PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 271 | 102--114
Tytuł artykułu

Rola rodzimych korporacji wielonarodowych w rozwoju przemysłu wysokich technologii na rynkach wschodzących

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of Emerging Country Multinational Companies in the Development of High-Tech Industry in Emerging Markets
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niezwykle istotnym zagadnieniem na gruncie współczesnej ekonomii międzynarodowej jest rozwój przemysłów high-tech przez kraje zaliczane do rynków wschodzących. Kluczową rolę odgrywają na tych rynkach rodzime korporacje wielonarodowe (EMNC), gdyż to one zapewniają podnoszenie krajowych osiągnięć technologicznych. Celem artykułu jest identyfikacja mechanizmów służących zdobywaniu zaawansowanych technologii przez EMNC. Przyjętymi metodami badawczymi były studia literaturowe i analiza przypadków. Rozwój zaawansowanych technologii na rynkach wschodzących przebiega inaczej niż miało to miejsce w przeszłości w krajach, które obecnie są wysoko rozwiniętymi. Pozyskanie technologii przez EMNC może obejmować wiele procesów, np. inżynierię zwrotną lub odwrócony outsourcing. Istotna jest internacjonalizacja EMNC, która umożliwia zdobycie strategicznych aktywów. Bardzo często nie przebiega ona w sposób sekwencyjny, lecz ma charakter niekonwencjonalny.(abstrakt oryginalny)
EN
A very important issue in contemporary international economics is the development of high-tech industries in emerging markets. Key role in these markets are playing Emerging Markets National Corporations (EMNC). They are able to improve countries' technological advancement. The aim of this article is to identify mechanisms of the acquirement of advanced technology by EMNC. The applied methods are desk study and case study. The process of technology development in emerging markets is different than it was in the past in developed states. Acquisition of advanced technologies by EMNC may include many processes, e.g. reverse engineering or reverse outsourcing. An important process is EMNC internationalization which enables to achieve strategic assets. Very often it is not a gradual process, but its course is unconventional.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
102--114
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • van Agtmael A. (2007), The Emerging Markets Century: How a New Breed of World- -Class Companies is Overtaking the World, Free Press, New York.
  • Amsden A.H. (2009), Nationality of Firm Ownership in Developing Countries: Who Should 'Crowd Out' Whom in Imperfect Markets? [in:] M. Cimoli, G. Dosi, J.E. Stiglitz, Industrial Policy and Development. The Political Economy of Capabilities Accumulation, Oxford University Press, New York.
  • Aschmoneit M., Janevska D. (2013), Closing the Gap Between Frugal and Reverse Innovation, Department of Management and Engineering, Linkoping University, Master of Science.
  • Castaldi C., Cimoli M., Correa N., Dosi G. (2004), Technological Learning, Policy and Growth in a 'Globalized' Economy: General Patterns and the Latin American Experience, LEM Working Paper Series 2004/01, Pisa.
  • Codelco: Revolutionizing Mining Through Digital Technologies (2013) [in:] The Digital Advantage: How Digital Leaders Outperform their Peers in Every Industry, Capgemini Consulting, 15 October.
  • Dosi G., Nelson R.R. (2010), Technical Change and Industrial Dynamics as Evolutionary Processes [in:] B.H. Hall, N. Rosenberg, Handbook of the Economics of Innovation, Elsevier, Amsterdam.
  • EMBRAER: From National Champion to Global Player (2002), CEPAL Review No. 77, August.
  • Global Economic Prospects 2008. Technology Diffusion in the Developing World (2008), The International Bank for Reconstruction and Development, Washington 2008.
  • Gorynia M., Jankowska B. (2007), Teorie internacjonalizacji, "Gospodarka Narodowa", nr 7.
  • Narula R. (2014), The Limits of 'new' Multinational Enterprises: Institutions, Systems, and "Members-only" Location Advantages [in:] A. Cuervo-Cazurra, R. Ramamurti (eds.), Understading Multinationals from Emerging Markets, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Persinger E.S., Civi E., Vostina S.W. (2007), The Born Global Entrepreneur In Emerging Economies, "International Business & Economics Research Journal", March 2007.
  • Reinert E.S. (2009), Emulation versus Comparative Advantage: Competing and Complementary Principles in the History of Economic Policy [in:] M. Cimoli, G. Dosi, J.E. Stiglitz (eds.), Industrial Policy and Development. The Political Economy of Capabilities Accumulation, Oxford University Press, New York.
  • Rugman M., Nguyen Q.T.K. (2014), Modern International Business Theory and Emerging Market Multinational Companies [in:] A. Cuervo-Cazurra, R. Ramamurti (red.), Understading Multinationals from Emerging Markets, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Thun E. (2011), Globalizacja produkcji [w:] J. Ravenhill, Globalna ekonomia polityczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Why the World's Cheapest Car Flopped (2013), "The Wall Street Journal", 14 October. World's Largest Copper Producer Codelco Completes Enterprise-Wide Implementation of Oniqua's MRO Optimization Solution (2013), "Newswire", 17 June.
  • Wójtowicz M. (2010), Transformacja i globalna ekspansja brazylijskiego przemysłu lotniczego na przełomie XX I XXI wieku na przykładzie koncernu EMBRAER, "Prace Komisji Geografii Przemysłu", nr 16, Warszawa.
  • [www 1] Andersson S., Danilovic M., Huang H.J. (2015), Success Factors in Western and Chinese Born Global Companies, Business, 7, http:dx.doi.org/10.4236/ib. 2015.71004 (dostęp: 10.04.2016).
  • [www 2] Holstein W.J., China's Multinantional Quandary, http://www.strategy-business.com (dostęp: 15.09.2015).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171446850

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.