PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 9 | 44--49
Tytuł artykułu

Poszukiwanie wzorców analitycznego myślenia menedżera z wykorzystaniem eye trackingu

Warianty tytułu
Discovery of Analytical Thinking Patterns of Manager Using Eye Tracking
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono propozycję wykorzystania rezultatów badania ruchów gałek ocznych przy pozyskiwaniu informacji o sposobie analizy danych przez menedżerów MŚP oraz ich poziomu wiedzy ekonomiczno-finansowej. Wykorzystanie logów programu analizy, tzw. eye trackera, pozwoliło na przykładzie obserwacji metody postrzegania i analizy raportów finansowych na eksplorację uzyskanych danych i wyłonienie wzorców sekwencji postrzegania danych ekonomicznych. Uzyskane wnioski pozwolą na zaprojektowanie mechanizmu inteligentnego wspomagania interpretacji informacji ekonomicznej w systemach typu Business Intelligence. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents a data-driven approach to mine the eye movements logs of SME managers, and to model their economic and financial knowledge. The log data, acquired by the eye-tracker, allows to discover the manner to perceive and analyse financial reports. These findings allow us to design an intelligent interface, supporting the interpretation of economic information of Business Intelligence systems. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
44--49
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • [1] Agrawal R., Srikant R. (1994), Fast Algorithms for Mining Association Rules, VLDB '94, Proceedings of the 20th International Conference on Very Large Data Bases, San Francisco, pp. 487-499.
  • [2] Dudycz H. (2013), Mapa pojęć jako wizualna reprezentacja wiedzy ekonomicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • [3] Fournier-Viger P., SPMF - An Open-Source Data Mining Library, http://www.philippe-fournier-viger.com/spmf/, access date: 22.05.2016.
  • [4] Geest J.N., Frens M.A. (2002), Recording Eye Movements with Video-oculography and Scleral Search Coils: A Direct Comparison of Two Methods, Investigative Ophthalmology & Visual Science, Rotterdam, pp. 185-195.
  • [5] Granka L., Joachims Т., Gay G. (2004), Eye-Tracking Analysis of User Behavior in WWW Search, ACM, New York, pp. 478-479.
  • [6] Gruber Т. (1995), Toward Principles for the Design of Ontologies Used for Knowledge Sharing, Academic Press, Duluth, pp. 907-928.
  • [7] Isaacowitz D., Wadlinger M., Heather A., Goren D" Wilson H. (2006), Selective Preference in Visual Fixation Away from Negative Images in Old Age? An Eye-tracking Study, Psychology and Aging, Washington, pp. 40-48.
  • [8] Kamińska J. (2013), Okulografia w ocenie ergonomicznej stanowisk pracy - przykłady, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, s. 13-15.
  • [9] Kiciński J. (2004), Model Based Diagnostics - Today and Tomorrow, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Technicznej, Gdańsk, pp. 241-248.
  • [10] Korczak J., Dudycz H., Dyczkowski M. (2012), Intelligent Decision Support for SME Managers - Project InKoM, Wrocław University of Economics, Wrocław, pp. 84-96.
  • [11] Korczak J., Dudycz H., Nita В., Oleksyk P., Kaźmierczak A. (2015), Próba rozszerzenia wiedzy w systemach wspomagania decyzji menedżerskich w małych i średnich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, s. 227-241.
  • [12] Krejtz I., Krejtz K, Bielecki M. (2008), Zastosowania analizy ruchu oczu w badaniach społecznych, "Psychologia Społeczna", Tom 3, Nr 1(6), s. 73-86.
  • [13] Masseglia F., Teisseire M., Poncelet P. (2005), Sequential Pattern Mining: A Survey on Issues and Approaches, Institute of Electrical and Electronics Engineers, Gwalior, pp. 3-29.
  • [14] Morzy Т. (2013), Eksploracja danych. Metody i algorytmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • [15] Nita В., Korczak J., Dudycz H., Oleksyk P., Kaźmierczak A. (2015), W kierunku inteligentnych systemów analizy finansowej w zarządzaniu małym i średnim przedsiębiorstwem, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Katowice, s. 79-101.
  • [16] Pieters R., Wedel M. (2004), Attention Capture and Transfer in Advertising: Brand, Pictorial and Text-size Effects, "American Marketing Association", pp. 36-50.
  • [17] Qiao G., Riddick F., McLean C. (2003), Data Driven Design and Simulations System Based on XML, Institute of Electrical and Electronics Engineers, Gaithersburg, pp. 1143-1148.
  • [18] Ziuziański P., Furmankiewicz M. (2014), Projektowanie interaktywnych kokpitów menedżerskich zorientowanych na użytkownika, Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej "Horyzont", Katowice, s. 32-38.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171441922

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.