health benefits of such food, but simultaneously expected positive emotions and experiences during and after its consumption. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
95--106
Opis fizyczny
Twórcy
- Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
autor
- Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
- ARES G., BESIO M., GIMÉNEZ A., DELIZA R., 2010: Relationship between involvement and functional milk deserts intention to purchase. Influence of attitude towards packaging characteristics. Appetite, vol. 55, s. 298-304.
- ARVOLA A., LÄHTEENMÄKI L., DEAN M., VASSALLO M., WINKELMANN M., CLAUPEIN E., SABA A., SHEPHERD R., 2007: Consumers' beliefs about whole and refined grain products in the UK, Italy and Finland. Journal of Cereal Sciences, vol. 46, s. 197-206.
- BAIXAULI R., SALVADOR A., HOUGH G., FISZMAN S.M., 2008: How information about fibre (traditional and resistant starch) influences consumer acceptance of muffins. Food Quality and Preference, vol. 19, s. 628-635
- BOROWSKA A., KOWRYGO B., 2013: Innowacyjność produktowa na przykładzie sektora piekarskiego. Wyd. SGGW, Warszawa.
- COX D.N., KOSTER A., RUSSELL C.G., 2004: Predicting intentions to consume functional foods and supplements to offset memory loss using an adaptation of protection motivation theory. Appetite, 2004, vol. 33, s. 55-64.
- DEAN M., RAATS M.M., SHEPHERD R., ARVOLA A., LÄHTEENMÄKI L., SABA A., 2007: Consumer perceptions and expectations for healthy cereal products. Journal of Cereal Science, vol. 46, s. 188-196.
- DEWETTINCK K., VAN BOCKSTAELE F., KÜHNE B., VAN DE WALLE D., COURTENS T.M., GELLYNCK X., 2008: Nutritional value of bread: Influence of processing, food interaction and consumer perception. Journal of Cereal Science, vol. 48, 243-257.
- GINON E., LOHEAC Y., MARTIN C., COMBRIS P., ISSANCHOU S., 2009: Effect of fibre information on consumer willingness to pay for French baguettes. Food Quality and Preference, vol. 20, s. 343-352.
- HEENAN S., DUFOUR J.P., HARVEY W., DELAHUNTY C., 2008: The Sensory Quality of Fresh Bread: Consumers' Perceptions, Descriptive Attributes, and Volatile Composition. Food Research International, vol. 41, s. 989-997.
- HELLYER N.E., FRASER I., HADDOCK-FRASER J., 2012: Food choice, health information and functional ingredients: An experimental auction employing bread. Food Policy, vol. 37, s. 232-245.
- STEPTOE A., POLLARD T.M., WARDLE J., 1995: Development of a measure of the motives underlying the selection of food: the Food Choice Questionnaire. Appetite, vol. 25, s. 267-284.
- VERBEKE W., 2006: Functional foods: Consumer willingness to compromise on taste for health? Food Quality and Preference, vol. 17, s. 126-131.
- VASSALLO M., SABA A., ARVOLA A., DEAN M., MESSINA F., WINKELMANN M., CLAUPEIN E., LÄHTEENMÄKI L., SHEPHERD R., 2009: Willingness to use functional breads. Applying the Health Belief Model across four countries. Appetite, vol. 52, s. 452-460.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171436738