PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 9 | 28--42
Tytuł artykułu

Wykorzystanie Big Data w badaniu wizerunku marki w świadomości konsumentów

Warianty tytułu
The Big Data Application to the Research of the Brand Image in Consumers' Perception
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wizerunek marki istniejący w świadomości konsumenta jest wynikiem działań marketingowych firmy. Badanie wizerunku marki może być prowadzone za pomocą standardowych metod badania marki, zarówno jakościowych, jak i ilościowych. Celem artykułu jest zaprezentowanie analizy sentymentu jako nowej metody badań wizerunku marki w świadomości konsumentów. Wykorzystuje ona Big Data, czyli dane kreowane przez konsumentów w mediach społecznościowych pozwalające zweryfikować rzeczywisty wizerunek marki w ich oczach. Najlepsze wyniki uzyskiwane są dla znanych marek, zwłaszcza budzących skojarzenia emocjonalne, np. marek luksusowych. Jednocześnie dane zebrane pod kątem analizy sentymentu mogą być źródłem danych dla dalszych badań marketingowych. Egzemplifikację empiryczną opracowania stanowią własne badania empiryczne zrealizowane we współpracy z firmą Paris Data Sense i TheData Strategy. Badanie pozwoliło określić popularność poszczególnych marek galanterii skórzanej, emocje związane z markami, korzyści i skojarzenia, jakie marki generują, co może być wykorzystane w strategii marketingowej firm będących właścicielami marek.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to present the possibilities of the research of brand image in consumers' perception, with the emphasis on the new opportunities arising from the usage of Big Data created in Social Media. Sentiment analysis using data referring to British market of leather goods (female bags) served as an example in this study. The basic source of the analysis is the marketing literature as well as an own experience of carrying out analysis of Big Data made in cooperation with French consulting companies Paris Data Sense and The Data Strategy. The research enabled to determine the popularity of brands of leather goods, the emotions associated with brands as well as benefits and associations generated. The results of the research are used in decision making process in brand management.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
28--42
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
  • Paris Data Sense, Paris
Bibliografia
  • 1. Altkorn J., 2001, Strategia marki, PWE, Warszawa, s.11
  • 2. Bing Liu, 2012, Sentiment Analysis and Opinion Mining, Morgan & Claypool Publishers, s. 7, 16
  • 3. Herzog H., 1963, Behavioral Science Concepts for Analyzing the Consumer, Marketing and the Behavioral Sciences, ed. Perry Bliss, Boston: Allyn & Bacon, s. 76-86
  • 4. Hlavac R., 2016, Social Media Marketing Specialization, Northwestern University in USA, www.coursera.org/learn/what-is-social/supplement/Ubs7R/social-marketing-toolkit-pt-1-three-mis-conceptions-of-social, dostęp z dn. 2.03.2016.
  • 5. Hlavac R., 2016, Social Media Marketing Specialization, Northwestern University in USA, https://www.coursera.Org/learn/what-is-social/home/week/1, dostęp z dn. 2.03.2016
  • 6. Kall J., 1994, Reklama, PWE, Warszawa, s. 76
  • 7. Kall, J., 2001, Silna marka. Istota i kreowanie, PWE, Warszawa, s. 12
  • 8. Kapferer J. N., 2008, The New Strategic Brand Management. Creating and Sustaining Brand Equity Long Term, Kogan Page, London and Philadelphia, s. 10, 174
  • 9. Keller K. L., 2013, Strategic Brand Management. Building, Measuring and Managing Brand Equity, Pearson Education Limited, England, s. 30, 72, 77, 296
  • 10. Kennedy R., Scriven J., Nenycz-Thiel M., 2014, When 'significant' is not significant, International Journal of Market Research Vol. 56 Issue 5, s. 594
  • 11. Kotler Ph., 1994, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa, s. 549
  • 12. Kotler Ph., 2005, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis Sp. z o.o., Poznań, s. 421
  • 13. Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V., 2002, Marketing Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, s. 626-628
  • 14. Kotler Ph., Keller K.L., 2012, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis Sp. z o.o., Poznań, s. 111, 115, 263
  • 15. Riezebos R., 2003, Brand Management. A Theoretical and Practical Approach, Financial Times, Prentice Hall, Pearson Education Limited, Edinburgh Gate, Harlow, Essex CM20 2JE, s. 63-65
  • 16. Rossiter J.R., Percy L, 1997, Advertising Communications and Promotion Management, McGraw-Hill, New York
  • 17. Russell J. Th., Lane, W.R., 2000, Reklama według Ottona Kleppnera, Felberg SJA (dawniej Gebethner i Ska), Polska, s. 79-84
  • 18. Urbanek G., 2007, Pomiar kapitału intelektualnego i aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 71
  • 19. Woźniczka J., 2010, Kognitywne aspekty komunikowania marki w: 2010, Marketing w realiach współczesnego rynku. Strategie i działania marketingowe, Figiel Sz. (red), PWE, Warszawa, s. 198
  • 20. Wieczorkowski J., 2014, Big data - aspekt technologiczny i ekonomiczny vs aspekt społeczny, Ekonomiczno-Społeczne i techniczne wartości w gospodarce opartej na wiedzy w:, 2014, Uniwersytet Szczeciński, Zeszyty Naukowe, nr 809, Tom II, Ekonomiczne Problemy Usług, nr 113, Buko J. (red), Szczecin , s. 401
  • 21. http://www.gartner.com/technology/why_gartner.jsp, dostęp z dn. 10.10.2016.
  • 22. http://www.research-pmr.com/pl/techniki-badawcze-brand-image, dostęp z dn. 25.02.2016
  • 23. http://plwordnet.pwr.wroc.pl/wordnet/about, dostęp z dn. 2.09.2016.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171445886

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.