PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 11 (15) | 25--42
Tytuł artykułu

Creating an Algorithm of a Real-Life Situation as a Form of Mathematical Modelling

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Algorithmisation is one of the forms of mathematical modelling. The necessity to create an algorithm imposes specific forms of work that brings numerous didactical benefits. The research presented here concerns math students' (future teachers) abilities which relate to mathematical modelling (i.e. creating algorithms) of an everyday situation. The analysis of their work demonstrated their lack of appropriate knowledge in the field of mathematical modelling - more than the half of the models did not work properly. The application of the form of the algorithm did not improve the quality of the models as well. However, it created an impulse to apply different tools (conditional instructions) and to apply the block diagram. The research shown points at weak sides of the students' skills, but on the other hand, it emphasizes the sense of joining modelling with creating algorithms.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
25--42
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Maria Curie-Skłodowska University
Bibliografia
  • Broda P., Smołucha D. (2011). Informatyka, część I. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego. Operon. Gdynia.
  • Krygowska Z. (1977). Zarys Dydaktyki Matematyki. Tom 1. WSiP. Warszawa.
  • Niss M. (2012). Models and Modelling in Mathematics Education. EMS Newsletter. No 86, pp. 49-52.
  • Perrent J., Zwaneveld B. (2012). The Many Faces of the Mathematical Modeling Cycle. Journal of Mathematical Modelling and Application. Vol. 1. No. 6, pp. 3-21.
  • Pyzara A. (2012). Algorithmisation in teaching mathematics. Didactica Mathematicae. No 34, pp. 51-68.
  • Pyzara A. (2014). Modelowanie matematyczne sytuacji znanej z życia codziennego. Współczesne Problemy Nauczania Matematyki. No 5, pp. 233-255.
  • Rams T. (1982). Problemy algorytmizacji. In I. Gucewicz-Sawicka (Ed.) Podstawowe zagadnienia z dydaktyki matematyki. PAN. Warszawa, pp. 119-141.
  • Semadeni Z. (2009). Edukacja matematyczna i techniczna w szkole podstawowej, gimnazjalnej i liceum. In: Podstawa programowa z komentarzami (Core curriculum with comments). Tom 6.
  • Sysło M. (2008). Wkład edukacji informatycznej do nauczania matematyk. Nauczyciele i Matematyka plus Technologia Informacyjna. No 68, pp.13-20.
  • Warwick J. (2007). Some Reflections on the Teaching of Mathematical Modeling. The Mathematics Educator. No 17, pp. 32-41
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171438672

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.