PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 433 Gospodarka regionalna w teorii i praktyce | 53--62
Tytuł artykułu

Szacowanie wielkości rynku jubilerskiego w Polsce

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Assessment of Polish Jewelry Market Size
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszej pracy jest określenie wielkości polskiego rynku jubilerskiego, a następnie określenie najważniejszych czynników makro- i mikroekonomicznych wpływających na jego wielkość. Zastosowano tu metodę szacowania second best oraz metody analiz statystycznych. Na podstawie danych uzyskanych z urzędów probierczych, badających zawartości kruszców we wprowadzanej do obrotu biżuterii, oraz GUS (dane z deklaracji SAD na temat wielkości wymiany międzynarodowej towarów), obliczono współczynniki cechowalności dla biżuterii importowanej do Polski w latach 2004-2012. Dzięki uzyskanym współczynnikom cechowalności oszacowano wielkość produkcji biżuterii w Polsce, a następnie, biorąc pod uwagę wyliczoną wielkość polskiego rynku jubilerskiego oraz makroekonomiczne dane na temat PKB per capita i średniego miesięcznego wynagrodzenia brutto z jednej strony, a historyczne ceny detaliczne biżuterii złotej i srebrnej z drugiej, obliczono elastyczność popytu.(abstrakt oryginalny)
EN
Based on data from the Regional Assay Offices, which examine the content of bullion in the sold jewelry, and the Central Statistical Office which manages among others the collection of data from SAD (Single Administrative Document) documents, we calculated the hallmarking coefficient. Thanks to the calculated hallmarking coefficient we estimated the amount of jewelry made in Poland. Comparing the production in the country and imported amount, we estimated the value of the Polish jewelry market at about 5.7 billion zloty per annum. Next, taking into account the value of the Polish jewelry market and GDP per capita and the average monthly gross income and historical retail price of gold and silver jewelry, we calculated the flexibility of the demand which was more dependent on the change of the income value, to be more precise its purchasing power per 1 g of jewelry.(original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bolewski A., Manecki A., 1993, Mineralogia szczegółowa, Wydawnictwo Polskiej Agencji Ekologicznej, Warszawa.
  • Chamberlin E., 1933, The theory of monopolistic competition, The Economic Journal, vol. 43, no. 172, s. 661-666.
  • http://isztar.mf.gov.pl/isztar/taryfa_celna/web/main_PL./
  • http://www.kitco.com.
  • Lipsey R.G., Lancaster K., 1956-1957, The general theory of second best, The Review of Economic Studies, vol. 24, no. 1, www.jstor.org/stable/2296233.
  • Ustawa z 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze, Dz.U. 2011 nr 92 poz. 529.
  • Zastawniak F., 1995, Złotnictwo i probiernictwo, Wydawnictwo Od nowa, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171445388

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.