PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 3 | 41--52
Tytuł artykułu

W kierunku rozwoju badan ilościowych w naukach o zarządzaniu

Autorzy
Warianty tytułu
Towards the enhancement of quantitative methods in management research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Debata metodologiczna ogniskuje się nazbyt często wokół napięć pomiędzy paradygmatami, sprowadzając metodologię do zajmowania stanowiska na rzecz paradygmatu pozytywistycznego lub interpretatywnego. Tymczasem wewnątrz tych paradygmatów także występują wyzwania ogniskujące uwagę badaczy. Artykuł skupia się na sześciu wybranych problemach występujących w badaniach nauk o zarządzaniu realizowanych metodami ilościowymi. Dotyczą one kolejno: 1) gromadzenia danych dostępnych kosztem dedykowanych; 2) rosnącego wyrafinowania technik analizy danych; 3) nadmiernej koncentracji na mocy testów statystycznych osiąganej wzrostem wielkości prób; 4) preferencją rygoru formalnego względem znaczenia praktycznego; 5) niedocenienia efektów nadmiaru badanych czynników oraz 6) manipulowania hipotezami ze względu na faktycznie uzyskane wyniki empiryczne. Wymienione problemy otwierają pole do doskonalenia dotychczasowej praktyki stosowania metod ilościowych w naukach o zarządzaniu, a także wzrostu zainteresowania tworzeniem teorii. (abstrakt oryginalny)
EN
The methodological debate in management field revolves around positivist versus interpretivist paradigms, bringing it down to arguing for or against each one. However, a number of concerns are discussed within those paradigms. This paper focuses on six issues which attract concern in academia: 1) data gathering from available rather than dedicated databases; 2) increasing sophistication of data analysis techniques; 3) insisting on statistical power through sample size; 4) preference of formal rigor over relevance; 5) overlooking the toomuch-of-a-good-thing effect and 6) formulating hypotheses after results are known. Those concerns open ways to develop the practice of quantitative research in management, as well as foster theory building. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
41--52
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Aguinis H., Edwards J.R., Methodological wishes for the next decade and how to make wishes come true, "Journal of Management Studies" 2014, Vol. 51(1), pp. 143-174.
  • Bedeian A.G., Taylor S.G., Miller A.N., Management science on the credibility bubble: Cardinal sins and various misdemeanors, "Academy of Management Learning & Education" 2010, Vol. 9(4), pp. 715-725.
  • Combs J.G., Big samples and small effects: lets not trade relevance and rigor for power, "Academy of Management Journal" 2010, Vol. 53(1), pp. 9-13.
  • Combs J.G., Crook T.R., Shook C.L. The dimensionality of organizational performance and its implications for strategic management research, "Research Methodology in Strategy and Management" 2005, Vol. 2(05), pp. 259-286.
  • Crook T.R., Shook C.L., Morris M.L., Madden T.M., Are we there yet? An assessment of research design and construct measurement practices in entrepreneurship research, "Organizational Research Methods" 2010, Vol. 13(1), pp. 192-206.
  • Gulati R., Tentpoles, tribalism, and boundary spanning: The rigor-relevance debate in management research, "Academy of Management Journal" 2007, Vol. 50(4), pp. 775-782.
  • Czakon W., Okruchy wiedzy. Niejednoznaczność przyczynowa w badaniach sieci gospodarczych, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu" 2015, vol. 64, nr 7, s. 11-22.
  • Czakon W., Równowaga a wzrost - relacja odwróconego U w naukach o zarządzaniu, "Przegląd Organizacji" 2012, nr 10, s. 7-10.
  • Johnson P., Buehring A., Cassell C., Symon G., Evaluating qualitative management research: towards a contingent criteriology, "International Journal of Management Reviews" 2006, Vol. 8(3), pp. 131-156.
  • Kerr N.L., HARKing: Hypothesizing after the results are known, "Personality and Social Psychology Review" 1998, Vol. 2(3), pp. 196-217.
  • Kobus M., Jemielniak D., Komu bije dzwon? Czemu warto badać prawa potęgowe?, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie" 2014, nr 15(11), pp. 287-296.
  • Lehmann D.R., McAlister L., Staelin R., Sophistication in research in marketing, "Journal of Marketing" 2011, No. 75(4), pp. 155-165.
  • Pierce J.R., Aguinis H., The too-much-of-a-good-thing effect in management, "Journal of Management" 2013, Vol. 39(2), pp. 313-338.
  • Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, red. Czakon W., Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2015.
  • Ragozzino R., Chintakananda A., Reuer J.J., The use of quantitative methodologies in competitive strategy research, "Handbook of Research on Competitive Strategy" 2012, Vol. 379.
  • Rumelt R.P., How much does industry matter?, "Strategic Management Journal" 1991, Vol. 12(3), pp.167-185.
  • Scandura T.A., Williams E.A., Research methodology in management: Current practices, trends, and implications for future research, "Academy of Management Journal" 2000, Vol. 43(6), pp. 1248-1264.
  • Starbuek W.H., 60th Anniversary Essay How Journals Could Improve Research Practices in Social Science, "Administrative Science Quarterly" 2016, DOI 10.1177/0001839216629644.
  • Sułkowski Ł., Paradygmaty i teorie w naukach o zarządzaniu, [w:] Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Czakon W. red., wydanie III, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2015, s. 424-446.
  • Vermeulen F., On rigor and relevance: Fostering dialectic progress in management research, "Academy of Management Journal" 2005, No. 48(6), pp. 978-982
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171443282

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.