PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 3 | 7--21
Tytuł artykułu

The Relationship between Leadership Style and Success in Social Enterprises - Evidence from Poland

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Zależność pomiędzy stylem przywództwa a sukcesem w polskich przedsiębiorstwach społecznych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The contemporary organisations, functioning in a turbulent environment, face the need to meet many complex requirements, which demands different way of managing an organisation. This also applies to leaders in the third sector, who face the challenge of realizing both economic and social mission. Therefore, in order to operate effectively, social enterprises are in the need of proper leadership, as the success of any organisation depends largely on the senior management. The aim of this article is to identify relationship between leadership style and perceived success in social enterprises. Using data from executives employed in 141 social enterprises (social cooperatives) in Poland key hypothesis is confirmed. (original abstract)
Sprostanie wymogom zmiennego otoczenia, w tym nasilającej się konkurencji, wymaga odmiennego niż dotąd przewodzenia organizacją. Dotyczy to także przywódców działających w sektorze ekonomii społecznej, stojących przed wyzwaniem realizowania misji uwzględniającej zarówno cele społeczne jak i ekonomiczne. Efektywne działanie przedsiębiorstw społecznych nie może więc mieć miejsca bez właściwego przywództwa, ponieważ sukces każdej organizacji zależy w dużej mierze od naczelnego kierownictwa. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy istnieje związek pomiędzy stylem przywództwa a postrzeganym poziomem sukcesu w przedsiębiorstwach społecznych. Aby potwierdzić postawioną hipotezę przeprowadzono badania wśród 141 zarządzających w polskich przedsiębiorstwach społecznych (spółdzielniach socjalnych). (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
7--21
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Balser D., McClusky J. (2005): Managing stakeholder relationships and nonprofit organization effectiveness, Nonprofit Management & Leadership, no. 15(3), pp. 295-315.
  • Barendsen L., Gardner H. (2004): Is the Social Entrepreneur a New Type of Leader? Leader to Leader, vol. 34, pp. 43-50.
  • Blake R.R., Mouton J.S. (1982): A comparative analysis of situationalism and 9,9 management by principle, Organizational Dynamics, vol. 10(4), pp. 20-43.
  • Borins S. (2000): Loose cannons and rule breakers, or enterprising leaders? Some evidence about innovative public managers, Public Administration Review, vol. 60, pp. 498-507.
  • Bornstein D. (2004): How to change the world: Social entrepreneurs and the power of new ideas. Oxford, UK, Oxford University Press.
  • Brown F.W., Moshavi D. (2002): Herding academic cats: faculty reactions to transformational and contingent reward leadership by department chairs, Journal of Leadership Studies, vol. 8(3), pp. 79-93
  • Cornforth C. (2001): What makes boards effective? An examination of the relationships between board inputs, structures, processes and effectiveness in non-profit organizations, Corporate Governance, vol. 9(3), pp. 217-227.
  • Dart R. (2004): The legitimacy of social enterprises, Nonprofit Management and Leadership, vol. 14(4), pp. 411-424.
  • Drayton B. (2002): The citizen sector: Becoming as entrepreneurial and competitive as business, California Management Review, vol. 44(3), pp. 120-132.
  • Elenkov, D.S. (2002): Effects of leadership on organizational performance in Russian companies, Journal of Business Research, vol. 55(6), pp. 467-480.
  • Ensley M.D., Pearce C.L., Hmieleski K.M. (2006): The moderating effect of environmental dynamism on the relationship between entrepreneur leadership behavior and new venture performance, Journal of Business Venturing, vol. 21, pp. 243-263.
  • Foltyn H. (2006): Siatka kierownicza w praktyce menedżerskiej, Studia i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, no. 2, pp. 83-98.
  • Frączkiewicz-Wronka A. (2010): Pomiar efektywności i interesariusze oraz ich znaczenie dla strategii organizacji publicznych. [W:] R. Krupski (ed.) Zarządzanie strategiczne. Podstawowe problemy, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, pp. 283-301.
  • Geer B.W., Maher J.K., Cole M.T. (2008): Managing nonprofit organizations: the importance of transformational leadership and commitment to operating standards for nonprofit accountability, Public Performance and Management Review, vol. 32(1), pp. 51-75.
  • Germak A.J., Singh K.K. (2010): Social entrepreneurship: changing the way social workers do business, Administration in Social Work, vol. 34(1), pp. 79-95.
  • Henton D., Melville J., Walesh K. (1997): The age of the civic entrepreneur: restoring civil society and building economic community, National Civic Review, Summer, vol. 86, no. 2, pp, 149-156.
  • Howell J.M., Neufeld D.J., Avolio B.J. (2005): Examining the relationship of leadership and physical distance with business unit performance, Leadership Quarterly, vol. 16(2), pp. 273-285.
  • Korosec R.L., Berman E.M. (2006): Municipal support for social entrepreneurship, Public Administration Review, vol. 66(3), pp. 448-462.
  • Kurleto M. (2012): Strategic Management of Companies as a Model for Social Enterprises. [In:] M. Mokrys, A. Leskovsky (eds), Proceeding in Advanced Research in Scientific Areas, EDIS-publishing Instytution of the University of Žilina, pp. 89-93.
  • Lee Y.D., Chang H.M. (2006): Leadership style and innovation ability: an empirical study of Taiwanese wire and cable companies, Journal of American Academy of Business, vol. 9(2), pp. 218-222.
  • Lepoutre J., Justo R., Terjesen S., Bosma N. (2013): Designing a global standardized methodology for measuring social entrepreneurship activity: the Global Entrepreneurship Monitor social entrepreneurship study, Small Business Economics, Vol. 40(3), pp. 693-717.
  • Lynham S.A., Chermack T.J. (2006): Responsible Leadership for Performance: A Theoretical Model and Hypotheses, Journal of Leadership & Organizational Studies, no. 12(4), pp. 73-88.
  • Mason Ch. (2012): Up for grabs: A critical discourse analysis of social entrepreneurship discourse in the United Kingdom, Social Enterprise Journal, vol. 8(2), pp. 123-140.
  • McCann J. (2008): Leadership in the apparel manufacturing environment: an analysis based on the multi-factor leadership questionnaire, Advanced Management Journal, Vol. 73(4), pp. 20-31.
  • Mort G.S., Weerawardena J., Carnegie K. (2003): Social entrepreneurship: Towards conceptualization, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, vol. 8(1), pp. 76-88.
  • Moxley D.P. (2004): Factors influencing the successful use of vision-based strategy planning by nonprofit human service organizations, International Journal of Organization Theory and Behavior, vol. 7(1), pp. 107-132.
  • Muscat E., Whitty M. (2009): Social Entrepreneurship: Values-Based Leadership to Transform Business Education and Society, Business Renaissance Quarterly, vol. 4(1), pp. 31-44.
  • Ospina S., Diaz W., O'Sullivan J.F. (2002): Negotiating accountability: managerial lessons from identity-based nonprofit organizations, Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, vol. 3, pp. 5-31.
  • Pache A., Chowdhury I. (2012): Social Entrepreneurs as Institutionally Embedded Entrepreneurs: Toward a New Model of Social Entrepreneurship Education, Academy of Management Learning & Education, Vol. 11(3), pp. 494-510.
  • Parry K.W., Proctor-Thomson S.B. (2003): Leadership, culture and performance: The case of the New Zealand public sector, Journal of Change Management, vol. 3(4), pp. 376-399.
  • Penc-Pietrzak I. (2010): Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie. Warszawa, Wolters Kluwer Polska.
  • Prabhu G.N. (1999): Social entrepreneurial leadership, Career Development International, vol. 4, no. 3, pp. 140-145.
  • Sharir M., Lerner M. (2006): Gauging the success of social ventures initiated by individual social entrepreneurs, Journal of World Business, vol. 41, pp. 6-20.
  • Shaw E., Shaw J., Wilson M. (2002): Unsung entrepreneurs: Entrepreneurship for social gain, Durham, UK: University of Durham Business School - The Barclays Centre for Entrepreneurship.
  • Smith I.H., Woodworth W.P. (2012): Developing Social Entrepreneurs and Social Innovators: A Social Identity and Self-Efficacy Approach, Academy of Management Learning & Education, vol. 11(3), pp. 390-407.
  • Snow D. (1992): Inside the Environmental Movement: Meeting the Leadership Challenge. Washington, DC: Island Press.
  • Spineli R.J. (2006): The Applicability of Bass's Model of Transformational, Transactional, and Laissez-Faire Leadership in the Hospital Administrative Environment. Hospital Topics: Research and Perspectives on Healthcare, vol. 84(2), 1-18.
  • Starnawska M. (2014): Zachowanie poprzez sieciowanie w przedsiębiorczości społecznej w odpowiedzi na trudne otoczenie instytucjonalne - przypadek 5 spółdzielni socjalnych, Problemy Zarządzania, vol 12, nr 4(48), t. 2, pp. 97-116.
  • Thach E., Thompson K.J. (2007): Trading places; Examining leadership competencies between for-profit vs. public and non-profit leaders, Leadership and Organization Development Journal, vol. 28(4), pp. 356-375.
  • Thompson J., Alvy G., Lees A. (2000): Social entrepreneurship - a new look at the people and the potential, Management Decision, vol. 38, pp. 328-338.
  • Tokarski S. (1996): Samoocena efektywności kierowania. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Waddock S.A., Post, J.E. (1991): Social entrepreneurs and catalytic change, Public Administration Review, vol. 51, pp. 393-407.
  • Wall T., Michie J., Patterson M., Wood S.J., Sheehan M., Clegg C.W., West M. (2004): On the validity of subjective measures of company performance, Personnel Psychology, vol. 57(1), pp. 95-118.
  • Walumbwa O., Lawler J.J. (2003): Building effective organizations: transformational leadership, collectivist orientation, work-related attitudes and withdrawal behaviours in three emerging economies, International Journal of Human Resource Management, vol. 14(7), pp. 1083-1101.
  • Wronka M. (2013): Analyzing the success of social enterprises - critical success factors perspective. [In:] V. Dermol, N. Trunk Širca, G. Dakovic (eds.), Active Citizenship by Knowledge Management & Innovation, Proceedings of the Management, Knowledge and Learning International Conference, MakeLearn, Cejle, pp. 593-605.
  • Wronka M. (2014): Sukces i jego pomiar w przedsiębiorstwach społecznych - próba operacjonalizacja, in: Krupski R. (ed) Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, tom 27 (2), pp. 363-387.
  • Yamada K., Eshima Y. (2009): Impact of entrepreneurial orientation: Longitudinal analysis of small technology firms in Japan, Academy of Management Proceedings, pp. 1-6.
  • Yukl G.A. (2008): How leaders influence organizational effectiveness, The Leadership Quarterly, no. 19, pp. 708-722.
  • Report on Social Entrepreneurship (2011), GEM Global Entrepreneurship Monitor, www.gemconsortium.org/docs/376/gem-report-on-social-entrepreneurship-executive-summary.
  • Leadership in Social Enterprise (2014), Schwab Foundation for Social Entrepreneurship, http://www.schwabfound.org/sites/default/files/file_uploads/leadership_in_social_enterprise_2014.pdf
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171443202

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.