PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 43 T. 3 Zarządzanie | 261--269
Tytuł artykułu

Konsument jako członek organizacji - szersza perspektywa koprodukcji

Warianty tytułu
Consumer as Member of Organization - Extending Co-Production Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem niniejszego artykułu są tak zwane zachowania obywatelskie konsumentów - ZOK (customer citizenship behaviour) jako wyłaniający się obszar badań w naukach o zarządzaniu, który wpisuje się w szerszą kategorię organizacyjnych zachowań obywatelskich (organizational citizenship behaviour). Zjawisko ZOK jest przedmiotem zainteresowania zarówno badaczy zarządzania zasobami ludzkimi, jak i marketingu. Głównym celem artykułu jest zdefiniowanie ZOK i określenie głównych jego typów. Ponadto zamierzeniem jest ukazanie ZOK na tle znanej w marketingu koncepcji koprodukcji wartości, a także wskazanie luk badawczych i możliwych kierunków dalszych badań w zakresie ZOK. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper focuses on customer citizenship behaviour (CCB) as emerging research area in management that falls into wider category of organizational citizenship behaviour. CCB attracts both: HRM scholars and marketing scholars. The main objective is to define CCB and to propose main CCB types. Additionally, authors aim at presenting CCB in the context of value coproduction concept, which is well known in marketing and at proposing research gaps and further research avenues for CCB.(original abstract)
Rocznik
Strony
261--269
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Adjei, M.T., Noble, S.M., Noble, C.H. (2010). The Influence of C2C Communications in Online Brand Communities on Customer Purchase Behaviour. Journal of the Academy of Marketing Science, 38 (5), 634-653.
  • Ahearne, M., Bhattacharya, C.B., Gruen, T. (2005). Antecedents and Consequences of Customer-Company Identification: Expanding the Role of Relationship Marketing. Journal of Applied Psychology, 90 (3), 574.
  • Anaza, N.A. (2014). Personality Antecedents of Customer Citizenship Behaviors in Online Shopping Situations. Psychology & Marketing, 31 (4), 251-263.
  • Bartikowski, B., Walsh, G. (2011). Investigating Mediators between Corporate Reputation and Customer Citizenship Behaviors. Journal of Business Research, 64 (1), 39-44.
  • Bateman, T.S., Organ, D.W. (1983). Job Satisfaction and the Good Soldier: The Relationship between Affect and Employee "Citizenship". Academy of Management Journal, 26 (4), 587-595.
  • Bettencourt, L.A. (1997). Customer Voluntary Performance: Customers as Partners in Service Delivery. Journal of Retailing, 73 (3), 383-406.
  • Curth, S., Uhrich, S., Benkenstein, M. (2014). How Commitment to Fellow Customers Affects the Customer-Firm Relationship and Customer Citizenship Behavior. Journal of Services Marketing, 28 (2), 147-158.
  • Fowler, J.G. (2014). Customer Citizenship Behavior: An Expanded Theoretical Understanding. Global Journal of Business and Social Science, 1 (9), 1-8.
  • Groth, M. (2005). Customers as Good Soldiers: Examining Citizenship Behaviors in Internet Service Deliveries. Journal of Management, 31 (1), 7-27.
  • Halbesleben, J.R., Buckley, M.R. (2004). Managing Customers as Employees of the Firm: New Challenges for Human Resources Management. Personnel Review, 33 (3), 351-372.
  • Homans, G.C. (1958). Social Behavior as Exchange. American Journal of Sociology, 63, 597-606.
  • Lages, C., Lages, C.R., Lages, L.F. (2005). The RELQUAL Scale: A Measure of Relationship Quality in Export Market Ventures. Journal of Business Research, 58 (8), 1040-1048.
  • Liu, J.S., Tsaur, S.H. (2014). We Are in the Same Boat: Tourist Citizenship Behaviors. Tourism Management, 42, 88-100.
  • Maas, P., Graf, A. (2004). Leadership by Customers? New Roles of Service Companies' Customers. German Journal of Research in Human Resource Management, 329-345.
  • Małecka, A., Mitręga, M. (2015). Konsumpcja kolaboratywna - wyzwania pomiarowe i menedżerskie w kontekście tzw. ride sharing. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 39, 2 (Zarządzanie), 139-150.
  • Mitręga, M. (2005). Pomiar relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem. Marketing i Rynek, 2, 2-7.
  • Mitręga, M. (2008). Determinanty korzystnych relacji z klientami. W poszukiwaniu różnych strategii marketingu relacji na rynku B2B. Marketing i Rynek, 3, 13-19.
  • Mitręga, M. (2013). Czy prosumpcja w dobie kryzysu to zjawisko jednowymiarowe? Eksploracja wśród użytkowników portali społecznościowych. Problemy Zarządzania, 11 (1 (40)), 40-63.
  • Organ, D.W. (1988). Organizational Citizenship Behavior: The Good Soldier Syndrome. Lexington Books/DC Heath and Com, 4.
  • Ostrom, E. (2014). Collective Action and the Evolution of Social Norms. Journal of Natural Resources Policy Research, 6 (4), 235-252.
  • Tat Keh, H., Wei Teo, C. (2001). Retail Customers as Partial Employees in Service Provision: A Conceptual Framework. International Journal of Retail & Distribution Management, 29 (8), 370-378.
  • Vargo, S.L., Lusch, R.F. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, 1-17.
  • Yi, Y., Gong, T. (2008). The Effects of Customer Justice Perception and Affect on Customer Citizenship Behavior and Customer Dysfunctional Behaviour. Industrial Marketing Management, 37 (7), 767-783.
  • Yi, Y., Gong, T., Lee, H. (2013). The Impact of Other Customers on Customer Citizenship Behavior. Psychology & Marketing, 30 (4), 341-356.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171446158

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.