PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 43 T. 2. Zarządzanie | 239--248
Tytuł artykułu

Pomiar zaufania wewnętrznego w organizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Measurement of Trust Internal Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PCelem artykułu jest identyfikacja roli, jaką odgrywa zaufanie pracowników w funkcjonowaniu współczesnych organizacji, oraz próba bezpośredniego pomiaru zaufania wewnątrzorganizacyjnego. Zaufanie jest kluczem do motywowania ludzi, mobilizowania ich do pracy i osiągania wspólnych celów. Jeżeli ludzie nie ufają sobie, to nie osiągną sukcesu. Wiarygodność organizacji stanowi fundament lojalności pracowników. Zaufanie potrzebuje silnego przywództwa, zaangażowania, otwartej komunikacji i szczerych zachowań opartych na mocnych etycznych podstawach. Mimo niewątpliwie dużego znaczenia zaufania w organizacji, w praktyce jest to temat pomijany. Przeprowadzone badania w uczelni wyższej sugerują obecność negatywnych zjawisk. Pracownicy odczuwają niski stopień satysfakcji. Zaufanie pracowników do pracodawcy nie jest najmocniejszą stroną badanej uczelni.(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to identify the role of the workers' trust in the functioning of modern organizations and to attempt direct measurement of organizational trust. Trust is the key to motivating people, mobilizing them to work and achieve common goals. If people do not trust each other, they will not achieve success. The organization's credibility is the foundation of employee loyalty. Trust needs strong leadership, commitment, open communication and honest behavior based on strong ethical principles. Despite the great importance of trust in the organization, in practice this is a topic ignored. The study in the university suggest the presence of negative phenomena. Employees feel a low degree of satisfaction. Trust of employees to employers is not the strongest point of tested university.(original abstract)
Rocznik
Strony
239--248
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Anderson, J.A. (2005). Trust in managers: a study of why Swedish subordinates trust their managers. Business Ethics. A European Review, 14 (4).
  • Andrzejczyk, C. (2015). Zarządzanie reputacją w branży finansowej. Pobrane z: http://www. proto.pl/PR/Pdf/zarzadzanie_reputacja_organizacji.pdf (dostęp 10.11.2015).
  • Burton, S.K. (2006). Without trust. You have nobody. Effective Employee communications for today and Tomorrow. Public Relations Strategist, 12 (2).
  • Garg, P., Rastogi, R. (2009). Effect of psychological wellbeing on organizational commitment of employee. Journal of Organizational Behavior, 8 (2).
  • Kiyosaki, R.T., Lechter, S.L. (2006). Szkoła biznesu dla ludzi, którzy lubią pomagać innym. Osielsko: Instytut Praktycznej Edukacji.
  • Levin, D.Z., Cross, R., Abrams, L.C., Lesser, E.L. (2002). Trust and knowledge sharing: A critical combination. IBM Institute for Knowledge - Based Organizations. Pobrane z: http://www-935.ibm.com/services/in/igs/pdf/g510-1693-00-cpov-trust-and-knowledge- sharing.pdf.
  • Mayer, R.C., Davis, J.H., Schoorman, F.D. (1995). An integrative model of organizational trust. Academy of Management Review, 20.
  • Paliszkiewicz, J. (2013). Zaufanie w zarządzaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Reade, Q. (2003). Top-level training helps Cola Giant rebuild trust and cut staff turnover. Personnel Today, 5 (27).
  • Robbins, S.P. (1998). Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE.
  • Robbins, S.P., Delenzo, D.A. (2002). Podstawy zarządzania. Warszawa: PWE.
  • Rószkiewicz, M., Perek-Białas, J., Węziak-Białowolska, D., Zięba-Pietrzak, A. (2013). Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Shockley-Zalabak, P.S., Morreale, S.P., Hackman, M.Z. (2010). Building the high-trust organization. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Tzafrir, S.S., Eitam-Meilik, M. (2005). The impact of downsizing on trust and employee practices in high tech firms. A longitudinal analysis. Journal of High Technology Management Research, 16.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171442894

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.