PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 6 Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa | 81--89
Tytuł artykułu

Źródła wartości organizacji opartych na wiedzy

Autorzy
Warianty tytułu
Source of Value Creation of Knowledge-Based Organizations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koniec XX wieku zaowocował wykształceniem się nowych warunków gospodarowania, charakteryzujących się między innymi niespotykanym dotąd zakresem globalizacji, turbulencją otoczenia oraz sieciowością. Warunki te, początkowo najczęściej nazywane erą postindustrialną, obecnie określane są jako gospodarka wiedzy lub gospodarka oparta na wiedzy. L. Zienkowski określa ją "jako gospodarkę, w której wiedza jako taka (nakłady i stan wiedzy) staje się ważniejszym czynnikiem determinującym tempo rozwoju i poziom rozwoju gospodarczego od nakładów i stanu (wolumenu) środkow trwałych". Innymi słowy jest to "gospodarka napędzana wiedzą". Podstawą tej gospodarki staje się więc wiedza, jednak - jak obrazuje obecna sytuacja w gospodarce światowej - nie można nie doceniać znaczenia klasycznych zasobów materialnych, jak surowce energetyczne czy nieruchomości, których znaczenie ze względu na ich wartość może radykalnie wzrosnąć w najbliższej przyszłości. Wydaje się jednak, że nie zmieni to podstawowego przekonania, że u podstaw konkurencyjności leży wiedza.(fragment tekstu)
EN
Value Based Management has been an issue discussed by economists in Poland for fifteen years. After this period of time it is important to recognize not only outstanding achievements in this area but also various threats. It is essential to identify these threats because they may seriously aff ect future research directions. Th is backward analysis is also crucial to avoid possible methodological mistakes. The author indicates growing risk of pushing value based management into instrumental analysis which may be used by particular interest groups.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Bratnicki M., Podstawy współczesnego myślenia o zarządzaniu, Wydawnictwo "Triada", Dąbrowa Górnicza 2000.
  • Dobija D., Metodyka szacowania wiedzy, w: Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red. B. Wawrzyniaka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2003.
  • Edvinsson L., Malone A.S., Kapitał intelektualny, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2001.
  • Marcinkowska M.,, Kształtowanie wartości firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Mikuła B., Geneza, przesłanki i istota zarządzania wiedzą, w: Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red. K. Perechudy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  • Panfil M., Wprowadzenie do wyceny spółek, w: Metody wyceny spółki. Perspektywa klienta i inwestora, praca zbiorowa pod red. M. Panfila, A. Szablewskiego, Poltext, Warszawa 2006.
  • Perechuda K., Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2005.
  • Skrzypek E., Czynniki sukcesu firmy w warunkach GOW, w: SUCCESS 2004. Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy, (red. E. Skrzypek), Materiały z konferencji naukowej Kazimierz Dolny, 26-28 XI 2004, tom 1, UMCS w Lublinie, Lublin 2004.
  • Zienkowski L., Gospodarka "oparta na wiedzy" - mit czy rzeczywistość?, w: Wiedza a wzrost gospodarczy, praca zbiorowa pod red. L. Zienkowskiego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171444180

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.