PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 417 Współczesne problemy ekonomiczne. Rozwój zrównoważony w wymiarze krajowym i regionalnym | 28--37
Tytuł artykułu

Społeczna odpowiedzialność niemieckich przedsiębiorstw sportowych (piłkarskich) w kontekście zrównoważonego rozwoju

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Corporate Social Responsibility of German Sports (Soccer) Enterprises in the Context of Sustainable Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Od 1994 roku ustawa zasadnicza Republiki Federalnej Niemiec zawiera zasadę zrównoważonego rozwoju, jako cel działalności państwa. Wynikało to z faktu, iż w Niemczech na przełomie lat 20. i 30. XX wieku narodził się ordoliberalizm - nowa doktryna ekonomiczna. Jej praktyczne wdrożenie miało miejsce w RFN dopiero od 1948 roku za sprawą społecznej gospodarki rynkowej. Ta odmiana kapitalizmu została ufundowana na takich wartościach, jak: odpowiedzialność, solidarność, sprawiedliwość i wolność, czego konsekwencją było sformułowanie przez ordoliberałów wymogów wobec podmiotów gospodarczych. Wśród nich znajdowała się odpowiedzialność publiczna, która miała charakter prywatno- -gospodarczy i społeczno-ekonomiczny i wiązała się z aktywną postawą przedsiębiorców. Świadome swej odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa sportowe z profesjonalnych lig piłki nożnej (1.Bundesliga i 2.Bundesliga) również przystąpiły do działań. Realizują one różnorodne projekty dotyczące takich obszarów, jak: sprawiedliwość pokoleniowa, jakość życia, spójność społeczna. W artykule zostaną przedstawione główne inicjatywy - podejmowane przez podmioty sportowe - zawierające cele ekologiczne i społeczno-kulturowe, będące tym samym odpowiedzią na wyzwania stojące przed niemieckim społeczeństwem.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper is the critical analysis of German sports enterprises` activity in the area of sustainable development. Since 1994 the Basic Law of the Federal Republic of Germany has contained the principle of sustainable development as a main goal of the country. Being conscious of its corporate social responsibility, professional soccer leagues sports enterprises (1.Bundesliga and 2. Bundesliga) also joined the action. Those enterprises implement various projects related to such areas as: generational justice, quality of life, social cohesion. The paper will present the main initiatives taken by sports subjects including environmental and socio-cultural objectives and thus responding to the challenges which German society has to face.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bowie N.E., 2013, Business Ethics in the 21st Century, Springer Science, Business Media, Dordrecht.
  • Bundesliga Stiftung (red.), 2012, Bericht der Bundesliga Stiftung 2009-2011. Chancen schaffen. Aus dem Fuβball für die Gesellschaft, Frankfurt am Main.
  • Casper J.M., Pfahl M.E. (red.), 2015, Sport Management and the Natural Environment: Theory and Practice, Routledge, London-New York.
  • Deutsche Fussball Liga GmbH, 2016, Bundesliga Report, Frankfurt am Main, s. 14, 40, 42, 44, 46-48.
  • Deutscher Bundestag, 2014, 13 Sportbericht der Bundesregierung, Drucksache, nr 18/3523 z 5.12.2014.
  • Die Bundesregierung, 1994, Perspektive für Deutschland. Unsere Strategie für eine nachhaltige Entwicklung.
  • Die Liga-Fussballverband GmbH, 2013, Bundesliga Umwelt Report. Die ökologischen Aktivitäten der Clubs, Frankfurt am Main.
  • Grabowski A., 2013, Przedsiębiorstwa sportowe w gospodarce rynkowej. Na przykładzie FC Bayern Monachium SA, WNT, Warszawa.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M., 2013, Sustainability w biznesie, czyli przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów i koncepcji zarządzania, Poltext, Warszawa.
  • Hamburger Sport Verein e.V. (red.), 2011, Nur die Nachhaltigkeit. Nur der Bericht. CSR Bericht 2011, Hamburg.
  • Kentsch R. (red.), 2008, Nicht nur Tore zählen. Fuβballvereine und soziale Verantwortung, Verlag Die Werkstatt, Göttingen.
  • Müller-Armack A., 1981, Genealogie der Sozialen Marktwirtschaft. Frühschriften und weitführende Konzepte, Verlag Paul Haupt, Bern-Stuttgart.
  • Röpke W., 1961, Jenseits von Angebot und Nachfrage, Eugen Rentsch Verlag, Erlenbach-Zürich-Stut-tgart.
  • Stadionwelt Inside, 2015, Sonderausgabe Greener Arena.
  • Taticchi P., Carbone P., Albino V. (red.), 2013, Corporate Sustainability, Springer Verlag, Berlin-Heidelberg.
  • VfL Wolfsburg Fuβball GmbH, 2012, Gemeinsam bewegen. Der Nachhaltigkeitsbericht des VfL Wolfsburg.
  • VfL Wolfsburg Fuβball GmbH, 2014, Gemeinsam bewegen. Der CSR-Fortschrittbericht des VfL Wolfsburg.
  • Wesemann H.O. (red.), 1965, Wilhelm Röpke. Fronten der Freiheit. Wirtschaft-Internationale Ordnung- -Politik, Seewald Verlag, Stuttgart.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171440174

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.