PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 20 (XX) | nr 22 (4) | 125--134
Tytuł artykułu

Doverie kak èlement socialʹnogo kapitala i faktory, stimuliruûŝie i destimuliruûŝie ego razvitie

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Zaufanie jako element kapitału społecznego, a czynniki stymulujące i destymulujące rozwój zaufania
Trust as an Element of Social Capital and Stimulating and Destimulating Factors
Języki publikacji
RU
Abstrakty
Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie najważniejszych atrybutów zaufania jako elementu kapitału społecznego oraz bazy teoretycznej na ten temat. Ponadto, definicji pojęcia zaufania. Definicji oraz identyfikacji ważniejszych elementów zaufania w organizacji. Identyfikacji stymulujących oraz destymulujących czynników kształtowania zaufania w organizacji, a także zalecenia do odzyskania utraconego wcześniej zaufania w organizacji. Pierwsza część artykułu dotyczy zaufania jako elementu kapitału społecznego. Zawiera definicję pojęcia oraz podstawowe aspekty kapitału społecznego. Ponadto, zawiera najważniejsze elementy kapitału społecznego w organizacji, takie jak: wiara, niezawodność, kompetencja, niezawodność, przewidywalność, życzliwość, normy społeczne oraz więzi społeczne. Dodatkowo zawiera identyfikację powiązań i określenie słabych oraz silnych więzi. Również w części tej jest przedstawiona różnica pomiędzy słabą a silną więzią oraz natężenie więzi. Druga część opracowania dotyczy zaufania. W owej części są przedstawione podstawowe elementy zaufania. Definicja oraz identyfikacja najważniejszych atrybutów zaufania w organizacji, takich jak: kompetencja, rzetelność, niezawodność, uczciwość i otwartość, wrażliwość, identyfikacja, kontrola wzajemności, zadowolenie, zaangażowanie, relacja wspólna oraz relacja wzajemna. W trzeciej części przedstawione są czynniki wywierające wpływ na poziom zaufanie w organizacji. Zawiera czynniki stymulujące oraz destymulujące rozwój zaufania w organizacji, a także najważniejsze zalecenia do odzyskania utraconego wcześniej zaufania w organizacji. Część ostatnia zawiera wnioski. Teoretyczna analiza w tekście opiera się na badaniach, które można spotkać w polskiej i anglojęzycznej literaturze. Podstawową metodą badawczą jest analiza literatury. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is presentation of the main attributes of trust as a component of social capital and theoretical considerations. The definition of trust has been given as well as the definition and identification of the most important elements of trust in organization The first paragraph of the article includes the concept of social capital and its main aspects. The definition of the most important elements of social capital in organization, such as: faith, reliability, reliability, competence, predictability, goodwill, social norms and communication are quoted. The difference between the weak and strong and the strength of ties has been shown. The second part is about the basic elements of trust. Definition and identification of the most important attributes of trust in the organisation, such as: competence, integrity, reliability, honesty and openness, vulnerability, identification, control mutuality, satisfaction, commitment, communal and exchange relationships has been presented. The third part include stimulating and de-stimulating factors of trust in the organization and the most important recommendations for rebuilding lost trust in the organisation. The final part includes conclusions. The theoretical considerations in the publication are based on studies of Polish and foreign literature. The basic research method is the analysis of the literature. (original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
125--134
Opis fizyczny
Twórcy
  • Âgellonskij Universitet
Bibliografia
  • Bhattacharya Rajeev, Devinney Timothy M. (1998), A Former Model of Trust Based on Outcomes, "Academy of Management Review", nr 23(3) p. 459472.
  • Blackburn S. (1994), Oksfordzki słownik filozoficzny, Książka i Wiedza, Warszawa.
  • Boss R. W. (1977), Harvard Business Review.
  • Bourdieu P. (1985), The Forms of Capital. In: ed. J.G. Richardson, Handbook of Theory and Research for Sociology of Education. New York, Westport, Connecticut, London: Greenwood Press.
  • Bugdol M. (2011), Wymiary i Problemy Zarządzania Organizacją Opartą na Zaufaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011.
  • Building Trust, Ken Blanchard Company, Global Headquarters, Escondido 2010.
  • Burt R. S. (1992), Structural Holes: The Social Structure of Competition, Harvard University Press.
  • Coleman J. S. (1990), Foundations of Social Teory, Cambridge, Mass., Harvard University Press.
  • Diekmann K. (2008), "Shedidwhat? There is on way I would do that!", The Potential Interpersonal Harm Caused by Mispredicting One's Behavior, "Journal of Business Ethics", nr 80(1) p.309-322.
  • Dirks K. T. Skarlicki D. P., (2009), The Relationship Between Being Perceived by Trustworthy by Coworkers and Individual Performance, "Journal of Managment", nr 35(1), p. 136-157.
  • Francois P., Zabojnik J., (2005), Trust, Social Capital, and Economics Development, "Journal of European Economic Association", nr 1(3), p. 51-94.
  • Fukuyama F., (1995), Trust: Social Virtues and the Creation of Prosperity. NY: Free.
  • Granovetter M., (1974), Getting A Job: A Study of Contacts and Careers, Cambridge, Mass: Harvard University.
  • Hanifan L.J., (1916), The Rural School Community Center, "Annals of the American, Academy of Political and Social Science" No. 67.
  • Hitch C., (2012), How to Build Trust in an Organization, UNC, Kenan-Flagler Business School.
  • Hosmer L., T.,(1995), Trust:The Connecting Link Between Organizational Theory and Philosophical Ethics, "Academy of Management Review", nr 20(2), p. 379-403.
  • Lewicki R., Bunkier B., Benedict (1996), Developing and maintaining trust in work relations/Trust in organizations, red.R. Kramer, T. Tyler, Newbury Park, CA: Sage, p. 114-139.
  • Lyman A., (2012), The trust worthy leader: Leveraging the power of trust to transformy our organization, Jossey-Bass, San Francisco: CA.
  • Lyman A., (2003), Building trust in the workplace. Melcrum Publishing, Ltd. London: England.
  • Mishra, Jitendra and Morrissey, Molly A., (2000), Trust in Employee/Employer Relationships: A Survey of West Michigan Managers, Seidman Business Review: Vol. 6: Iss. 1, Article 9.
  • O'Neill M., (2009), Five ways to build trust in the workplace, Corsum Consulting.
  • Paine K., D., (2003), Guidelines for Measuring Trust in Organizations, The Institute for Public Relations, Gainesville.
  • Pillutla Madan M., (2005), Trust/ Blackwell Encyclopedic Dictionary of OrganizationalBehavior, s. 1.
  • Portes A., (1998), Social Capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology. Annual Review of Sociology, vol. 24.
  • Putnam R., D.,(1995), "Bowling Alone: America'sDecliningSocial Capital,", Journal of Democracy, vol. 6, no. 1.
  • Rotter Julian B., (1980), Interpersonal trust, trustworthiness and gullibility, :American Psychologist", nr 35(1), p.1-7.
  • Trust in Workplace Survey, ELI, USA, Georgia, 2012.
  • Weber M., Deepak M., Murnighan Keith J., (2005), NormalActs of Irrational Trust: Motivated Attributions and the Trust Development Process, "Research of Organizational Behavior", nr 2(26), p.75-101.
  • Zand Dale E., (1972), "Trust and Managerial Problem Solving'. Administrative Science Quarterly, 17:2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171439314

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.