PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 14 | nr 31 Współczesne niepokoje edukacji | 75--94
Tytuł artykułu

Pytanie Dietricha Bennera o pedagogiczną legitymację szkoły

Warianty tytułu
Dietrich Benner's Question about School Pedagogical Legitimacy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule opisane zostały istotne punkty rozważań Dietricha Bennera poświęconych pedagogicznej legitymizacji "ukszolnienia" wychowania i kształcenia, na podstawie książki tegoż autora Studien zur Didaktik und Schultheorie (1995). Śledząc główne wątki myśli Bennera, autor artykułu podejmuje refleksję nad znaczeniem przedstawionych przez berlińskiego teoretyka propozycji współczesnych możliwości uprawiania teorii szkoły i pedagogiki szkolnej oraz usiłuje odczytać implikacje sytuacji braku pedagogicznego uzasadnienia niezbędności szkoły dla całej pedagogiki. W opinii autora artykułu rozważania Bennera pozwalają bowiem dostrzec istotne powody do niepokoju o losy pedagogicznej wiedzy o szkole w tym, że szkoła niemal od zarania swojej nowożytnej historii obywa się bez pedagogicznej legitymacji, działając jako zależna od państwa instytucja społeczna, zadowalająca się mandatem społeczno-politycznym, na podstawie którego realizuje zadania leżące głównie w interesie państwa. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents the major points of Dietrich Benner's considerations on pedagogical legitimacy of 'schooling' upbringing and education included in his book Studien zur Didaktik und Schultheorie (1995). Following his main thoughts, the author reflects on the meaning of Benner's suggestions regarding the theory of school and school pedagogy and attempts to uncover the implications of the lack of pedagogical justification for the existence of school to the whole area of pedagogy. In the author's opinion, Benner's thoughts justify concerns about pedagogical knowledge of school, as since the beginning of modern history, school has existed without pedagogical legitimacy and has operated as a state-dependent socio-political institution, fulfilling tasks which lie in the interest of the state. (original abstract)
Rocznik
Tom
14
Strony
75--94
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
  • Benner D., Studien zur Didaktik und Schultheorie. Pädagogik als Wissenschaft, Handlungstheorie und Reformpraxis. Band 3, Juventa Verlag, Weinheim und München 1995.
  • Benner D., Brüggen F., Theorien der Erziehungswissenschaft im 20. Jahrhundert. Entwicklungsprobleme - Paradigmen - Aussichten, w: Bildungsprozesse und Erziehungsverhältnisse im 20. Jahrhundert, Hrsg. D. Benner, H-E. Tenorth, "Zeitschrift für Pädagogik", Beiheft, 42, Beltz Verlag, Weinheim 2000, s. 240-263.
  • Benner D., Szkoła jako instytucja pedagogiczna? Herbarta teoria i krytyka szkoły, w: Herbart znany i nieznany. W dwusetną rocznicę wydania "Pedagogiki ogólnej", red. J. Piskurewicz, D. Stępkowski, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2006.
  • Diederich J., Tenorth H.E., Theorie der Schule: ein Studienbuch zu Geschichte, Funktionen und Gestaltung, Cornelsen Scriptor Verlag, Berlin 1997.
  • Einsiedler W., Schulpädagogik. Eine Einführung. Schulpädagogischer Grundkurs, 2. Auflage, Verlag Ludwig Auer, Donauwörth 1975.
  • Meyer H., Schulpädagogik. Band I: Für Anfänger, Cornelsen Scriptor Verlag, Berlin 1997.
  • Stępkowski D., Myślenie transcendentalno-fenomenologiczne Dietricha Bennera (próba zdefiniowania), "Forum Pedagogiczne" 2011, t. 2, s. 323-359.
  • Stępkowski D., 'Praxis' w koncepcji pedagogiki Dietricha Bennera, "Kwartalnik Pedagogiczny" 2008, nr 3, s. 19-58.
  • Stępkowski D., Związek szkoły, państwa i Kościoła w ujęciu Herbarta, "Przegląd Pedagogiczny" 2010, nr 1, s. 9-23.
  • Studienbuch Schulpädagogik, red. J. Apel, W. Sacher, Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171446142

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.