PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1989 | nr 165 Prace z zakresu gospodarki przestrzennej | 35--55
Tytuł artykułu

Dojazdy do pracy w regionie wielkomiejskim Paryża

Warianty tytułu
Journeys to Work in the Paris Region
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Charakterystyczne dla współczesności oderwanie większości miejsc pracy od domostw generuje przemieszczenia na trasach dom-praca. Jest ono zatem także źródłem tych z przemieszczeń, w toku których następuje przekraczanie granic administracyjnych. Szczególnie intensywne i odległe dojazdy do pracy charakteryzują obszary wokół większych ośrodków miejskich stając się jednym z podstawowych wyznaczników stref ich wpływów i jednym z podstawowych czynników inicjujących znaczące przekształcenia w tych strefach. O ile początkowo miasto było wynalazkiem ludzkości redukującym opór odległości to w czasach nowszych jest generatorem ogromnego ruchu w różnych celach i w swym obrębie i w otoczeniu. Cechując się znaczną wartością lokalizacyjną wywołuje długotrwały proces koncentracji m in. miejsc pracy i ludności. Jako miasto duże staje się - z racji nadwyżki miejsc pracy w stosunku do własnych mieszkańców - rynkiem pracy dziennej. Na ogół - rynkiem pracy dla ludności z obszarów tym rozleglejszych, im samo jest większe, a więc z bardzo dalekimi dojazdami do pracy. W miarę narastania złożoności układu osadniczego dojazdy do pracy nabierają charakteru przepływów w mnogich kierunkach, także krzyżujących się. Rodzą one problemy techniczne, ekonomiczne i społeczne, związane z koniecznością przerzucania wielkich mas pracującej ludności i z koniecznością pokonywania odległości przekraczających 80 km i 100 km. (fragment tekstu)
EN
In 1968 the administrative boundaries of Paris region which had been extended several times in the past, comprising 8 departments (including Paris) covered an area of approximately 1500 km2 with 4 million inhabitants who live and work there. The divergence between residential area and places of work generates journeys to work in which the departamental boundaries are sometimes crossed. These journeys constitute an interesting subject. The necessary journeys are presented in a model. In the course of research it was discovered that real journeys to work differ significantly from those in the model. Thus the divergence of residential areas and places of work explains less than half the number of journeys, does not explain the direction of the journeys nor the volume of general flow of journeys, and accounts for about half the distance of the journey to work (both spatially and temporaly). The divergence of residential areas and places ofwork can thus be considered as an important factor amongst many factors contributing to long journeys to work in this region. The incomplete utilization of local (departamental) places of work is a frequen occurrence. The degree of utlilization of local places of work grows in accordance with the distance of the departments from the central point of the region. This degree of utilization is smallest in the centre itself. The positive reaction to length of journey to work in the departments outside Paris is stronger the further they are from the centre where there is largest number of work vacancies. Although there is an abundance of interesting jobs, this is not sufficient to induce people to accept work in the department in which they live. An increase in employment vacancies in departments where many residents travel to work will reduce the number of such journeys. This applies mainly to those travelling to work without preferences, particularly for the longer distances. Thus this has great social significance. Two hypotheses are suggested: 1. In any urban centre the deviations of the actual journeys to work from the necessary journeys of the model are similar to those discovered in the Paris region. 2. In every urban centre there is movement of a number of employees between all administrative areas (equivalent to the French Departments) bringing about heavy and complex traffic movement including a substantial number of long journeys. These two hypotheses must be tested by comparative studies of journeys to work in many urban centres. Such studies, as well as questionnaires on the reasons for travel to work would have great practical significance. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Atlas de Paris et de la Regionne Parisienne - J. Beaujeu-Garnier et J. Bastie, Paris 1967.
  • B. Gros, 4 heures de transport par jour. Paris, Denoel 1970.
  • B. Skrobisz, Dojazdy do pracy grup społeczno-zawodowych w regionie miejskim Paryża. Zeszyty Naukowe AE, Poznań 1986, zesz. 121.
  • E. Cherki, D. Mehl, Crise des transports, polituque d'Etat et mouvement d'usagers. Paris 1977.
  • Enquete globale 1969 - Cahier IAURP nr 28 Panel 1971-73. Distance et durees deplacements dans l'agglomeration de la Region Parisienne, SRE - 1976.
  • Environs de Paris. Ille de France. Paris. Plan de la banlieue de Paris. Paris.
  • G. Stanley, Metody statystyczne w geografii. Warszawa 1976.
  • J. Beaujeu-Garnier, Geographie urbaine. Paris, 1979.
  • J. Beaujeu-Garnier, Traite de geographie urbaine. Paris, 1963.
  • J.W. Simons, Changings Residence in the City: A Review of Intraurban Mobility. Geographical Review, 1968, Vol. 58.
  • L. Straszewicz, Wielkie stolice Europy. Warszawa 1972.
  • M. Krzysztofiak, D. Urbanek, Metody statystyczne. Warszawa 1975.
  • M. Senaux, Industries et migrations quotidiennes dans le department de l'Oise. Paris, 1967.
  • Paris et sa region. Place, vocation et avenir de Paris et de sa region (rapport presente par J. Beaujeu-Garnier. Paris 1974, Notes et Etudes Documentaires no 4142-4143).
  • R. Domański, Zarys teorii procesów w systemie osadniczym. Przegląd Geograficzny, 1976, z. 2, Warszawa.
  • R.J. Johnston, Some Tests of Model of Intra-urban Population Mobility. Melbourne, Urban Studies 1971, vol. 6 nr 1.
  • Strefy wpływów dużych miast w świetle dojazdów do pracy. Statystyka Regionalna, 1973, nr 35, Warszawa.
  • Z. Gontarski, Obszary metropolitalne w Polsce, Biuletyn KPZK PAN, z. 109.
  • Z. Pióro, Ekologia społeczna - nauka o strukturach i zachowaniach przestrzennych. W: (red.) Z. Pióro, Przestrzeń i społeczeństwo. Z badań ekologii społecznej. Warszawa 1982.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171443650

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.