PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | z. 147 | 173--192
Tytuł artykułu

Wpływ kapitału klienta na wartość przedsiębiorstwa

Autorzy
Warianty tytułu
Impact of Customer Capital on the Corporate Value
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem niniejszego opracowania jest kapitał klienta rozumiany jako istotny element kapitału intelektualnego. Na potrzeby artykułu przyjęto tezę: wzrost wartości rynkowej przedsiębiorstwa jest osiągany poprzez maksymalne wykorzystanie możliwości tkwiących w korzyściach osiąganych ze współpracy z klientami. Celem artykułu jest określenie wpływu kapitału klienta na wartość rynkową przedsiębiorstwa. W treści artykułu prowadzone są rozważania na temat istoty, znaczenia oraz strategii zarządzania kapitałem klienta. Omówiono prezentowane w literaturze metody pomiaru i wyceny kapitału klienta. Zaprezentowano również ujęcie kapitału klienta w systemie rachunkowości. Ostatnia część artykułu poświęcona jest pomiarowi i wycenie kapitału klienta badanego podmiotu oraz jego prezentacji w sprawozdaniu finansowym. (abstrakt oryginalny)
EN
The subject of the present article is customer capital perceived as an important element of intellectual capital. For the purpose of the article the following thesis was assumed: the growth in the corporate market value is achieved through a maximum use of benefits from the cooperation with customers. The article is aimed to determine the impact of customer capital on the corporate market value. The article presents deliberations on the idea, significance and the strategy of customer capital management. It discusses the methods of measurement and valuation of customer capital presented in the literature. It also presents the customer capital as seen in the accounting system. The last section of the article is devoted to the measurement and valuation of the customer capital of the examined entity and its presentation in the financial report.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
173--192
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Berger P. D., Nasr N. I., Customer Lifetime Value: Marketing Models and Aplications, "Journal of Interactive Marketing" 1998, Winter.
  • Blattberg R. C., Getz G., Thomas J. S., Klient jako kapitał, MT Biznes, Konstancin 2004.
  • Caputa W., Pomiar efektywności w kontekście kreowania kapitału klienta - wybrane aspekty, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej 2013, nr 1898.
  • Chluska J., Sprawozdanie z działalności w badaniu sprawozdań finansowych, w: Rozpoznawanie i ujawnianie obszarów ryzyka gospodarczego w sprawozdaniach finansowych, red. W. Gabrusewicz, J. Samelak, Poznań 2012.
  • Cichosz M., Życiowa wartość klienta i jej znaczenie dla firmy, "Marketing i Rynek" 2005, nr 12.
  • Dąbrowski T., Zarządzanie wartością klienta na rynku instytucjonalnym. Koncepcja i bariery jej stosowania w sektorze MSP, "Marketing i Rynek" 2013, nr 1.
  • Dobiegała-Korona B., Wartość klienta czy wartość dla klienta, "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie" 2006, nr 1.
  • Doligalski T., Pomiar wartości klienta - wartość życiowa klienta, LTV, CLV, 2009, http://www.doligalski.net/pomiar-wartosci-klienta/
  • Doyle P., Marketing wartości, Feldberg SJA, Warszawa 2003.
  • Dzinkowski R., The Measurement and Management of Intellectual Capital, 1998, http://www.ciberconta.unizar.es/ftp/pub/docs/IntellCapital_IFAC.pdf
  • Kasiewicz S., Rogowski W., Kicińska M., Kapitał intelektualny: spojrzenie z perspektywy interesariuszy, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  • Marcinkowska M., Roczny raport z działań i wyników przedsiębiorstwa. Nowe tendencje w sprawozdawczości finansowej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • Nowak E., Zarządzanie rentownością klientów, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2009, nr 58.
  • Rówińska M., Skorygowana cena nabycia jako parametr wyceny w rachunkowości, w: Wycena zasobów gospodarczych dla potrzeb sprawozdawczości finansowej, red. H. Buk, Zeszyty Naukowe Wydziałowe 2012, Studia Ekonomiczne UE w Katowicach nr 82.
  • Sołtysik-Piorunkiewicz A., Zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem techniki customer care - charakterystyka systemów CRM, Oficyna Wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2008.
  • Sveiby K.-E., Measuring Intangibles and Intellectual Capital - An Emerging First Standard, 1998, http://www.sveiby.com/articles/EmergingStandard.html
  • Szablewski A., Tuzimek R., Wycena i zarządzanie wartością firmy, Poltext, Warszawa 2005.
  • Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej, red. W. Harasim, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171442648

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.