PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 2 | 396--409
Tytuł artykułu

Badania sondażowe opinii w procesie identyfikowania pracoholizmu w organizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Opinion Surveys in the Process of Identification of Workaholism in the Organisation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem rozważań jest usystematyzowanie wiedzy na temat tego, w jaki sposób badania sondażowe opinii mogą pomóc w rozpoznaniu zjawiska pracoholizmu w organizacji. Rozważania autora bazują na dostępnej literaturze przedmiotu, a także na wynikach badania na temat przejawów i skali występowania pracoholizmu wśród pracowników Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK w Toruniu. Badania na źródłach pierwotnych zrealizowano w marcu i kwietniu 2015 roku z wykorzystaniem ankiety internetowej on-line i ankiety ogólnej na populacji 110 osób (otrzymano 26 wypełnionych kwestionariuszy). Zebrane wyniki pozwalają zauważyć symptomy zjawiska pracoholizmu w analizowanej zbiorowości. Cechują się różną intensywnością, w zależności od rodzaju symptomów (skala odwołuje się do 13 różnych grup symptomów). Refleksje zawarte w artykule są przyczynkiem do dalszej dyskusji nad diagnozowaniem i łagodzeniem skutków coraz bardziej uciążliwego zjawiska pracoholizmu. Może się to przełożyć na zwiększenie skuteczności i efektywności funkcjonowania każdego rodzaju organizacji. Artykuł ma charakter badawczy. (abstrakt oryginalny)
EN
This article aims to systematize the knowledge of how opinion surveys can help to identify the phenomenon of workaholism in the organization. Considerations of the author are based on the available literature, as well as on the results of a study on the prevalence and symptoms of workaholism among the staff of the Faculty of Economic Sciences and Management of the Nicolaus Copernicus University in Torun. Research on primary sources was carried out in March and April 2015 using a survey on the overall population of 110 people (were received 26 completed questionnaires). The collected results allow to notice the symptoms of workaholism phenomenon in the analyzed population. They are characterized by a different intensity, depending on the type of symptoms (scale refers to 13 different symptoms). Reflections in the article are a contribution to the further discussion on the diagnosis and prevention of workaholism. This in turn may translate into a more effective and efficient operation of any type of organisation. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
396--409
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • Berry L. (1981), The Employee as Customer, "Journal of Retail Banking", No. 1, Vol. 3.
  • Brady B.R., Vodanovich S.J., Rotunda R. (2008), The Impact of Workaholism on Work-Family Conflict, Job Satisfaction, and Perception of Leisure Activities, "The Psychologist-Manager Journal", No. 11.
  • Get a life (2015), http://www.economist.com/blogs/freeexchange/2013/09/working-hours [dostęp: 16.06.2015].
  • Golińska L. (2008), Pracoholizm. Uzależnienie czy pasja?, Difin, Warszawa.
  • Kozak S. (2009), Patologie w środowisku pracy. Zapobieganie i leczenie, Difin, Warszawa.
  • Lipka A., Waszczak S., Winnicka-Wejs A. (2013), Aktywność twórcza a pracoholizm. Jak utrzymać kapitał kreatywności pracowników? Difin, Warszawa.
  • Machlowitz M. (1980), Workaholics: Living with them, working with them, Addison-Wesley, Massachusetts.
  • Nikodemska-Wołowik A.M. (2008), Klucz do zrozumienia nabywcy - jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa.
  • Oates W.E. (1968), On Being a "Workaholic", "Pastoral Psychology", No. 10, Vol. 19.
  • Peiperl M., Jones B. (2001), Workaholics and overworkers: Productivity or pathology?, "Group and Organization Management", No. 26.
  • Radosławska J. (2005), Sondaż opinii pracowników jako instrument wspomagający zarządzanie personelem w przedsiębiorstwie, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 3-4.
  • Spence J.T., Robbins A.S. (1992), Workaholism: Definition, measurement, and preliminary results, "Journal of Personality Assessment", No. 58.
  • Szostek D. (2011), Wybrane aspekty strategii personalnej w przedsiębiorstwie zarządzanym marketingowo, (w:) Kaczmarczyk S., Petrykowska J. (red.), Stan i rozwój marketingu w przedsiębiorstwach funkcjonujących na terenie Polski, "Handel Wewnętrzny" (część 2, tom I) wrzesień-październik.
  • Szostek D. (2015a), Zarys problematyki pracoholizmu. Część I. Istota i uwarunkowania, "Pieniądze i Więź", nr 1.
  • Szostek D. (2015b), Zarys problematyki pracoholizmu. Część II. Objawy. Skutki. Przeciwdziałanie, "Pieniądze i Więź", nr 2.
  • Szpitalak M. (2012), Wielowymiarowy kwestionariusz oceny pracoholizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Walters M. (1996), Employee Attitude and Opinion Surveys, Institute of Personnel and Development, London.
  • Wojdyło K. (2010), Pracoholizm. Perspektywa poznawcza, Difin, Warszawa.
  • Workaholism in a 21st Century Context (2014), http://www.onlinepsychologydegree.net/2013/04/25/workaholism-in-a-21st-century-context/ [dostęp: 16.06.2014].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171444466

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.