PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 43 T. 2. Zarządzanie | 127--135
Tytuł artykułu

Strategia adaptacyjne organizacji a poziomy konkurowania - konstrukt teoretyczny

Warianty tytułu
Adaptive Strategies of the Organization and its Levels of Competing - Theoretical Construct
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Punktem wyjścia rozważań jest stwierdzenie, że zmienność środowiska biznesowego wymusza uruchomienie procesów dostosowawczych. Organizacje różnią się jednak gotowością do reakcji na zmiany rynkowe oraz szybkością ich wdrażania. Skutkuje to także zdolnością wykorzystania bardziej złożonych (trudniejszych do imitacji) źródeł przewagi rynkowej. Celem artykułu jest identyfikacja i opis autorskiej propozycji klasyfikacji strategii reakcji organizacji na zmiany rynkowe oraz poziomów konkurowania. W artykule zdefiniowano cztery strategie funkcjonowania organizacji w zmiennym środowisku biznesowym (adaptacyjna, wizjonerska, oportunistyczna, bierna) i trzy poziomy konkurowania. Stanowią one konstrukt teoretyczny pod przyszłą weryfikację empiryczną.(abstrakt oryginalny)
EN
The initial assumption of this paper is the statement that adaptive process is created by changes in business environment. Companies differ only when speed of reaction for changes is taken into account. As a result, companies diverge in ability to exploit more advanced sources of competitive advantage. The main goal of this paper is to classify organizations and their strategies in terms of their capabilities to make fast and appropriate decisions referring to business changes , as well as identifying competency in exploiting advanced sources of competitive advantage. Four strategies have been identified (adaptive, visionary, opportunistic, passive) as well as three levels of competing. The strategies and levels are theoretical construct which will be empirically verified.(original abstract)
Rocznik
Strony
127--135
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Anderson, C. (2013). Makers - The New Industrial Revolution. New York: Random House Business.
  • Ansoff H., I. (1985). Zarządzanie strategiczne. Warszawa: PWE.
  • Brabham, D.C. (2013). Crowdsourcing. Massachusetts: MIT Press.
  • Cahill, D.J. (1995). The Managerial Implications of the Learning Organization - A New Tool for Internal Marketing. Journal of Services Marketing, 9.
  • Chan, K.W., Mauborgne, R. (2005). Blue Ocean Strategy: How To Create Uncontested Market Space And Make The Competition Irrelevant. Boston: Harvard Business School Press.
  • Chesbrough, H. (2011). Open Services Innovation: Rethinking Your Business to Grow and Compete in a New Era. London: John Wiley & Sons.
  • Diamandis, P.H., Kotler, P. (2012). Abundance - The Future is Better Than You Think. New York: The Free Press.
  • Kaplan, S. (2012). The Business Model - Innovation Factory, How to Stay Relevant When The World is Changing. London: John Wiley & Sons.
  • Kotler, P., Caslione, J.A. (2009). Chaos - zarządzanie i marketing w erze turbulencji. Warszawa: MT Biznes.
  • Kozielski, R. (2011). Biznes nowych możliwości. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Kozielski, R. (2007). Determinanty sukcesu organizacji. Łódź: Uniwersytet Łódzki.
  • Koźmiński, A.K., Piotrowski, W. (1998). Zarządzanie - teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Krippendorff, K. (2012). Outthing the Competition - How a New Generation of Strategists Sees Options Others Ignore. London: John Wiley & Sons.
  • Lewin, A.Y., Minton, J.W. (1986). Determining Organizational Effectiveness - Another Look, and an Agenda for Research. Management Science, 32, May.
  • Mootee, I. (2013). Design Thinking for Strategic Innovation: What They Can't Teach You at Business or Design School. London: John Wiley & Sons.
  • Nogalski, B. (2004). Wybór paradygmatów zarządzania przedsiębiorstwem przyszłości. W: I.K. Hejduk (red.), Przedsiębiorstwo przyszłości - fikcja i rzeczywistość. Warszawa: Orgmasz.
  • Provost, F.T., (2013). Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking. London: O'Reilly Media.
  • Stephany, A. (2015). The Business of Sharing: Making it in the New Sharing Economy. London: Palgrave Macmillan.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171441874

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.