PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 1 | 238--249
Tytuł artykułu

Źródła informacji rynkowych przy kształtowaniu nowych produktów

Warianty tytułu
Sources of Market Information in Shaping New Products
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem pracy jest przedstawienie stopnia korzystania z różnych źródeł informacji rynkowych przy kształtowaniu nowych produktów przez krajowe przedsiębiorstwa średniowysokiej i wysokiej techniki oraz powiązania między rodzajem źródła a wynikami nowych produktów. Badanie sondażowe przeprowadzono wśród losowo dobranych przedsiębiorstw pochodzących z interesującej nas populacji. Do analizy danych użyto tabulacji prostej i testu U Manna-Whitney'a. Wyniki badania wskazują, że znaczna część badanych firm korzystała z nabywców i konkurentów jako źródeł informacji rynkowych, natomiast znacznie mniej z innych podmiotów. Porównanie udanych i nieudanych nowych produktów - ze względu na różne aspekty korzystania z nabywców, konkurentów i innych podmiotów jako źródeł informacji rynkowej - pokazało, że wszystkie te działania miały dodatnie oddziaływanie na sukces nowego produktu, z wyjątkiem wykorzystywania stron internetowych konkurentów, ich materiałów i działań promocyjnych. Można zatem polecić badanym przedsiębiorstwom korzystanie z nabywców, konkurentów i innych podmiotów rynkowych jako źródeł informacji. Artykuł ma charakter badawczy. (abstrakt oryginalny)
EN
An aim of the study is to present the degree of the use of various sources of market information in shaping new products by domestic enterprises of mediumhigh and high technology as well as ties between the type of the source and new products' effects. The survey was carried out among randomly selected enterprises from the population of our interest. For the purpose of data analysis there were used simple tabulation and the Mann-Whitney U test. The survey findings show that a significant part of the firms surveyed was using purchasers and competitors as the sources of market information, whereas significantly less other entities. The comparison of successful and unsuccessful new products - in terms of various aspects of using purchasers, competitors and other entities as the sources of market information - showed that all those actions had positive impact of the new product's success except for the use of websites of competitors, their materials and promotional activities. Therefore, it is proper to recommend the enterprises in question to use purchasers, competitors and other market entities as the sources of information. The article is of the research nature. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
238--249
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Cooper R.G., Edgett S.J., Kleinschmidt E.J. (2004a), Benchmarking best NPD practices - I, "Research Technology Management", Vol. 47, No. 1.
  • Cooper R.G., Edgett S.J., Kleinschmidt E.J. (2004b), Benchmarking best NPD practices - III, "Research Technology Management", Vol. 47, No. 6.
  • Flakiewicz W. (2002), Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje, C.H. Beck, Warszawa.
  • Kotler Ph., Armstrong G. (2008), Principles of Marketing, 12th ed., Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
  • Szymczak M. (red.) (1996), Słownik języka polskiego PWN, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wrzosek W. (2002), Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171437864

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.