PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 4 | 52--59
Tytuł artykułu

Rozwój przedsiębiorczości rodzinnej w Polsce na tle tendencji światowych

Autorzy
Warianty tytułu
Development of Polish Family Firms in the Context of World Tendencies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pierwszym celem niniejszego opracowania jest ukazanie roli i znaczenia ekonomicznego przedsiębiorstw rodzinnych w gospodarce światowej, jak również specyficznych cech i problemów, z jakimi borykają się tego typu firmy. Natomiast drugim celem jest przedstawienie wyników badań własnych nad stanem przedsiębiorczości rodzinnej w Polsce oraz wskazanie czynników warunkujących dalszy rozwój tej przedsiębiorczości w naszym kraju. Przeprowadzone badania wykazały, że przedsiębiorstwa rodzinne stanowią ponad 40% wszystkich polskich przedsiębiorstw (według stanu na koniec 2009 r.). Charakteryzują się one wysokim stopniem różnorodności, zarówno pod względem przyjętej formy prawnej, wielkości osiąganych przychodów, liczby zatrudnionych pracowników spoza rodziny, a także pod względem stosowanych metod konkurowania o klienta. Badania wykazały również, że głównym problemem polskich firm rodzinnych jest brak dobrze przygotowanych sukcesorów, chętnych do przejęcia firmy. W końcowej części opracowania przedstawiono konieczne - zdaniem autora - różnorakie działania o charakterze makro- oraz mikroekonomicznym, które mogłyby przyśpieszyć rozwój przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to discuss the role and significance of family-owned firms in the global economy, as well as to highlight their unique features and the problems they have to grapple with. Moreover, the article presents the findings of the authors own research on Polish family business and identifies the factors which determine further development of this type of entrepreneurship. The research conducted reveals that family firms account for over 40% of all Polish enterprises (as of late 2009). They are highly diverse in their legal status, revenue generated, number of non-family staff, and methods used to compete for customers. The research further shows that the main challenge facing Polish family-owned firms is the absence of adequately prepared successors, eager to take over the business. The final part of the paper presents a range of macro - and microeconomic measures which-in the author's opinion-might greatly stimulate the development of the Polish family business sector. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
52--59
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • [1] Andrade L.F., Barra J.M., Elstrodt H.P. (2001), All in the Familia, "The McKinsey Quarterly", Autumn, https://www.qu- estia.com/library/journal/lGl-80118077/all-in-the-familia, access date: 11.02.2016.
  • [2] Carlock R.S., Ward J.L. (2001), Strategic Planning for the Family Business, Palgrave, New York.
  • [3] Chua J.H., Chrisman J.J., Steier L.P. (2003), Extending the Theoretical Horizons of Family Business Research, "Entrepreneurship: Theory and Practice", Vol. 27, Iss. 4, pp. 331-338.
  • [4] Family Business Yearbook (2015), EY, https://familybusiness. ey-vx.com/insights/family-business-yearbook-2015.aspx; access date: 11.02.2016.
  • [5] Fernandez-Araoz С., Iqobal S., Ritter J. (2015), Leadership Lessons from Great Family Businesses, "Harvard Business Review", April, https://hbr.org/2015/04/leadership-lessons- -from-great-family-businesses, access date: 11.02.2016.
  • [6] Freud S. (1955), Civilization and its Discontents, Hogarth Press, London.
  • [7] Gibson K. (2002), A Case for the Family-Owned Conglomerate: The President and CEO of Philippines' Largest and Most Conservative Family Conglomerate Expounds on the Value of Financial Discipline, Trust, and Good Governance in a Volatile Market, "The McKinsey Quarterly", Autumn, https://www. questia.com/library/journal/1G1 -93086953/a-case-for-the- -family-owned-conglomerate-the-president, access date: 11.02.2016.
  • [8] Jaffe D. (1990), Working with Ones You Love: Conflict Resektion and Problem Solving Strategies for Successful Business, Conari Press, Berkeley, CA.
  • [9] Jeżak J. (2014), Orientacja strategiczna oraz główne kierunki rozwoju firm rodzinnych, [w:] J. Jeżak (red.), Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce. Znaczenie ekonomiczne oraz strategiczne problemy rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 61-92.
  • [10] Jeżak J., Kornecki J., Krajenta-Kopeć A. (2014), Skala i ekonomiczne znaczenie przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce (Raport z badań empirycznych), [w:] J. Jeżak (red.), Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce. Znaczenie ekonomiczne oraz strategiczne problemy rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 25-60.
  • [11] Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk A. (2004), Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa.
  • [12] Klimek J. (2014), W rodzinnej firmie. Powstanie, rozwój, zagrożenia i szanse, Wyd. Menedżerskie PTM, Warszawa.
  • [13] Klimek J., Żelazko B. (red.), (2015), Innowacyjność firm rodzinnych - uwarunkowania i przejawy, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.
  • [14] La Porta R., Lopez-de-Silanes F., Schleifer A. (1999), Corporate Ownership Around the World, "The Journal of Finance", Vol. 54, Iss. 2, pp. 471-517.
  • [15] Lewandowska A., Lipiec J. (2015), Konstytucje firm rodzinnych. W kierunku długowieczności, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • [16] May P., Lewandowska A. (2014), Stawka większa niż biznes. Strategie rozwoju firm rodzinnych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • [17] Nordqwist M., Zellweger T.M. (eds.), (2010), Transgenerational Enterepreneurship. Exploring Growth and Performance in Family Firms Across Generations, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham, UK.
  • [18] Piasecki В. (1998), Przedsiębiorczość i mała firma. Teoria i praktyka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • [19] Pierwsze ogólnopolskie badanie firm rodzinnych (2010), PARP, Warszawa, 29 stycznia 2010.
  • [20] Popczyk W. (2013), Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, Analiza porównawcza ekspansji międzynarodowej firm rodzinnych i nierodzinnych z rynku New- Connect, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • [21] Poza J. (2010), Family Business (third edition), South- -Western Cengage Learning, Mason, (OH).
  • [22] Safin К., Pluta J" Pabjan B. (2014), Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych, Difin, Warszawa.
  • [23] Sułkowski Ł., Marjański A. (2009), Firmy rodzinne. Jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Wyd. Poltext, Warszawa.
  • [24] Surdej A., Wach K. (2010), Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Difin, Warszawa.
  • [25] Tarasiewicz K. (2013), Zapach świeżej kawy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  • [26] Więcek-Janka E. (2013), Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171439102

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.