PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 20 (XX) | nr 22 (4) | 161--169
Tytuł artykułu

Barriers to Knowledge Sharing in Global Teams - Theoretical Perspective

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Bariery dzielenia się wiedzą w zespołach globalnych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Organizing work in teams has become the modus operandi in multinational organizations and team-based structures are becoming a regular occurrence in every day operation of the organization. The purpose of this study is to run an extensive literature review of knowledge sharing barriers in global teams. It is assumed that global teams are able to integrate specialized and globally dispersed capabilities, to understand local needs and demands and leverage cultural diversity. These multi-cultural teams also face a host of problems, and to better understand the challenges and benefits of team work for global organizations, it is vital to learn what are the potential barriers in knowledge sharing. This paper is one of the series concerning knowledge sharing barriers. Companies increasingly rely on global teams to foster growth and innovation, yet too often these teams are assembled without a clear process to ensure success. Global teams represent a high stake commitment, so it is imperative that these teams have a proven framework to promote optimal functioning. Firms need to pay attention to potential barriers to knowledge sharing, in order for global teams to succeed. The relevance of the barriers to knowledge sharing has been identified and they are as such: absorptive capacity, relationship between members of different teams, time, common framework, the excessive value attributed to experts, lack of recognition, distance, time zone and cultural differences. (original abstract)
Organizowanie pracy w zespołach stało się modus operandi w firmach międzynarodowych, dlatego zespoły pracownicze stają się zjawiskiem powszechnie występującym w każdym dziale przedsiębiorstwa. Zakłada się, że globalne zespoły są w stanie zintegrować specjalistyczne umiejętności rozproszone na całym świecie w celu zrozumienia potrzeb i wymagań lokalnych oraz wpływu różnorodności kulturowej. Te zespoły wielokulturowe również stają w obliczu wielu problemów i aby lepiej zrozumieć wyzwania i korzyści pracy zespołowej dla globalnych organizacji ważne jest aby dowiedzieć się, jakie są potencjalne bariery w dzieleniu się wiedzą. Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie przeglądu literatury przedmiotu w zakresie barier dzielenia się wiedzą w globalnych zespołach. Niniejszy artykuł jest jednym z serii prac poświęconych dzieleniu się wiedzą w zespołach globalnych. Firmy coraz częściej opieraj ą się na globalnych zespołach, aby wspierać w ten sposób swój rozwój oraz innowacyjność, niestety często też zespoły te są powoływane bez wyraźnego ukierunkowania na cel. Globalne zespoły stanowią najwyższy poziom zaangażowania pracowników, więc konieczne jest, aby te zespoły posiadały sprawdzony sposób funkcjonowania. Firmy muszą zwracać uwagę na potencjalne bariery dla wymiany wiedzy, w celu osiągnięcia sukcesu przez nie. Znaczenie barier dla wymiany wiedzy zostało zidentyfikowane i są one następujące: zdolność do absorpcji, relacje między członkami różnych zespołów, czas, wspólne ramy, nadmierna wartość przypisana ekspertom, brak uznania, dystans, strefa czasowa oraz różnice kulturowe. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
161--169
Opis fizyczny
Twórcy
  • The Warsaw School of Economics
Bibliografia
  • Alavi, M. and Leidner, D.E. (2001), "Review: knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues", MIS Quarterly,Vol.25 No. 1, pp. 107-137.
  • Argote, L. (1999), Organizational Learning: Creating, Retaining, and Transferring Knowledge, Kluwer Academic, Boston, MA.
  • Argote, L., Ingram, P. and Levine, J.M. (2000), "Knowledge transfer in organizations: learning from the experience of others", Organizational Behavior & Human Decision Processes, Vol. 82 No. 1, pp. 1-9.
  • Assudani, R.H. (2009), "Dispersed knowledge work - implications for knowledge intensive firms", Journal of Knowledge Management, Vol. 13 No. 8, pp. 521-532.
  • Becker, M.C. (2003), "What is the role of teams in knowledge management? Some indications from practice", International Journal of Information Technology and Management, Vol. 2 Nos 1/2, pp. 50-58.
  • Berends, H., van der Bij, H., Debackere, K. and Weggeman, M. (2006), "Knowledge sharing mechanisms in industrial research", R&D Management, Vol. 36 No. 1, pp. 85-95.
  • Cabrera, E.F. and Cabrera, A. (2005), "Fostering knowledge sharing through people management practices", International Journal of Human Resource Management, Vol. 16 No. 5, pp. 720-36.
  • Coakes, E.W., Coakes, J.M. and Rosenberg, D. (2008), "Co-operative work practices and knowledge sharing issues: a comparison of viewpoints", International Journal of Information Management, Vol. 28 No. 1, pp. 12-25.
  • Cohen, W. M. and Levinthal D.A.(1990), "Absorptive capacity :a new perspective on learning and innovation", Administrative Science Quarterly, Vol. 35 No. 1, pp. 128-152.
  • Day, D.V., Gronn, P. and Salas, E. (2006), "Leadership in team-based organizations: on the threshold of a new era", Leadership Quarterly, Vol. 17 No. 3, pp. 211-216.
  • Derven, M., Four drivers to enhance global virtaul teams, Vol. 48, No. 1, 2016, pp. 1-8.
  • Engstrom, T.E.J. (2003), "Sharing knowledge through mentoring", Performance Improvement, Vol.42,pp.36-42.
  • Faraj, S. and Sproull, L. (2000), "Coordinating expertise in software development teams", Management Science, Vol. 46 No. 12, pp. 1554-68.
  • Grant, R.M. (1996), "Toward a knowledge-based theory of the firm", Strategic Management Journal, Vol. 17 No. S2, pp.109-122.
  • Guzzo,R.A.and Dickson,M.W.(1996),"Teams in organizations:recentre search on performance and effectiveness", Annual Review of Psychology, Vol. 47 No. 1, pp. 307-338.
  • Halawi, L.A., McCarthy, R.V. and Aronson, J.E. (2006), "Knowledge management and the competitive strategy of the firm", The Learning Organization, Vol. 13 No. 4, pp. 384-397.
  • Hambrick, D.C., Davison, S.C., Snell, S.A. and Snow, C.C. (1998), "When groups consist of multiple nationalities", Organization Studies, Vol. 19 No. 2, pp. 181-206.
  • Karlsen, J.T., Hagman, L. and Pedersen, T. (2011), "Intra-project transfer of knowledge in information systems development firms", Journal of Systems and Information Technology, Vol. 3 No. 1, pp. 66-80.
  • Kotlarsky, J.,van Fenema, P.C. and Willcocks, L.(2008), "Developing a knowledge-based perspective on coordination: the case of global software projects", Information & Management, Vol. 45 No. 2, pp. 96-108.
  • Krishna, S., Sahay, S. and Walsham, G. (2004), "Managing cross-cultural issues in global software outsourcing", Communications of the ACM, Vol. 47 No. 4, pp. 62-66.
  • Kyobe, M. (2010), "A knowledge management approach to resolving the crises in the information systems discipline", Journal of Systems and Information Technology, Vol. 12 No. 2, pp. 161-173.
  • Lee, P., Gillespie, N., Mann, L. and Wearing, A. (2010), "Leadership and trust: their effect on knowledge sharing and team performance", Management Learning, Vol. 41 No. 4, pp. 473-91.
  • Levina, N. and Vaast, E. (2005), "The emergence of boundary spanning competence practice: implications for implementation and use of information systems", MIS Quarterly, Vol. 29 No. 2, pp. 335-363.
  • Levina, N. and Vaast, E. (2008), "Innovation or doing as told? Status differences and overlapping boundaries in offshore collaboration", MIS Quarterly, Vol. 32 No. 2, pp. 307-332.
  • Lin, C-P. (2008), "Clarifying the relationship between organizational citizenship behaviors, gender, and knowledge sharing in workplace organizations in Taiwan", Journal of Business Psychology, Vol. 22 No. 3, pp. 241-50.
  • Lin, H-F. (2006), "Impact of organizational support on organizational intention to facilitate knowledge sharing", Knowledge Management Research & Practice, Vol. 4, pp. 26-35.
  • McDonough, E.F. III, Kahn, K.B. and Barczak, G. (2001), "An investigation of the use of global, virtual, and collocated new product development teams", The Journal of Product Innovation Management, Vol. 18 No. 2, pp. 110-120.
  • Monalisa, M., Daim, T., Miriani, F., Dash, P., Khamis, R. and Bhusari, V. (2008), "Managing global design teams", Research-Technology Management, Vol. 51 No. 4, pp. 48-59.
  • Morgeson, F.P., DeRue, D.S. and Karam, E.P. (2010a), "Leadership in teams: a functional approach to understanding leadership structures and processes", Journal of Management, Vol. 36, pp. 5-39.
  • Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995), The Knowledge-creating Company: How Japanese Companies create the dynamics of innovation, Oxford University Press, New York.
  • O'Dell, C. and Grayson, C.J. (1998), "If only we knew what we know: identification and transfer of internal best practices", California Management Review, Vol. 40 No. 3, pp. 154-174.
  • Pemberton, J.D. and Stonehouse, G. H. (2000),"Organisational learning and knowledge assets - an essential partnership", The Learning Organization, Vol. 7 No. 4, pp. 184-194.
  • Riege, A. (2005), "Three-dozen knowledge sharing barriers managers must consider", Journal of Knowledge Management, Vol. 9 No. 3, pp. 18-35.
  • Szulanski, G. (1996), "Exploring internal stickiness: impediments to the transfer of best practice within the firm", Strategic Management Journal, Vol. 17, pp. 27-44.
  • Tillema, H.H. (2006), "Authenticity in knowledge-productive learning: what drives knowledge construction in collaborative in-quiry?",Human Resource Development International,Vol.9 No.2, pp.173-190
  • Von Glinow, M.A., Shapiro, D.L. and Brett, J.M. (2004), "Can we talk, and should we? Managing emotional conflict in multicultural teams", Academy of Management Review, Vol. 29 No. 4, pp. 578-93.
  • Yao, L.J., Kam, T.H.Y. and Chan, S.H. (2007), "Knowledge sharing in Asian public admin- istration sector: the case of Hong Kong", Journal of Enterprise Information Management, Vol. 20 No. 1, pp. 51-69.
  • Yi, J. (2009), "A measure of knowledge sharing behavior: scale development and validation", Knowledge Management Research & Practice, Vol. 7, pp. 65-81.
  • Zarraga, C. and Bonache, J. (2003), "Assessing the team environment for knowledge sharing: an empirical analysis", International Journal of Human Resource Management, Vol. 14 No. 7, pp. 1227-45.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171438684

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.