PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 7 | 20--27
Tytuł artykułu

Proinnowacyjna kultura organizacyjna a wyniki przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Innovation Culture and Enterprise Performance
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań przedstawiających związek pomiędzy proinnowacyjną kulturą organizacyjną a wynikami osiąganymi przez przedsiębiorstwa. Na tle badań dotyczących powiązań kultury organizacyjnej z innowacjami i wynikami przedsiębiorstw, przeprowadzonych w Polsce i innych krajach, omówiono wyniki badań własnych, potwierdzających pozytywną relację pomiędzy kulturą innowacji a wynikami badanych organizacji. W badaniach wykorzystano kompleksowe narzędzie do diagnozowania proinnowacyjnej kultury organizacyjnej przedsiębiorstw autorstwa Dobni. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of our paper is to describe the relationships between innovative organisational culture and economic and financial performance of enterprises. We present results of the research regarding the relationship between organisational culture, innovation and performance of enterprises in Poland and other countries. Then, we present our research results confirming the positive relationship between innovation culture and economic and financial performance in Polish enterprises. Our research was based on Dobnis concept of innovative organisational culture, who proposed and developed measures to assess innovation culture specifically. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
20--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • [1] Abu-Jarad I.Y., Yusof N" Nikbin D. (2010), A Review Paper on Organizational Culture and Organizational Performance, "International Journal of Business and Social Science", Vol. 1, No. 3, pp. 26-46.
  • [2] Aniszewska G. (2007), Kultura organizacyjna w zarządzaniu., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • [3] Antoncic B., Hisrich R.D. (2003), Privatization, Corporate Entrepreneurship, and Performance: Testing a Normative Model, "Journal of Developmental Entrepreneurship", Vol. 8, No. 3, pp. 197-218.
  • [4] Cameron K.S., Quinn R.E. (2003), Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • [5] Crossan M.M., Apaydin M. (2010), A Multi - Dimensional Framework of Organizational Innovation: A Systematic Review of the Literature, "Journal of Management Studies", Vol. 47, No. 6, pp. 1154-1191.
  • [6] Danneels E. (2008), Organizational Antecedents ofSecond- -order Competences, "Strategic Management Journal", Vol. 29, No. 5, pp. 519-543.
  • [7] De Tienne D" Mallette P. (2012), Antecedents and Outcomes of Innovation-Oriented Cultures, "International Journal of Business and Management", Vol. 7, No. 18, pp. 1-11.
  • [8] Dobni C.B. (2008), Measuring Innovation Culture in Organizations. The Development of a Generalized Innovation Culture Construct Using Exploratory Factor Analysis, "European Journal of Innovation Management" Vol. 11, No. 4, pp. 539-559.
  • [9] Khazanchi S., Lewis M.W., Boyer K.K. (2007), Innovation- supportive Culture: The Impact of Organizational Values on Process Innovation, "Journal of Operations Management", Vol. 25, No. 4, pp. 871-884.
  • [10] Kostera M. (1996), Zarządzanie personelem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • [11] Kostera M., Śliwa M. (2012), Zarządzanie w XXI wieku: Jakość, twórczość, kultura, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • [12] Krot K., Lewicka D. (2013), The Market Orientation as a Key Dimension of Innovation Culture - Study of Polish Lingerie Company, "International Journal of e-Education, e Business, e-Management and e-Learning", Vol. 3, No. 2, pp. 79-84.
  • [13] Krzyworzek P. (2012), Kultura organizacyjna - ślepa uliczka teorii organizacji, "Management and Business Administration. Central Europe", Nr 1(108), s. 72-81.
  • [14] Lau C.M., Ngo H.Y (2004), The HR System, Organizational Culture, and Product Innovation, "International Business Review", Vol. 13, No. 6, pp. 685-703.
  • [15] Malaviya P., Wadowa S. (2005), Innovation Management in Organizational Context: An Empirical Study, "Global Journal of Flexible Systems Management", Vol. 6, No. 2, pp. 1-14.
  • [16] Marcoulides G.A., Heck R.H. (1993), Organizational Culture And Performance: Proposing And Testing A Model, "Organization Science", Vol. 4, No. 2, pp. 209-225.
  • [17] Martins E.C., Terblanche F. (2003), Building Organizational Culture that Stimulates Creativity and Innovation, "European Journal of Innovation Management", Vol. 6, No. 1, pp. 64-74.
  • [18] Naranjo Valencia J.C., Sanz Valle R., Jimenez Jimenez D. (2010), Organizational Culture as Determinant of Product Innovation, "European Journal of Innovation Management", Vol. 13, No. 4, pp. 466-480.
  • [19] Pichlak M. (2012), Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Studium teoretyczne i wyniki badań empirycznych, Difin, Warszawa.
  • [20] Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji (2008), OECD/Wspólnoty Europejskie, Wyd. MNiSzW, Warszawa.
  • [21] Sitko-Lutek A. (red.), (2014), Kompetencje i kultura organizacyjna przedsiębiorstw w perspektywie międzynarodowej, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  • [22] Sorensen J.B. (2002), The Strength of Corporate Culture and the Reliability of Firm Performance, "Administrative Science Quarterly", March, Vol. 47, No. 1, pp. 70-91.
  • [23] Sułkowski Ł. (2008), Czy warto zajmować się kulturę organizacyjną? "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", Nr 6, s. 9-25.
  • [24] Terziovski M. (2010), Innovation Practice and its Performance Implications in Small and Medium Enterprises (SMEs) in Manufacturing Sector: A Resources-based View, "Strategic Management Journal", Vol. 31, No. 8, pp. 892-902.
  • [25] Tidd J., Bessant J. (2011), Zarządzanie innowacjami, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • [26] Wang S., Guidice R.M., Tansky J.W., Wang Z.M.M. (2010), When R&D Spending is Not Enough: The Critical Role of Culture when You Really Want to Innovate, "Human Resource Management", July-August, Vol. 49, No. 4, pp. 767-792.
  • [27] Wei Y., O'Neill H., Lee R.P., Zhou N. (2013), The Impact of Innovative Culture on Individual Employees: The Moderating Role of Market Information Sharing, "Journal of Product Innovation Management", Vol. 30, No. 5, pp. 1027-1041.
  • [28] Zdunczyk K., Blenkinsopp J. (2007), Do Organisational Factors Support Creativity and Innovation in Polish Firms? "European Journal of Innovation Management", Vol. 10, No. 1, pp. 25-40.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171440926

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.