PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 9, cz. 2 Agile-Commerce - zarządzanie w erze cyfrowej | 101--113
Tytuł artykułu

Wpływ neuromarketingu na decyzje konsumentów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Impact of Neuromarketing on Consumers' Decisions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest określenie świadomości i znaczenia technik neuromarketingowych w decyzjach zakupowych konsumentów. Wykorzystany materiał empiryczny zgromadzony został w toku badań przeprowadzonych na próbie 176 konsumentów, mieszkańców woj. podkarpackiego, w IV kwartale 2014 roku z wykorzystaniem kwotowego doboru próby, odzwierciedlającego strukturę populacji w próbie badawczej względem wieku, płci, miejsca zamieszkania. (fragment tekstu)
EN
Marketing activities focused on consumers are evolving, although the aim of businesses is continuously connected with the desire to understand the consumer behaviors. Decisions taken by the consumer are not always rational and conscious choices because of the multiplicity of mechanisms and reactions occurring simultaneously in the mind of the consumer, which is the basis for interest in the concept of neuromarketing. Neuromarketing can be considered as a derivative neuroeconomics, knowledge that integrates neuroscience, economics and psychology, tries to give an answer what is brain's role in purchasing decisions, and how customers analyze benefits and losses associated with these decisions. The aim of this article is to determine the awareness and importance of neuromarketing to undertake purchasing decisions by customers. Our results demonstrated a low declared level of awareness of neuromarketing techniques and concept, with slightly higher degree for customers aged between 25-39 and with higher education. Connecting neuromarketing concept with customers' purchasing process in the research was focused on impulse purchases which were largely the result of effective stimulation and not an intended purchase. Research confirms that the susceptibility to stimuli on impulse purchases is determined by age, education and income which confirms the validity of neuromarketing analysis regarding consumers from the producers and retail perspective. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Rzeszowski
Bibliografia
  • Bondos I. (2014), Zagrożenia związane ze stosowaniem obniżek cenowych, "Marketing i Rynek", nr 1.
  • Bauer J. (2008), Empatia. Co potrafią lustrzane neurony, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Goszczyńska M., Wróblewska J. (2010), Związki materializmu z dokonywaniem zakupów nieplanowanych [w:] Goszczyńska M., Górnik-Durose M. (red.), Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych: przedsiębiorczość - pieniądze - konsumpcja, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  • Gąsiorowska A. (2010), Temperamentalne uwarunkowania skłonności do kupowania impulsywnego [w:] Goszczyńska M., Górnik-Durose M. (red.), Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych: przedsiębiorczość - pieniądze - konsumpcja, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  • Gąsiorowska A. (2013), Różnice indywidualne w skłonności do kupowania impulsywnego. Konstrukcja i walidacja skali pomiarowej, "Psychologia Ekonomiczna", nr 4.
  • Lindstrom M. (2009), Zakupologia. Prawda i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  • Ogińska-Bulik N. (2010), Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  • Ogórek S. (2015), Zakupy mają wartość terapeutyczną, "Hotmoney" [online], www.hotmoney.pl/nabiezaco/Zakupy-maja-wartosc-terapeutyczna-twierdza-amerykanscy-naukowcy-a33944, dostęp: 28 stycznia 2015.
  • Pradeep A.K. (2011), Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Szymusiak H. (2012), Neurobiologiczne techniki stosowane w biznesie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171438320

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.