PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 1 | 115--130
Tytuł artykułu

Ocena jakości informacji zawartych w raportach społecznych spółek wchodzących w skład indeksu RESPECT

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Evaluation of the information contained in the reports public companies included in the index RESPECT
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu bezpośrednio wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Jej historia sięga zaledwie kilkudziesięciu lat, a już można dostrzec jej silny pozytywny wpływ na rozwój przedsiębiorstw na całym świecie. Chcąc zmierzyć efektywność przedsiębiorstw wdrażających inicjatywy społeczne, w ostatnich kilkunastu latach powstają indeksy giełdowe, które biorą pod uwagę jedynie spółki deklarujące działanie zgodne z koncepcją CSR. Podobne działania są widoczne także w Polsce, gdzie od 2009 roku jest notowany indeks spółek odpowiedzialnych społecznie RESPECT skupiający spółki CSR. Wyniki badania przeprowadzonego przez autorów na spółkach wchodzących w jego skład wskazują, że zarówno prowadzona przez nie polityka informacyjna, jak i jakość prezentowanych inicjatyw są bardzo zróżnicowane. Większość spółek publikuje raporty społeczne, ale zarówno ich forma, jak i zakres prezentowanych w nich informacji nie są jednolite. Ponadto zastosowane przez spółki rozwiązania w zakresie raportowania ulegają stałemu udoskonalaniu. Celem artykułu jest więc ocena jakości prezentowanych przez spółki raportów społecznych.(abstrakt oryginalny)
EN
The concept of corporate social responsibility has developed in the USA some decades ago. However it has strongly influenced the development of many companies all around the world. One of the newest tool to measure the efficiency of social initiatives implemented by modern companies is the social responsibility index composed of companies implementing CSR concept. Development of CSR concept in Poland resulted in creation of RESPECT Index recorded on Warsaw Stock Exchange since 2009. The study of companies included in the index shows that the information policy of entities implementing CSR actions are very varied. Many of them communicate its actions via social reports published on a yearly basis. However it is not the only form of dialogue with stakeholders used by companies. The main goal of the article is to present the results of study of social reports published by companies recorded in RESPECT Index taking into consideration the overall information policy. Moreover the article includes conclusions regarding quality of data included in the report and analysis of gathered information in comparison to Global Reporting Initiative guidelines.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
115--130
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Carroll A. B., The pyramid of corporate social responsibility: Toward the Moral Management of Organisational Stakeholders, "Business Horizons" 1991, No. 7/8.
  • Crane A. et al., The Oxford handbook of corporate social responsibility, Oxford University Press, Oxford 2008.
  • Czerwonka M., Inwestowanie społecznie odpowiedzialne, Difin, Warszawa 2013.
  • Ćwik N. (red.), Wspólna odpowiedzialność. Rola raportowania społecznego, Forum Odpowiedzialnego Biznesu 2013.
  • Durka E., Frańczak H., Kuchenbeker J., Decyzje inwestycyjne a społeczna odpowiedzialność firm, Raport Deloitte i GPW, Warszawa 2011.
  • Freeman R. E., Strategic management: a stakeholder approach, Pitman Series in Business and Public Policy, Boston 1984.
  • Friedman M., The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profits, "New York Times Magazine", September 1970, No. 13.
  • G4 Sustainability Reporting Guidelines, "Global Reporting Initiative" https://www.globalreporting. org (dostęp: 30.04.2014 r.).
  • Green Paper - Promoting European framework for Corporate Social Responsibility, COM(2001) 366, July 2001.
  • Jedynak T., Rozwój koncepcji inwestowania społecznie odpowiedzialnego w Polsce i na świecie, Zeszyty Naukowe, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2011.
  • Johnson H., Business in Contemporary Society: Framework and Issues, Wadsworth Publishing Co. 1971.
  • Płoszajski P. (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, Wydawnictwo OpenLinks, Warszawa 2013.
  • Rogowski W., Ulianiuk A., Społecznie odpowiedzialne inwestowanie (SRI) - próba charakterystyki, cz. I: Czym jest społecznie odpowiedzialne inwestowanie (SRI), "Zeszyty Naukowe Kolegium Zarządzania i Finansów", 2012, nr 112.
  • Społeczna odpowiedzialność: fakty a opinie, "CSR oczami dużych i średnich firm w Polsce", KPMG, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2014.
  • Szlachta A., Raportowanie społeczne kluczem do budowania przewagi konkurencyjnej firmy, "Przegląd Corporate Governance", 2013, nr 3 (35).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171443380

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.