PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 1 (39) | 56--64
Tytuł artykułu

Wspieranie przedsiębiorczości lokalnej przez pozyskiwanie tzw. lokomotyw rozwoju

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Promoting Local Entrepreneurship through Acquisition of Development Locomotives
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kluczowym problemem rozwoju lokalnego jest stymulowanie przedsiębiorczości przez stosowanie właściwej polityki. Urzędy gmin mają do wyboru wiele narzędzi, które umożliwiają stymulowanie rozwoju lokalnego. Oczywiste jest, że pozyskanie znaczącego inwestora, takiego jak: Toyota, Raben czy inny koncern międzynarodowy, stanowić może główny bodziec dla spektakularnego rozwoju małych i średnich przedsiębiorców. Najczęściej przytaczanymi i omawianymi instrumentami stymulowania rozwoju lokalnego są instrumenty finansowe. Natomiast w ostatnich latach, aby budować przewagę w poszukiwaniu inwestorów, coraz częściej gminy muszą sięgać po instrumenty niefinansowe, różnicujące ich ofertę od oferty konkurencji i zachęcające przedsiębiorców do lokalizowania działalności na ich terenie. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie na znaczenie instrumentów pozafinansowych o charakterze społeczno-informacyjnym, które przyczyniają się do pozyskiwania inwestorów nazywanych potocznie lokomotywami rozwoju. W tym celu autorzy przeprowadzili badania ankietowe w dwóch gminach województwa dolnośląskiego, poznając opinie respondentów dotyczące skuteczności zastosowanych narzędzi w procesie pozyskiwania znaczących inwestorów.(abstrakt oryginalny)
EN
Local governments support local development using various instruments. Very often they focus on financial instruments. Thus, they are no longer the base of competitive advantage and local governments have to search for nonfinancial instruments to attract companies to the region. These instruments are of different effectiveness, so it seems to be crucial for local leaders to know which instruments are the most effective. This is especially important as for attracting so-called local development locomotives. In the article the research results have been presented pointing out the level of effectiveness of each instrument used by local office in cooperation with such a local development locomotive.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
56--64
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Brol R., 1997, Rola i zadania samorządu i administracji w realizacji strategii rozwoju turystyki, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, Brol R. (red.), Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław.
  • Brol R., 2001, Rozwój miasta, [w:] Ekonomika i zarządzanie miastem, Brol R. (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Chomiak-Orsa I., Flieger M., 2011a, Computeretizaton as the Improvement of Processes in Local Administration Offices, Informatyka Ekonomiczna 21, Korczak J., Dudycz H., Dyczkowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Chomiak-Orsa I., Flieger M., 2011b, Zastosowanie technologii informatycznych w rozwoju społeczno-gospodarczym gmin. Wyniki badań, Informatyka Ekonomiczna 22, Korczak J., Dudycz H. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Chomiak-Orsa I., Flieger M., 2012, Stymulowanie lokalnego rozwoju gospodarczego. Próba oceny skuteczności działań pozabudżetowych gmin, Zeszyty Naukowe WSOWL 1(163).
  • Drucker P.F., 1992, Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa.
  • Dziemianowicz W., 1998, Rola władz samorządowych w stymulowaniu napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych, [w:] Bezpośrednie inwestycje zagraniczne, Olesiński Z. (red.), PWE, Warszawa.
  • Hoover E., 1962, Lokalizacja działalności gospodarczej, PWN, Warszawa.
  • Jelonek D., 2013, Przedsiębiorczość a e-przedsiębiorczość, [w:] Wiedza i technologie informacyjne w kreowaniu przedsiębiorczości, Nowicki A., Jelonek D. (red.), Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
  • Kuciński K., 2001, Przestrzenne powiązania firm, [w:] I. Fierla, K. Kuciński, Lokalizacja przedsiębiorstw a konkurencyjność, SGH, Warszawa.
  • Pierścionek Z., 2003, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Strategia rozwoju gminy Dzierżoniów na lata 2007-2013, http://www.ug.dzierzoniow.pl/strateg/strategia.pdf (5.09.2011).
  • Strategia rozwoju powiatu kłodzkiego na lata 2008-2015, http://www.bip.powiat.klodzko.pl (5.09.2011).
  • Założenia do strategii informatyzacji gminy Stoszowice lata 2007-2013, http://www.stoszowice.pl (5.09.2011).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171438890

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.