PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 114 | 121--130
Tytuł artykułu

Wybrane walory zdrowotne jogurtów w opinii konsumentów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Selected Health Benefits of Yogurt in the Consumers' Opinion
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania była ocena akceptacji wybranych walorów zdrowotnych jogurtów oraz skłonności do płacenia przez konsumentów wyższych cen za atrybuty zdrowotne tej kategorii produktów. Wyniki uzyskanych badań wskazują, że relatywnie wyższą akceptację konsumentów uzyskały zmiany proponowane w jogurtach, polegające na zwiększeniu składników oddziałujących korzystnie na zdrowie, natomiast niższą - zmiany polegające na obniżeniu składników niepożądanych w opinii badanych osób. Pomimo przywiązywania przez konsumentów dużej wagi do zdrowia oraz deklaracji w zakresie chęci zapłacenia wyższej ceny za wybrane walory zdrowotne jogurtu, akceptowane przez nich poziomy cen nie są zbyt wysokie. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this study was to assess the level of consumers' acceptance of selected health benefits of yogurt and their willingness to pay higher prices for health attributes of this product category. The results indicate that relatively higher consumers' acceptance refers to increasing the components affecting health benefits. Potential changes leading to reduction of undesirable constituents were not so accepted in the opinion of the respondents. Despite of the fact that consumers pay great attention to health and declare higher levels of willingness to pay for selected health benefits of yogurt, in fact the accepted prices are not so high. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • ABBOT R., 1997: Food and nutrition information: a study of sources, uses and understanding, British Food Journal 2 (99), s. 43-49.
  • BURCHARDI H., SCHRODER C., THIELE H.D., 2005: Willingness-to-pay for food of the own region: empirical estimates from hypothetical and incentive compatible settings. July 24-27, http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/19365/1/sp05bu02.pdf, s. 1-32, dostęp 11.04.2016.
  • GUTKOWSKA K., OZIMEK I., 2005: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • GUTKOWSKA K., SAJDAKOWSKA M., ŻAKOWSKA-BIEMANS S., KOWALCZUK I., KOZŁOWSKA A., OLEWNIK-MIKOŁAJEWSKA A., 2012: Poziom akceptacji zmian na rynku żywności w opinii konsumentów. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 5 (84), s. 187-202.
  • JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., 2009: Impact of beliefs and attitudes on Young consumers' willingness to use functional food, "Polish Journal of Food and Nutritional Sciences" (59) 2, s. 183-187.
  • JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., CZARNACKA-SZYMANI J., 2011: Zmiana składu produktów spożywczych z perspektywy konsumenta, "Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych" 569, s. 121-129.
  • JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., JEZNACH M., KOSICKA-GĘBSKA M., 2012: Akceptacja nowych produktów żywnościowych i jej uwarunkowania, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • JOHANSEN S.B., NÆS, HERSLETH M., 2011: Motivation for choice and healthiness perception of calorie reduced dairy products. A cross-cultural study, Appetite 56 (1), s. 15-24.
  • KRAUS A., 2015: Development of functional food with the participation of the consumer. Motivators for consumption of functional products, International Journal of Consumer Studies; International Journal of Consumer Studies 39, s. 2-11.
  • LEFÈVRE M., 2014: Do Consumers Pay More for What They Value More? The Case of Local Milk-based Dairy Products in Senegal; Agricultural and Resource Economics Review 43/1, s. 158-177.
  • MARETTE S., ROOSEN J., BLANCHEMANCHE S., FEINBLATT-MÉLČZE E., 2010: Functional food, uncertainty and consumers' choices: A lab experiment with enriched yoghurts for lowering cholesterol, Food Policy 35, s. 419-428.
  • MIKLAVEC K., PRAVST I., GRUNERT K.G., KLOPCIC M., POHAR J., 2015: The influence of health claims and nutritional composition on consumers' yoghurt preferences Food Quality and Preference 43, s. 26-33.
  • OZIMEK I., 2006: Bezpieczeństwo żywności w aspekcie ochrony konsumenta w Polsce, Rozprawy naukowe i monografie, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • SAJDAKOWSKA M., GUTKOWSKA K., ŻAKOWSKA-BIEMANS S., KOWALCZUK I., 2011: Postrzeganie konsumenckie jakości produktów pochodzenia zwierzęcego na podstawie wyników badań jakościowych, Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych 509, s. 209-218.
  • SAJDAKOWSKA M., GUTKOWSKA K., ŻAKOWSKA-BIEMANS, 2014: Skłonność konsumentów do płacenia wyższej ceny za innowacyjne produkty żywnościowe w kontekście metodologii WTP, Marketing i Rynek 10, s. 27-32.
  • TRANTER R.B., BENNETT R.M. COSTA L., COWAN C., G.C. HOLT G.C., P.J. JONES P.J.M., SOTTOMAYOR M., VESTERGAARD J., 2009: Consumers' willingness-topay for organic conversion-grade food: Evidence from five EU countries; Food Policy, (34) 3 s. 287-294.
  • URALA N., LÄHTEENMÄKI L., 2004: Attitudes behind consumers' willingness to use functional foods, Food Quality and Preference (15) 7-8, s. 793-803.
  • VERAIN M.C.D., SIJTSEMA S.J., ANTONIDES G., 2016: Consumer segmentation based on food-category attribute importance: The relation with healthiness and sustainability perceptions; Food Quality and Preference 48, s. 99-106
  • ŻAKOWSKA-BIEMANS S., 2011: Polish consumer food choices and beliefs about organic food, British Food Journal (113) 1, s. 122-137.
  • ŻAKOWSKA-BIEMANS S., KUC K., 2009: Żywność tradycyjna i regionalna w opinii i zachowaniach polskich konsumentów, Żywność, Nauka, Technologia Jakość (64) 3, s. 105-114.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171437010

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.