PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | z. 148 | 37--50
Tytuł artykułu

Procesy uczenia się w organizacji. Perspektywa orientacji na uczenie i orientacji na wykonanie

Warianty tytułu
Learning Processes in Organisations. Learning orientation and performance orientation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule uwaga skoncentrowana jest na poziomie mikroprocesów uczenia się. Podkreślono, że procesy uczenia się mają charakter wielopoziomowy i efekty uczenia się poziomu niższego powinny przekładać się na efekty uzyskiwane na poziomie wyższym. Głównym zagadnieniem analizowanym w artykule jest orientacja na cele, która może mieć charakter learning goal orientation lub performance goal orientation. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że możliwe jest kształtowanie orientacji na cele poprzez tworzenie właściwego środowiska sprzyjającego uczeniu się oraz poprzez wpływ menedżera. Ustalono także, że rodzaj realizowanych zadań ma związek z procesami uczenia się, w szczególności chodzi o trudność i rutynowość zadań oraz wzajemną ich zależność.(abstrakt oryginalny)
EN
The article focuses on the level of learning micro-processes. It emphasizes that learning processes have a multilevel character and the lower level learning effects should translate into the effects achieved on a higher level. The major problem analysed in the article is goal orientation, which may have a character of learning goal orientation or performance goal orientation. As a result of research it was found out that it is possible to shape goal orientation through the creation of an appropriate environment in favour of learning as well as through the manager's impact. It was also found that the kind of tasks pursued is connected with learning processes, especially with regard to the task difficulty, routineness of tasks and tasks mutual interdependence.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Ames C., Archer J., Achievement Goals in the Classroom: Students' Learning Strategies and Motivation Processes, "Journal of Educational Psychology" 1988, vol. 80, no. 3.
  • Balasubramanian B. A., Chase S. M., Nutting P. A., Using Learning Teams for Reflective Adaptation (ULTRA): Insights From a Team-Based Change Management Strategy in Primary Care, "Annals of Family Medicine" 2010, vol. 8, no. 5.
  • Beck J. W., Schmidt A. M., State-level goal orientations as mediators of the relationship between time pressure and performance: a longitudinal study, "Journal of Applied Psychology" 2013, no. 98.
  • Button S. B., Mathieu J. E., Zajac D. M., Goal orientation in organizational research: A conceptual and empirical foundation, "Organizational Behavior and Human Decision Processes" 1996, no. 67.
  • Dyduch W., Twórcza strategia organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2013.
  • Gentry J. W., Dickinson J. R., Burns A. C., McGinnis L., Park J. Y., The Role of Learning Versus Performance Orientations When Reacting to Negative Outcomes, "Simulation Games, Developments in Business Simulation and Experiential Learning" 2006, vol. 33.
  • Han T. Y., Williams K. J., Multilevel investigation of adaptive performance individual and team-level relationships, "Group & Organization Management" 2008, vol. 33,no. 6.
  • Hannah S. T., Lester P. B., A multilevel approach to building and leading learning organizations, "The Leadership Quarterly" 2009, no. 20.
  • Heslin P. A., Latham G. P., The Effect of Upward Feedback on Managerial Behavior, "Applied Psychology: An International Review" 2004, vol. 53, no. 1.
  • Jha S., Bhattacharyya S. S., Learning Orientation and Performance Orientation: Scale Development and Its Relationship with Performance, "Global Business Review" 2013, vol. 14, no. 1.
  • Kaplan A., Maehr M. L., The Contributions and Prospects of Goal Orientation Theory, "Educational Psychology Review" 2007, no. 19.
  • Karpacz J., Orientacja organizacji na uczenie się a zmiana rutyn, "PN UE we Wrocławiu"2014, nr 340.
  • Kozlowski S. W. J., Chao G. T., Nowakowski J. M., Building an Infrastructure for Organizational Learning: A Multilevel Approach, w: Learning, training, and development in organizations, red. S. W. J. Kozlowski, E. Salas, Routledge, Nowy Jork 2010.
  • LePine J. A., Team Adaptation, Composition, and Goal Difficulty, "Journal of Applied Psychology" 2005, vol. 90, no. 6.
  • Mangos P. M., Steele-Johnson D., The role of subjective task complexity in goal orientation, self-efficacy, and performance relations, "Human Performance" 2001, no. 14.
  • Mathieu J., Maynard M., Rapp T., Gilson T. L., Team Effectiveness 1997-2007: A Review of Recent Advancements and a Glimpse Into the Future, "Journal of Management"2008, vol. 34, no. 3.
  • Payne S. C., Youngcourt S. S., Beaubien J. M., A meta-analytic examination of the goal orientation nomological net, "Journal of Applied Psychology" 2007, no. 92.
  • Pintrich P. R., An Achievement Goal Theory Perspective on Issues in Motivation Terminology. Theory, and Research, "Contemporary Educational Psychology" 2000, vol. 25, no. 1.
  • Roebken H., Multiple goals, satisfaction, and achievement in university undergraduate education: A student experience in the research university (SERU) project research paper, Research and Occasional Paper Series: CSHE.2.07, University of California, Berkeley 2007.
  • Sopińska A., Wachowiak P., Modele zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, "E-mentor"2006, nr 1.
  • Sopińska A., Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
  • Stańczyk-Hugiet E., Strategiczny kontekst zarządzania wiedzą, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007.
  • Taing M. U., Smith T., Singla N., Johnson R. E., Chang Chu-H., The relationship between learning goal orientation, goal setting, and performance: a longitudinal study,"Journal of Applied Social Psychology" 2013, no. 43.
  • The Handbook of Mentoring at Work: Theory, Research, and Practice, red. B. R. Ragins, K. E. Kram, Sage, Thousand Oaks 2007.
  • Wojdyło K., Retowski S., Kwestionariusz Celów związanych z Osiągnięciami (KCO) - konstrukcja i charakterystyka psychometryczna, "Przegląd Psychologiczny" 2012, t. 55, nr 1.
  • Wolters C., Yu S., Pintrich P., The relation between goal orientation and students' motivassstional beliefs and self-regulated learning, "Learning and Individual Differences" 1996, no. 8.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171442424

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.