PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 12 (1) Refleksje społeczno-gospodarcze | 103--116
Tytuł artykułu

Metodologiczne walory koncepcji łańcucha wartości

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Methodological Merits of Value Chain Concept
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Łańcuch wartości oceniany jest w literaturze przedmiotu jako użyteczne narzędzie analizy źródeł przewagi konkurencyjnej. Wpisując się w ten nurt, autorzy zastosowali tę metodę w realizowanych badaniach. Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej autorzy przedstawiają motywy, które zadecydowały o wyborze łańcucha wartości jako bazy do konstrukcji narzędzi badawczych. W drugiej natomiast proponują konkretną procedurę badawczą, której celem jest określenie możliwości wykorzystania technologii informacyjnej w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)
EN
Value chain is evaluated as useful instrument of analysis of sources of competitive advantage in the contemporary management literature. To thought it, authors have employed this method in realized research. This article consists from two part. In the first, authors presents motives, which have determined choice of value chain as base for construction of investigative instruments. In the second part, they propose concrete investigative procedure, which will allow to define capabilities of using information technology in creation of competitive advantage of enterprises. (original abstract)
Bibliografia
  • [1] Blaug M., Metodologia ekonomii, PWN, Warszawa 1995.
  • [2] Czakon W., Teoria łańcucha wartości jako przykład pluralizmu metodologicznego w teorii zarządzania, [w:] Jagoda H, Lichtarski J. (red.), Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - między teorią a praktyką, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  • [3] Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2003.
  • [4] Grajewski P., Sprawność przebiegu procesów w działaniu współczesnej organizacji jako warunek kreowania wartości dodanej, [w:] Stankiewicz J. (red.), Konkurencyjność i innowacyjność współczesnych organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007.
  • [5] Kreikebaum H., Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 1996.
  • [6] Mroczko F., Stańkowska M., Łańcuch wartości jako narzędzie analizy wykorzystania technologii informacyjnej w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, [w:] Kwieciński M., Zarządzanie przepływem i ochroną informacji (red.), Wydawnictwo Krakowskiej Szkoły Wyższej, Kraków 2007.
  • [7] Obłój K., Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1998.
  • [8] Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa 1996.
  • [9] Porter M. E., Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników, Helion, Gliwice 2006.
  • [10] Rokita J., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 2005.
  • [11] de Sainte Marie G., Kierowanie małym i średnim przedsiębiorstwem, Poltext, Warszawa 1993.
  • [12] Stankiewicz M. J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora, Toruń 2005.
  • [13] Strategor, Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość. PWE, Warszawa 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171443880

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.