PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 11, cz. 2 Zarządzanie - nowe perspektywy : heurystyczne podejście do innowacyjności | 91--108
Tytuł artykułu

Czy komercjalizacja wyników badań naukowych wpływa na dojrzałość modelu biznesowego?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Does Commercialisation of R&D Influence Business Model Maturity?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zbadanie wpływu komercjalizacji wyników prac badawczo-rozwojowych (R&D) na dojrzałość modelu biznesowego ocenioną na podstawie postrzeganego przez przedsiębiorcę stopnia rozwoju poszczególnych elementów business model canvas [Österwalder i Pigneur 2010], wpływających na tworzenie wartości dla klienta i zapewniających czerpanie korzyści z tej wartości. Na potrzeby realizacji tego celu wykorzystano wyniki badania ankietowego przeprowadzonego za pośrednictwem Digital Economy Lab (DELab UW) na grupie 46 respondentów. 50-proc. udział w badanej grupie przedsiębiorstw wykorzystujących w działalności wyniki prac badawczo-rozwojowych pozwolił zaobserwować zróżnicowanie dojrzałości poszczególnych elementów modelu biznesowego w zależności od wykorzystania prac R&D oraz ocenić wpływ komercjalizacji wyników badań naukowych na dojrzałość modelu biznesowego. (fragment tekstu)
EN
The purpose of this paper is to test the effect of R&D commercialisation on the business model maturity based on the entrepreneur's perception of development of individual elements of the business model that influence the process of generating customer value and benefitting from this value. The concept development of a Business Model Maturity Indicator was based on the business model canvas [Österwalder and Pigneur 2010] and tested through DELab UW (Digital Economy Lab at the University of Warsaw) on a sample of 46 respondents, which includes 23 firms using R&D processes. To grow and build competitive advantage, companies need broad-based innovation, not only in respect of products and technologies, but also in terms of their strategies and business models [Christensen 2010, McGrath 2012, Orłowski 2013, Casadesus-Masanell, Zhu 2013]. A business model embodies the organisational and financial "architecture" of a business and mediates between technological innovation and the creation of economic value [Chesbrough and Rosenbloom 2002]. For companies using the outcomes of R&D processes in their business, commercialisation is the basis for developing a business model. For purpose of analysis of the effect of R&D commercialisation on the development of business model elements, we use the ANOVA test and OLS estimation method. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Aghion P., Askenazy P., Berman N., Cette G., Eymard L. (2012), Credit constraints and the cyclicality of R&D investment: Evidence from France, "Journal of the European Economic Association", Vol. 10, No. 5.
  • Ali-Yrkkö J. (2004), Impact of public R&D financing on private R&D: Does financial constraint matter?, "ETLA Discussion Papers", No. 943.
  • Almus M., Czarnitzki D. (2003), The Effects of Public R&D Subsidies on Firms' Innovation Activities: The Case of Eastern Germany, "Journal of Business & Economic Statistics", Vol. 21, No. 2.
  • Bains W. (2006), What you give is what you get: Investment in European biotechnology, "Journal of commercial biotechnology", Vol. 12, No. 4.
  • Baden-Fuller Ch., Morgan M. (2010), Business Models as Models, "Long Range Planning", Vol. 43, No. 2/3.
  • Blank S. (2013), Why the Lean Start-Up Changes Everything, "Harvard Business Review", Vol. 91, No. 5.
  • Brown J.R., Fazzari S.M., Petersen B.C. (2009), Financing innovation and growth: Cash flow, external equity, and the 1990s R&D boom, "The Journal of Finance", Vol. 64, No. 1.
  • Bureth A., Penin J., Wolff S. (2010), Start-up creation in biotechnology: lessons from the case of four new ventures in The Upper Rhine Biovalley, "International Journal of Innovation Management", Vol. 14, No. 2.
  • Casadeus-Masanell R., Ricart J. (2010), From strategy to business models and onto tactics, "Long Range Planning", Vol. 43, No. 2.
  • Casadesus-Masanell R., Zhu F. (2013), Business model innovation and competitive imitation: the case of sponsor-based business models, "Strategic Management Journal", Vol. 34.
  • Chesbrough H. (2010), Business model innovation: opportunities and barriers, "Long Range Planning", Vol. 43.
  • Chesbrough H., Rosenbloom R. S. (2002), The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox Corporation's technology spin-off companies, "Industrial & Corporate Change", Vol. 11, No. 3.
  • Christensen C. (2010), Innowacje. Następny krok, Studio Emka, Warszawa.
  • Colombo M.G., Grilli L. (2005), Founders' human capital and the growth of new technology-based firms: A competence-based view, "Research Policy", Vol. 34, No. 6.
  • Corkindale D. (2010), Towards a business model for commercializing innovative new technology, "International Journal of Innovation and Technology Management", Vol. 7, No 1.
  • Cooper R. (2001), Stage-Gate Systems: a new tool for managing new products, "Business Horizons", Vol. 33, No. 3.
  • Crosby P. (1979), Quality is Free: The Art of Making Quality Certain, McGraw-Hill, New York.
  • De Geeter M. (2004), Technology Commercialization Manual. Strategy, Tactics and Economics for Business Success, Med-Launch Inc., Champaign IL.
  • Gorodnichenko Y., Schnitzer M. (2010), Financial constraints and innovation: Why poor countries don't catch up, "NBER Working Paper", nr 15792.
  • Gwarda-Gruszczyńska E. (2013), Modele procesu komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach. Uwarunkowania wyboru - kluczowe obszary decyzyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Jabłoński M. (2013), Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw, Difin, Warszawa.
  • Johnson M.W., Christensen C.M., Kagermann H. (2008), Reinventing your business model, "Harvard Business Review", Vol. 12.
  • Klette T. J., Møen J. (2012), R&D investment responses to R&D subsidies: A theoretical analysis and a microeconometric study, "World Review of Science, Technology and Sustainable Development", Vol. 9, No. 2.
  • Lee M.H., Hwang I.J. (2003), Determinants of corporate R&D investment: An empirical study comparing Korea's IT industry with its non-IT industry, "ETRI Journal", Vol. 25, No. 4.
  • Lerner J., Shane H., Tsai A. (2003), Do equity financing cycles matter? Evidence from biotechnology alliances, "Journal of Financial Economics", Vol. 67.
  • Mahadevan B. (2000), Business Models for Internet-based E-commerce, "California Management Review", Vol. 42, No. 4.
  • McGrath R.G. (2012), When your business model is in truble, "Harvard Business Review".
  • Morris M., Schindehutte M., Allen J. (2005), The entrepreneur's business model: towards a unified perspective, "Journal of Business Research", Vol. 58, No. 6.
  • Nenonen S., Storbacka K. (2010), Business model design: conceptualizing networked value co-creation, "International Journal of Quality and Service Sciences", Vol. 2, No. 1.
  • Niosi J. (2003), Alliances are not enough explaining rapid growth in biotechnology firms, "Research Policy", Vol. 32, No. 5.
  • Orłowski W. (2013), Komercjalizacja badań naukowych w Polsce. Bariery i możliwości ich przełamania, Raport PwC, 24.04.2014 r.
  • Österwalder A., Pigneur Y. (2010), Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, John Wiley & Sons.
  • Pelle D., Bober M., Lis M. (2008), Parki technologiczne jako instrument polityki wspierania innowacji i dyfuzji wiedzy, Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa.
  • Pénin J. (2005), Patents versus ex-post rewards: A new look, "Research Policy", Vol. 34, No 5.
  • Ries E. (2011), The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses, Crown Publishing.
  • Shane S. (2004), Academic Entrepreneurship: University Spinoffs and Wealth Creation, Edward Elgar Publishing, Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA.
  • Shimasaki C.D. (2009), The Business of Bioscience. What Goes into Making a Biotechnology Product, Springer, London.
  • Teece D. (2010), Business Models, Business Strategy and Innovation, "Long Range Planning", Vol. 43, No. 2/3.
  • Thore S. (2002), Technology Commercialization: DEA and Related Analytical Methods for Evaluating the Use and Implementation of Technical Innovation, Kluwer Academic Publishers, Boston-Dordrecht-London.
  • Zucker L.G., Darby M.R., Brewer M.B. (1998), Intellectual human capital and the birth of US biotechnology enterprises, "American Economic Review", Vol. 88, No. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171437470

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.