PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 12, cz. 1 Aspekty koncepcji zarządzania humanistycznego w zarządzaniu publicznym | 245--255
Tytuł artykułu

Wciąż CSR czy już PR? Praktyki przedsiębiorstw w zakresie wykorzystania greenwashingu w strategiach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR)

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Still CSR or Already PR? : about Greenwashing Practices in Corporate Social Responsibility (CSR) Strategies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł został poświęcony analizie zależności pomiędzy CSR, PR oraz greenwashingiem. Przytoczono także przykłady wskazujące na wykorzystanie greenwashingu w strategiach CSR. Niniejszy artykuł opiera się na przeglądzie literatury dotyczącej pojęć CSR, PR oraz greenwashingu. Ponadto, zaprezentowane w pracy wyniki opracowane zostały na podstawie analizy trendów związanych z CSR wśród międzynarodowych koncernów, jak i analizy 10 ofert pracy koordynatora ds. ZR w Czechach. Analiza ta została przeprowadzona od listopada 2013 do kwietnia 2014 roku, a oferty pracy były publikowane na popularnych platformach internetowych poświęconych pośrednictwu pracy, jak pracovni-portal.cz, profesia.cz, prace.cz, www.job.cz, jak i bezpośrednio na stronach internetowych korporacji będących autorami ogłoszeń oraz na portalach społecznościowych jak LinkedIn, Facebook, Xing. (fragment tekstu)
EN
Corporate Social Responsibility (CSR) is a modern management model, that enhances competitiveness and innovativeness of the company on the market. However, the rising interest in CSR may result in denaturing its quality and degrading the concept to the level of a Public Relations tool. One of the most common CSR- implementation mistake is to interpret the concept within the terms of corporate positive image creation. Thus, CSR is often understood as an element of PR strategy. In harmony with this conclusion, CSR seems to refer to Sustainable Development. However, it is not substantively linked to this concept. The paper indicates the worrying trend of applying greenwashing in CSR strategies. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Adamczyk J. (2001), Koncepcja zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Bhattacharya C.B. (2009), Corporate Social Responsibility: It's All About Marketing, http://www. forbes.com/2009/11/20/corporate-social-responsibility-leadership-citizenship-marketing. html [19 października 2015].
  • Białecki K. (2006), Instrumenty marketingu, Oficyna Wydawnicza BRANTA, Bydgoszcz-Warszawa-Lublin.
  • Caroll A.B., Buchholtz A.K. (2008), Business and Society: Ethics and Stakeholder Management, Cangege Learning.
  • Corporate Knights (2014), Global 100 Most Sustainable Corporations 2014, http://www.corporateknights.com/reports/2014-global-100 [10 marca 2015].
  • Cwik N. (2010), Greenwashing a świadomość ekologiczna konsumentów, http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/greenwashing-a-swiadomosc-ekologiczna-konsumentow [5 lutego 2016].
  • Dalhsrud A. (2008), How Corporate Social Responsibility is Defined: an Analysis of 37 Definitions; "Corporate Social Responsibility and Environmental Management Volume 15", Issue 1.
  • European Commission (2003), Green Paper. Entrepreneurship in Europe, http://ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/download_en/entrepreneurship_europe.pdf [5 lutego 2016].
  • Fur is green, http://www.furisgreen.com/furisgreen.aspx, [7 lutego 2016].
  • Gazeta Wyborcza - The Wall Street Journal Europe (1995), Shell próbuje odeprzeć ataki zagniewanych obrońców praw człowieka.
  • Holton I., Glass J., Price A.D.F. (2010), Managing for sustainability: Findings from four company case studies in the UK precast concrete industry, "Journal of Cleaner Production", n. 18.
  • Hopkins M. (2004), Corporate Social Responsibility: An Issue Paper, Working Paper n. 27, Policy Integration Department, World Commission on Social Dimension of Globalisation.
  • Horiuchi R., Schuchard R. (2009), Understanding and Preventing Greenwash: A Business Guide. BSR.
  • IPCC (2014), Climate Change 2014 Synthesis Report, http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar5/syr/SYR_AR5_FINAL_full_wcover.pdf [19 października 2014].
  • Kahle L.R., Gurel-Atay E. (2014), Communicating Sustainability for the Green Economy, New York: M.E.
  • Kasky V. Nike, Inc. (2002) Justia, http://law.justia.com/cases/california/supreme-court/4th/27/939.html [25 stycznia 2015].
  • Kozłowski S. (2002), Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, PWN Warszawa.
  • Kuraszko (2009), CSR trend, który zmienia systemy zarządzania, http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/csr-trend-ktory-zmienia-systemy-zarzadzania [19 października 2014].
  • KPMG International (2009) KPMG International Survey of Corporate Responsibility Reporting 2008, https://www.kpmg.com/EU/en/Documents/KPMG_International_survey_Corporate_responsibility_Survey_Reporting_2008.pdf [25 stycznia 2015].
  • Mackay G. (2006), What is wrong with Corporate Social Resonsibility?: The arguments against CSR, Corporate Watch, https://corporatewatch.org/content/whats-wrong-corporate-social-responsibility-arguments-against-csr [19 października 2014].
  • Micheletti M. (2003), Political Virtue and Shopping: Individuals, Consumerism and Collective Action, Palgrave Macmillan, New York.
  • MillwardBrown SMG/ KRC, PwC (2011), Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu, http://www.ewaluacja.gov.pl/Wyniki/Documents/Ocena_stanu_wdrazania_standardow_spolecznej_odpowiedzialnosci_biznesu_13022013.pdf [25 stycznia 2015].
  • Pawłowski A. (2009), Rewolucja rozwoju zrównoważonego, "Problemy Ekorozwoju", vol. 4, no 1.
  • Poważa-Kurko B. (2002), Zabawki z Azji a Trzeci Świat, "Maitri", Nr 10 (64).
  • Rudnicka A. (2012), CSR a doskonalenie relacji społecznych w firmie, Wolters Kluwer Polska.
  • Steurer R. (2009), The Role of Governments in Corporate Social Responsibility: Characterising Public Policies on CSR in Europe, Policy Sciences 2010. Vol. 43, Nr 1.
  • TerraChoice, The Seven Sins, http://sinsofgreenwashing.com/findings/the-seven-sins/index. html [11 lipca 2015].
  • The World Business Council for Sustainable Development, Driving success. Marketing and sustainable develpment http://www.cisl.cam.ac.uk/publications/publication-pdfs/marketing-briefing.pdf [13 stycznia 2015].
  • Wiktor J.W. (2006), Promocja, Podstawy marketingu pod redakcją J. Altkorna, Instytut Marketingu, Kraków.
  • 50 Best Global Green Brands, http://fortune.com/2014/06/24/50-best-global-green-brands-2014/ [1 stycznia 2015].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171445112

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.