PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | z. 149 | 9--23
Tytuł artykułu

Charakterystyki organizacji inteligentnej

Warianty tytułu
Characteristics of Intelligent Organisations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie wybranych sposobów pojmowania i koncepcji organizacji inteligentnych. W ślad za rozumieniem organizacji inteligentnych jako dostosowujących się do zmian w otoczeniu i nowych sytuacji, umiejętnie zarządzających zasobami niematerialnymi i uczących się artykuł podejmuje próbę syntetycznego spojrzenia na istotne charakterystyki i atrybuty organizacji inteligentnych w zakresie interakcji z otoczeniem, projektu organizacyjnego, przedsiębiorczości, zarządzania zasobami niematerialnymi i kierowania uwagi na odpowiednie umiejętności menedżerskie. Właściwa mieszanka istotnych charakterystyk może być podstawą idiosynkratycznego modelu biznesu rozumianego jako zdolność dynamiczna. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the present article is to outline the selected ways of perception and the concept of an intelligent organisations. To follow the perception of intelligent organisations as those adjusting to the changes in the environment and new situations, competently managing intangible and learning assets, the article attempts to synthetically look at the essential characteristics and attributes of intelligent organisations in the area of interaction with the environment, organisational project, entrepreneurship, intangible asset management and focus on appropriate managerial skills. A proper mixture of important characteristics may become the basis for the idiosyncratic business model understood as a dynamic skill. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Allee V., The Knowledge Evolution: Expanding Organizational Intelligence, Butterworth- Heinemann, Newton, MA 1997.
  • Anastasi A., Psychological testing, 5th ed., Macmillan, New York 1986.
  • Bilton C., Cummings S., Creative strategy. Reconnecting business and innovation, John Wiley and Sons, Chichester 2010.
  • Bratnicka K., Rola przywództwa w stymulowaniu twórczości w organizacjach, "Organizacja i Kierowanie" 2011, 4 (147), s. 129-141.
  • Bratnicki M., Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2002.
  • Choo Ch. W., Information Management for the Intelligent Organization: The Art of Scanning the Environment, Information Today/Learned Information, Medford, New Jersey 2012.
  • Collins J. G., Good to Great: Why Some Companies Make the Leap and Others Don't, Random House, London 2001.
  • Deiser R., Designing the Smart Organization: How Breakthrough Corporate Learning Initiatives Drive Strategic Change and Innovation, Jossey-Bass, San Francisco 2009.
  • Denning S., More on why managers hate agile, "Forbes" 2015, vol. 1.
  • Dyduch W., Pomiar przedsiębiorczości organizacyjnej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2008.
  • Dyduch W., Twórcza strategia organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2013.
  • Haeckel S. H., Nolan R., Managing by Wire, "Harvard Business Review" 1993, September-October.
  • Holbeche L., The High Performance Organization. Creating Dynamic Stability and Sustainable Success, Elsevier/Butherworth Heinemann, Oxford 2005.
  • Liebowitz J., Building Organizational Intelligence: A Knowledge Management Primer, CRC Press, Florida 2000.
  • Light P. C., The Four Pillars of High Performance. How Robust Organizations Achieve Extraordinary Results, McGraw-Hill, New York 2005.
  • March J. G., Olsen J. P., Abiguity and Choice in Organizations,Universitetsforlaget, University of California, California 1979.
  • March J. G., The Pursuit of Organizational Intelligence, Blackwell Publishers, Oxford 1999.
  • Matheson D., Matheson J. E., Smart Organizations Perform Better, "Research Technology Management" 2001, vol. 1, s. 49-54.
  • Miller D., LeBreton-Miller J., Managing for Long Run. Lessons in Competitive Advantage from Great Family Businesses, Harvard Business School Press, Boston 2005.
  • Quinn J. B., Intelligent Enterprise: A Knowledge and Service Based Paradigm for Industry, Free Press 1992.
  • Schreyogg G., Geiger D., If knowledge is everything, maybe it is nothing. Reconsidering organizational knowledge, Proceedings of the Conference on Organizational Knowledge, Learning and Capabilities (OKLC) 2002.
  • Veryard R., Organizational Intelligence Primer, LeanPub, 2012.
  • Waal A. A. de, The Characteristics of High Performance Organizations, w: Performance Measurement and Management. Public and Private, red. A. Neely, M. Kennerley, A. Walters, Cranfield School of Management, Cranfield 2006, s. 203-210.
  • Wikipedia, http://pl.wikipedia.org/wiki/Inteligencja, dostęp grudzień 2015 r.
  • Wilensky H., Organizational Intelligence: Knowledge and Policy in Government and Industry, Basic Books, 1967.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171442770

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.