PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 442 Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami | 175--183
Tytuł artykułu

Identyfikacja i wyodrębnianie przychodów i kosztów przewozów o charakterze użyteczności publicznej w przedsiębiorstwach transportu samochodowego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Identification and Distinction of Revenues and Costs of Public Utility Transport in Bus Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Od 2017 r. odpowiedzialność za jakość i koordynację publicznego transportu zbiorowego w dużo większym zakresie niż dotychczas będą ponosiły władze samorządowe wszystkich szczebli. Ich zadaniem będzie zorganizowanie sieci komunikacyjnej odpowiadającej potrzebom społecznym na danym obszarze. W przypadku przewozów o charakterze użyteczności publicznej koszty ich wykonywania mogą przewyższać przychody uzyskiwane przez operatora. Organizator będzie dysponował możliwością przekazywania operatorowi (przewoźnikowi) stosownej rekompensaty. Wymóg formalny jej uzyskania stanowi prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej przychodów i kosztów realizacji zleconych zadań publicznych, jak również ich właściwa identyfikacja. W artykule zaprezentowano przychody i koszty charakterystyczne dla przedsiębiorstw pasażerskiego transportu samochodowego oraz zaproponowano sposób ich ewidencjonowania, alokacji, agregowania oraz podziału i rozliczania w kontekście przyszłej, powszechnej realizacji przewozów regularnych o charakterze użyteczności publicznej(abstrakt oryginalny)
EN
From 2017 on, responsibility for quality and coordination of public bus transport will be held to a much greater extent by local authorities of all grades. Their task will be to organize a communication network which will meet social needs of a given area. In case of public utility transport, costs can dominate revenues. An organizer would dispose of a facility to convey a relevant recompensation to an operator. A formal requirement for its obtainment is to run separate revenues and costs evidence of executed public tasks as well as their proper identification. This paper presents typical revenues and costs for public road passenger transport and introduces an approach for their evidence, allocation, aggregation and division as well as their accounting in a context of prospective, common execution of public utility local transport(original abstract)
Twórcy
  • Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Nysie Sp. z o.o.
Bibliografia
  • Juralewicz B., 2014, Budżetowanie w pasażerskich przedsiębiorstwach transportu samochodowego, praca doktorska niepublikowana, UE, Wrocław.
  • Kes Z., 2004, Budżetowanie kosztów dystrybucji i obrotu energią elektryczną w spółkach dystrybucyjnych, AE, Wrocław.
  • Rozporządzenie (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1370/2007 z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70
  • Sierpińska M., Niedbała B., 2003, Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  • Sobańska I., 2006, Wycena produktów i operacyjny wynik okresu, [w:] Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, Sobańska I. (red.), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Szałucki K., 2007, Transport samochodowy, [w:] Transport, Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. 2011 nr 5, poz. 13 z późn. zm.).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171444294

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.