PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 43 T. 2. Zarządzanie | 293--303
Tytuł artykułu

Współtworzenie wartości w usługach publicznych z perspektywy logiki dominacji usługowej

Warianty tytułu
Value Co-Creation in Public Services from the Perspective of Service Dominant Logic
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Gwałtowne przemiany społeczne oraz rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych zmusiły organizacje sektora publicznego do poszukiwania nowych możliwości poprawy procesu decyzyjnego w usługach publicznych. Celem artykułu jest prezentacja dwóch koncepcji wykorzystywanych głównie w sektorze prywatnym, które mają szansę przynieść również wymierne korzyści w zarządzaniu sektorem publicznym. Są to paradygmaty: logiki dominacji usługowej (service-dominant logic- SDL) oraz otwartych innowacji (open innovation). Możliwości i ograniczenia implementacji obu podejść w warunkach polskich pokazano na przykładzie Lokalnych Grup Działania. Stanowią one rodzaj partnerstwa terytorialnego tworzonego zwykle na obszarach wiejskich.Składają się one z partnerów publicznych i prywatnych oraz muszą z założenia obejmować przedstawicieli różnych sektorów społeczno-ekonomicznych.(abstrakt oryginalny)
EN
The social changes and the development of information and communication technologies have forced the public sector organizations to search for new opportunities to improve decision- -making in public services. The purpose of the article is to present two concepts, used mainly in the private sector, which are also likely to bring rational benefits in management of the public sector. Those are the paradigms of: Service-Dominant Logic (SDL) and Open Innovation. The possibilities and limitations of the implementation of both approaches in Polish conditions were shown based on the example of the Local Action Groups. They represent a kind of a territorial partnership typically created in rural areas. They consist of both public and private partners and must by definition include representatives of various socio-economic sectors.(original abstract)
Rocznik
Strony
293--303
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • A vision for public services (2013). Draft version 13/06/2013. European Commission. Directorate- General for Communications Networks. Content and Technology, 1-16. Pobrane z: ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=3179.
  • Chesbrough, H.W. (2002). Graceful Exits and Foregone Opportunities: Xerox's Management of its Technology Spin-off Companies. Business History Review, 76 (4), 803-838.
  • Chesbrough, H.W. (2003). Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business School Press.
  • Grönroos, Ch. (2008). Service Logic Revisited: Who Creates Value? And Who Co-creates? European Business Review, 20 (4), 298-314.
  • Grönroos, Ch. (2012). Conceptualising value co-creation: A journey to the 1970s and back to the future. Journal of Marketing Management, 28, 13-14, December, 1520-1534.
  • Grönroos, Ch., Ravald, A. (2011). Service as business logic: implications for value creation and marketing. Journal of Service Management, 22 (1), 5-22.
  • Holbrook, M.B. (2006). Consumption experience, customer value, and subjective personal introspection: An illustrative photographic essay. Journal of Business Research, 59 (6), 714-725.
  • Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich, Pobrane z: http://ksow.pl/baza-lgd.html.
  • Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pobrane z: http://www.minrol.gov.pl/pol/Wsparcie-rolnictwa-i-rybolowstwa/ PROW-2007-2013.
  • Kożuch, B., Kożuch, A. (2011). Istota współczesnych usług publicznych (s. 32-54). W: B. Kożuch, A. Kożuch (red.), Usługi publiczne. Organizacja i zarządzanie. Kraków: Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Lusch, R.F., Vargo, S.L. (2006). Service-dominant logic: Reactions, reflections and refinements. Marketing Theory, 6 (3), 281-288.
  • Payne, A.F., Storbacka, K., Frow, P. (2008). Managing the Co-creation of Value. Journal of the Academy of Marketing Science, 36 (1), 83-96.
  • Prahalad, C.K., Ramaswamy, V. (2000). Co-opting Customer Competence. Harvard Business Review, 78 (1), 5-14.
  • Prahalad, C.K., Ramaswamy, V. (2004). Co-Creation Experiences: The Next Practice In Value Creation. Journal of Interactive Marketing, 18 (3), 5-14.
  • Powell, W.W., Snellman, K. (2004). The knowledge economy. Annual Review of Sociology, 40 (1), 199-220.
  • Rogers, P., Lindsey, T.D. (2012). Principles of Open Government: Transparency, Participation & Collaboration. Open Government Series, California Research Bureau, August (s. 1-2). Pobrane z: https://www.library.ca.gov/crb/12/S-12-003.pdf.
  • Vargo, S.L., Robert, F., Lusch, R.F. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, Vol. 68 (January), 1-17.
  • Vargo, S., Lusch, R. F. (2008). Service-Dominant Logic: Continuing the Evolution. Journal of the Academy of Marketing Science, 36 (1), 1-10.
  • Vargo, S.L., Lusch, R.F., Akaka, M.A. (2010). Advancing Service Science with Service-Dominant Logic: Clarifications and Conceptual Development (s. 133-156). W: P.P. Maglio, C. Kieliszewski, A. Spohrer, C. James (red.), Handbook of Service Science. New York: Springer.
  • Zaltman, G. (2003). Jak myślą klienci. Podróż w głąb umysłu (s. 1-356). Poznań: Wydawnictwo Forum.
  • Zeithaml, V.A., Parasuraman, A., Berry, L.L. (1985). Problems and Strategies in Services Marketing. Journal of Marketing, 49 (Spring), 41-50.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171442982

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.