PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1988 | nr 158 Zagadnienia koniunktury gospodarczej | 75--88
Tytuł artykułu

Czynnik koniunktury gospodarczej w badaniu rynków zagranicznych

Autorzy
Warianty tytułu
Business Cycle Factor in Studies of Foreign Markets
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problematyka badania międzynarodowych aspektów koniunktury gospodarczej jak również badania rynków zagranicznych nie posiada zbyt bogatej bibliografii w polskiej literaturze ekonomicznej, a ilość publikacji teoretycznych poświęconych tym zagadnieniom można określić raczej jako skromną. Tym niemniej w niektórych publikacjach znaleźć można stwierdzenia - co prawda pozostające z reguły poza zasadniczym nurtem dociekań - podkreślające fakt występowania związków między badaniami koniunktury zewnętrznej a badaniami rynków zagranicznych. Bliższe zapoznanie się z nimi wskazuje jednak jak różne poglądy występują w tym zakresie, w tym szczególnie odnośnie do kwestii wzajemnego stosunku tych badań do siebie, tj. czy badania te występują niezależnie obok siebie, czy jedne z nich stanowią część składową drugich, czy tylko część płaszczyzny badawczej jest dla nich wspólna, czy też wreszcie stanowią synonim tego samego zespołu zjawisk i procesów. (fragment tekstu)
EN
The aim of the paper is to point the relations of studies of international aspects of business cycles with studies of foreign markets. The necessity of considering business cycle factor in studies of foreign markets is stressed in all the paper devoted to this problem, however this interdependence is interpreted differently by various authors. Nonhomogenous interpretation of these relations by authors dealing with problems of business cycles and of foreign markets results mainly from the accepted definition of these cocepts, determination of their range and goals. Economists studying foreign markets have a different opinion on the subject range and on the time of business cycle studies from those accepted by those economists who deal with business cycles. The influence of the business cycle factor on the demand for a given commodity is decisive for taking it into account in studies of foreign markets since it decides about the possibilities of profitable sale or purchase of the given commodity depending on the phase of the business cycle. The power of the relations between the level of demand and the course of business cycle is different on particular commodity markets and it decided about a smaller or bigger significance of business cycles studies within the frameworks of the carried out studies of foreign markets. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • A. Hodoly: Badanie rynku w przedsiębiorstwach handlowych jako narzędzie aktywizacji sprzedaży. Handel Wewnętrzny 1969 nr 2.
  • A.H. Hansen: Business Cycles and National Income, London 1964.
  • A.H. Krzymiński: Dynamiczny marketing dla przedsiębiorstw eksportujących. Warszawa: PWE 1970.
  • A.H. Krzymiński: Strategia eksportera na rynkach krajów kapitalistycznych. Warszawa: PWE 1976.
  • Analiza rynku. Red. T. Kramer. Warszawa PWE 1971.
  • B. Skórkowska, S. Mynarski, Z. Matkowski: Analiza rynków zagranicznych. Warszawa: PWE 1979.
  • B. Tokarska: Badanie rynków eksportowych. Warszawa: PWE 1973.
  • Badanie zagranicznych rynków zbytu. Red. Z. Foltyńskiego. AE Poznań 1975.
  • C.S. Deverell: Marketing management for Europe. London 1969.
  • D. Sokołow: Koniunktura gospodarcza. Warszawa: PWE, 1970.
  • E. Duliniec, T. Gołębiowski, W. Stanisławski, S. Sznajder: Wybrane zagadnienia z marketingu w handlu zagranicznym. SGPiS Warszawa 1974.
  • F.G. Piskoppel: Zasady badania koniunktury w gospodarce kapitalistycznej . Warszawa: PWE 1962.
  • J. Borowski: Poszukiwanie i komunikowanie się z nabywcami zagranicznymi. Seria: Poradnik Eksportera z. 1. Warszawa: PIHZ 1983.
  • J. Krynicki , T. Kronsjo, Z. Zawada: Ekonomika handlu zagranicznego. Warszawa: PWE 1972.
  • J. Schumpeter: Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWE 1960.
  • J.A. Estey: Cykle koniunkturalne, Warszawa: PWE 1959.
  • K. Białecki, J. Borowski, A.H. Krzymiński: Marketing w handlu zagranicznym. Warszawa: PWN 1980.
  • K. Białecki, J. Borowski: Marketing w gospodarce socjalistycznej. Warszawa: PWE 1975.
  • Koniunktura gospodarcza w Polsce 1924-1927. Red. E. Lipiński. Warszawa: GUS 1928.
  • Koniunktura gospodarcza. Red. Z. Kowalczyk. Warszawa: PWE 1982.
  • M. Rydel: Marketing w handlu zagranicznym. Zagadnienia wybrane. UG Gdańsk 1976.
  • P.D. Converse, M.W. Huegy, R.V. Mitchell: Elements of Marketing, Englewood Cliffs 1965.
  • R. Barczyk, Z. Kowalczyk: Wkład Karola Marksa do teorii cyklu koniunkturalnego. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny. Warszawa-Poznań 1984 zesz. 1.
  • Rocznik Statystyki Międzynarodowej 1984. Warszawa: GUS 1985.
  • W. Małecki: Mechanizm wahań popytu na trwałe dobra konsumpcyjne. Ekonomista 1978 nr 1.
  • W. Ropke: Krise und Konjunktur. Lipsk 1932.
  • W. Wrzosek: Badanie i kształtowanie rynku. PWE Warszawa 1984.
  • W.B. Wentz: Marketing Research: Management and Methods. New York 1972.
  • W.J. Stanton: Fundamentals of Marketing. New York 1971.
  • Z. Foltyński, Z. Jańczak, J. Schroeder: Marketing w handlu zagranicznym. Poznań: WSE 1973.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171444114

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.